Plato start eigen platenmaatschappij

Distributie loopt volledig via internet

Gerard van den IJssel, ,

Terwijl bij de grote platenmaatschappijen het water tot aan de lippen staat, zijn er nog steeds initiatieven voor nieuwe labels. Hagenaar Harry Hoving van de muziekzaak Plato bijvoorbeeld. Binnenkort verschijnt de eerste release op zijn eigen label Plato Platen.

Distributie loopt volledig via internet

Terwijl bij de grote platenmaatschappijen het water tot aan de lippen staat, zijn er nog steeds initiatieven voor nieuwe labels. Hagenaar Harry Hoving van de muziekzaak Plato bijvoorbeeld. Binnenkort verschijnt de eerste release op zijn eigen label Plato Platen. "In 1997 ben ik onder die naam mijn eerste winkel begonnen, dus de cirkel is weer rond." "De grote distributiebedrijven richten zich noodgedwongen vooral op grote acts", zegt Hoving. "Ik denk dat ze daarmee maximaal veertig procent van de markt afdekken. Via de onlinestore van Plato merk ik al jaren dat er markt is voor heel veel andere artiesten. Ik verkoop vanuit Nederland CD over de hele wereld." Plato distribueert onder andere het succesvolle Bach-Bukowki project van Willem van Ekeren. Hoving is verder gestart met het zelf importeren van Amerikaanse releases die door hem exclusief worden verkocht. "Bij South By Southwest in Amerika leerde ik de bluesgitarist David 'Honeyboy' Edward kennen. Hij heeft een prachtige DVD gemaakt die wij nu verkopen. Er zijn al flink veel exemplaren de deur uit." Naast het importeren en distribueren van Amerikaanse releases wil Hoving ook zelf CD's gaan uitbrengen. De eerste act die getekend heeft bij Plato Platen is de Haagse formatie Smutfish. "Die jongens hebben een ijzingwekkend goede plaat gemaakt. De CD had iets beter opgenomen kunnen worden maar verder klopt alles. Ze noemen het zelf country-noir, het is echt een uniek geluid." Bij Plato wordt een persoon vrijgemaakt voor de promotie en marketing van de CD 'Lawnmower Mind'. De distributie loopt volledig via internet. "Ik heb een open contract met de band. De groep kan altijd weg als een groot label zich meldt."