DJ Lady Aïda rebelleert in Den Haag

Rebelbass: meer dan alleen techno

Andy Molhoek, ,

Na drie jaar rondzwerven door clubs en podia resideert Rebelbass sinds oktober 2003 in het Paard van Troje. Rebelbass is een underground dance-event onder aanvoering van DJ Lady Aïda. Wat vindt deze ‘first lady of techno’ eigenlijk van de Haagse dance-scene?

Rebelbass: meer dan alleen techno

Na drie jaar rondzwerven door clubs en podia resideert Rebelbass sinds oktober 2003 in het Paard van Troje. Rebelbass is een underground dance-event onder aanvoering van DJ Lady Aïda. Ook bekend onder de naam Aïda Spanninks, is de Eindhovense, al meer dan 10 jaar een graag geziene dame in de wereld die techno heet. Wat vindt deze ‘first lady of techno’ eigenlijk van de Haagse dance-scene? Wat vindt ze van het vernieuwde Paard? En wat kunnen we op de Rebelbass-avonden verwachten? Aïda draait al plaatjes, als het merendeel van de Nederlanders bij het woord 'house' nog steeds aan het engelse woord voor huis denkt. Tijdens de jaren negentig werpt Lady Aïda zich op als één van de bekendste techno-DJ’s van Nederland. Alle festivals en podia worden aangedaan. Het netwerk dat ze in die jaren opbouwt, komt mooi van pas als ze in ’94 onder de noemer ‘Fluid’ dance-avonden in de Effenaar in Eindhoven mag organiseren. Verschillende internationale live-acts en DJ’s van naam en faam vinden de weg naar het Brabantse land. Aan het einde van het millennium start ze een nieuw project Rebelbass, waarmee ze wil rebelleren tegen de mainstream-dance en een platform voor underground dance-liefhebbers wil presenteren. Aïda voelt zich thuis in Den Haag. “Na 3 jaar rondreizen werd het tijd voor een residentie.” Ondanks dat het geen zaterdagavond is, kan ze goed met de vrijdagavond uit de voeten. Aïda is enthousiast over de nieuwe huisvesting van het Paard en roemt de brede programmering. Ze is sowieso content met de ontwikkelingen in de Haagse dance-scene. “Er is een grote multimediabeweging in Den Haag. Door de aanwezigheid van de studie sonologie zijn er veel geluids kunstenaars maar ook veel videokunstenaars. Dat komt tot uiting in de programmering binnen de muziek-scene.” Sonologie is een onderdeel van de studie Beeld en Geluid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Een treffend voorbeeld is dat het voorprogramma is van de komende Rebelbass. Onder de noemer ‘Urban Landscapes’ vertonen (inter)nationale VJ’s hun beelden. Voor de tweede editie heeft Aïda onder andere de ‘live acts’ Dinky en Phako uitgenodigd. De eerste is een Chileense die goochelend met zowel laptop als vinyl een mix van techno en micro-house ten gehore brengt. “Met name de veranderingen in de kleine details zijn waanzinnig!”. Aïda noemt dit ook wel “knisper-house”. Phako komt van eigen bodem en is volgens Aïda de Rotterdamse belofte op het gebied van experimentele electronica. De avond zal worden besloten met de klanken van de Lady zelf. Behalve in het Paard is Aïda ook dagelijks te vinden op de landelijke site van 3voor12 met haar Rebelbass weblog. Komend jaar kunnen we dus zowel on stage als on-line veel van Lady Aïda verwachten. De eerstevolgende Rebelbass in het Paard van Troje is komende vrijdag 20 februari.