Een kijkje in de keuken bij Meg

"Bedenk zelf iets creatiefs waardoor je opvalt"

Cecile Morel, ,

Zangeres Meg heeft het goed voor elkaar. Complete zeggenschap over haar muziek én een hitnotering in de Mega Top 50 met de single ’Ten years from now’. Maar hoe kwam ze zover? Tijd om deze ’self-made woman’ eens aan de tand te voelen.

"Bedenk zelf iets creatiefs waardoor je opvalt"

Zangeres Meg heeft het goed voor elkaar. Complete zeggenschap over haar muziek én een hitnotering in de Mega Top 50 met de single ’Ten years from now’. Maar hoe kwam ze zover? Tijd om deze ’self-made woman’ eens aan de tand te voelen. "Je moet een lange adem hebben", zegt Meg. Ze zit in de woonkamer die voor een gedeelte is omgebouwd tot studio. Hier is haar pop/rockalbum 'My Kitchen' opgenomen. Echtgenoot Hans Eijkenaar zat achter de knoppen. Hij speelt in de band van Anouk en heeft net de opnames van de Vrienden van Amstel Live achter de rug. Meg zong bij René Froger en Dilana Smith en danste bij de revue van André van Duin. Ondanks het feit dat Meg en Hans heel wat mensen kennen in 'het wereldje' moeten ze toch keihard werken om Meg’s CD gedraaid te krijgen. "Al moet je tien keer bellen", zegt Meg. "Gewoon doen." Ze zijn begonnen met redacties van live-programma’s te benaderen. Die plukten ze uit de televisiegids. "Tegenwoordig is het zo dat je pas wat betekent als je met je kop op TV bent." Dus zorgden ze ervoor dat Meg in de juiste programma’s kwam: Barend & Van Dorp en RTL Boulevard. Maar bij zelf pluggen bestaat het gevaar dat je te bescheiden bent over jezelf. Dus werd hiervoor een onafhankelijk plugger in de arm genomen. Hans adviseert om alleen in zee te gaan met een plugger die in je muziek gelooft. "Check zo’n persoon indien mogelijk. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je single flopt omdat je plugger geen goed verhaal vertelt." Meg: "We zijn door schade en schande wijs geworden." Om in de charts te komen zul je moeten zorgen dat je op bepaalde radiozenders gedraaid wordt. Deze zijn: 3FM, Radio 2, 538, Yorin, Noordzee en Sky plus de clipkanalen TMF en MTV. Tip van Meg: "Alleen de airplay overdag telt. Radiostations voegen vaak niet meer dan twee nieuwe platen per week toe aan hun playlist. Dus heb je te maken met een soort van fictieve wachtlijst. Gemiddeld duurt het zo’n twee maanden voordat ze je single opmerken. Houdt daar rekening mee in je planning." Daarnaast is het zo dat alleen bepaalde winkels hun verkoopcijfers doorgeven. De Mediamarkt is bijvoorbeeld een winkel die dit niet doet. Als je op de nationale radiozenders gedraaid wilt worden zul je je soms aan moeten passen. Denk aan Anouk’s single 'I live for you' die door mainstream radio te hard werd bevonden en dus niet is gedraaid. "Dus kijk naar wat de markt doet, wat de radiostations doen", zegt Hans. "Probeer daar in mee te gaan zonder je identiteit te verliezen. Slim is bijvoorbeeld om een harde en een akoestische versie op één single te zetten zodat de radiostations kunnen kiezen. Houd er rekening mee dat de smaak van je publiek - en van jezelf - veranderd. Het kan zo zijn dat het album wat je een jaar geleden opgenomen hebt nu niet meer aansluit op de huidige trends." Om die reden mixen Meg en Hans alle singles opnieuw. De opvolger van de huidige single zal zelfs in een dance-versie uitkomen. Dat is geen concessie voor Meg. Haar wortels liggen van oorsprong in de dancewereld. Zeker is dat aan deze nieuwe single weer een stunt zal worden verbonden. Voorgaande stunts waren de CDVD-single en de gratis bedrukte CDR voor een legale kopie in het hoesje van 'My Kitchen'. Advies van Meg:"Ga niet in een hoekje zitten klagen over de huidige markt, maar bedenk zelf iets creatiefs waardoor je opvalt." Remixen, foto-shoots, interviews, clips opnemen, restyling van de website. Meg heeft het behoorlijk druk. Zo druk dat de komende tour door AT Productions verzorgd gaat worden. Meg hoopt dat deze tour haar langs zalen als Mezz, 013, Hedon en natuurlijk het Paard van Troje zal voeren. "Een festival zoals Bospop, zou ik ook graag weer doen." Door alle ervaringen van het afgelopen jaar zijn de Eijkenaars inmiddels bedreven geraakt in diverse disciplines. Als de tijd het straks toelaat, is het mogelijk ze in te huren voor het maken van videoclips, CD’s en websites. Ze willen de nieuw verworven kennis graag overdragen.