Paard van Troje te klein voor Golden Earring

Landelijk gezien gaat het minder dan met andere zalen

Cok Jouvenaar, ,

Sinds het nieuwe Paard van Troje aan de Prinsegracht de deuren heeft geopend zijn de verhalen niet van de lucht. Zo is er kritiek op het feit dat de zaal niet genoeg lokaal programmeert, omdat dit financieel niet relevant zou zijn. 3VOOR12/Den Haag sprak erover met programmeur Majel Blonden.

Landelijk gezien gaat het minder dan met andere zalen

Sinds het nieuwe Paard van Troje aan de Prinsegracht de deuren heeft geopend zijn de verhalen niet van de lucht. Zo is er kritiek op het feit dat de zaal niet genoeg lokaal programmeert, omdat dit financieel niet relevant zou zijn. 3VOOR12/Den Haag sprak erover met de programmeur. Majel Blonden is samen met Henk Koolen verantwoordelijk voor het popprogramma in het Paard. "In de grote zaal kunnen we 1100 man kwijt en die moeten er ook echt in om het goed te kunnen exploiteren," begint Majel. "Je hebt dan een opdracht en dat is die zaal vullen. Dan heb je een volwaardig programma nodig wat veel mensen trekt. Natuurlijk is het belangrijk om lokaal talent de kans te geven maar dat kan financieel gewoon niet." Het Paard heeft door de duurdere huisvesting en allerlei nieuwe interne regels te maken met een hoog financieel plaatje. Majel Blonden is afhankelijk van het budget en andere logistieke zaken. "Het kan eigenlijk alleen in een festivalformule, zoals de Haagse Popweek en het Hommerson Winnaars Festival. Dan kan je een lokaal programma neerzetten tegen een relatief lage toegangsprijs." Maar doorgaans is het budget er gewoonweg niet. Dus probeert Blonden bands een kans te geven als voorprogramma van een grotere act. Dat werkt prima is gebleken. "Onlangs stond Spider Rico in het voorprogramma van Peter Pan Speedrock en de band Acrid als support bij Epica." Verder is de Nederlandstalige formatie Even Geduld geboekt met Van Katoen en mag de band Grape de avond voor Adler's Appetite (de nieuwe band van Guns 'n Roses drummer Steven Adler) openen. Op de vraag hoe ze aan zo'n lokaal voorprogramma komt geeft Majel de volgende uitleg. "Soms heb ik die band zelf gezien of word ik getipt door iemand die helemaal weg is van de band. Ik ga altijd op zoek naar een band die bij de hoofdact past." Het grote probleem blijft het budget. "Als het kan reserveer ik geld voor de support, maar ook dat is maar relatief. Gelukkig wil elke lokale band in de grote zaal spelen." Majel is zeer blij met het cafe van het Paard van Troje dat op elke woensdag lokale bands programmeert. "Hier krijgen de Haagse acts toch een kans om te spelen. Als is het dan in het cafe, het is toch het Paard. Dit heeft zeker een positieve werking, zowel voor de bands als voor het Paard zelf." Een ander financieel probleem is de kleine zaal. "Die kan pas volledig in werking treden in 2005. Nu is er geen geld voor de kleine zaal. Vanwege de hoge aanloopkosten zijn er geen inkomsten. Maar in 2005 krijgen we meer subsidie en kan deze zaal op meerdere manieren iets betekenen. Tot die tijd gaan we eens kijken of er toch een constructie gevonden kan worden om hier iets te organiseren." Er waren vergevorderde plannen voor een nieuw tweewekelijks programma in de vorm van het ter ziel gegane radioprogramma 'Popstad nummer 12'. De ene keer in samenwerking met Den Haag Events en RTV West 'Speel jij op Parkpop'. En de andere keer een LiveXS Local Heroes avond. "We waren al heel ver in onderhandelingen. Maar door de huidige toestand bij RTV West en omdat Locals Only Nights naar Paradiso zijn gegaan is de boel op het laatste moment toch afgeblazen. Toch willen we iets anders proberen, wat weten we nog niet. We zijn op zoek en in onderhandeling met samenwerkingspartners." Ondanks deze sombere berichten blijft Majel toch heel positief. "De KoninginneNach bestaat dit jaar vijftien jaar en dat biedt ook weer nieuwe mogelijkheden." Omdat we toch tegenover Majel zitten vroegen we gelijk maar waarom acts als Marco Borsato, Blof en de Golden Earring niet in het nieuwe Paard spelen? "Ik ben al vijftien jaar programmeur en ondertussen weet je wat je wel en niet kan en wil neerzetten. Een Marco Borsato doet een keer per jaar een schouwburg tournee. En speelt dan liever in het Nederlands Congres Centrum dan in een zaal als het Paard. Blof is simpelweg te groot, zeker nu ze net de Popprijs hebben gewonnen. En voor de Golden Earring is het podium vijf meter te klein. Ik bedenk dan altijd: ik bedel graag, maar is het me de tijd waard of niet?" Tot slot vragen we aan Majel of ze ooit heeft getwijfeld of de zaal een succes zou worden? "Nee dat heb ik nooit gedacht. Soms zit ik met tranen in m'n ogen te kijken naar hoe goed het loopt. Maar het afgelopen jaar was het meest stressvolle jaar ooit. In het begin heb ik veel wakker gelegen en dacht vaak 'o shit', want het nieuwe publiek heeft nog geen binding met het Paard, zoals de bezoekers vroeger. We zijn dan maar al te blij met de studentenavonden van 'Naschoolse Opvang'. We hadden totaal geen verwachtingen maar dit is publiek wat zich aan zo'n avond bindt. Landelijk gezien gaat het met het Paard minder dan met andere zalen. We zijn vier jaar weggeweest, maar je moet het weer opbouwen en dat lukt aardig."