Het jaar 2004 volgens Sjoerd Neggers

Hoop dat live-muziek zijn belangrijke rol in Den Haag blijft behouden, ondanks minder subsidie.

Sjoerd Neggers, ,

In de laatste weken van het jaar 2004 maken de medewerkers en redacteuren van 3VOOR12/Den Haag de balans op van hun eigen muzikale jaar. Welke acts vielen het meest op of juist tegen? Welk optreden is het meest bijgebleven. Welke cd was niet meer uit de cd-speler te branden? Welk moment wordt het meest gekoesterd van het afgelopen jaar? En wat zijn de verwachtingen voor het nieuwe jaar, 2005?

Hoop dat live-muziek zijn belangrijke rol in Den Haag blijft behouden, ondanks minder subsidie.

Het muziekjaar 2004, dat landelijk met een hoogtepunt gaat eindigen. Bij elkaar gezochte en overgestylde meisjes en jongens nemen het naast elkaar ook op tegen de Tokkies en wat radio dj’s om met kerst op nummer één te staan. Als dit het hoogtepunt van 2004 moet zijn op muzikaal gebied, dan zegt dat wel heel erg veel over het afgelopen jaar. Ook in Den Haag was het naar mijn bescheiden mening niet bijster interessant dit jaar. Om u als lezer niet op te zadelen met weer een rij lijstjes, zal ik wat namen en gebeurtenissen de revue laten passeren. U kunt zo zelf een weloverwogen mening vormen over hoe 2004 muzikaal de boeken in moet gaan. DHC zet Haagse hiphop landelijk op de kaart Waar er vaak een verwijt te horen valt, dat veel Haagse (hiphop) acts maar geen landelijke aandacht weten te genereren, wist DHC te bewijzen dat dat een grote misvatting is. Er zijn dus manieren om jezelf in één keer op de kaart te zetten. Als is het natuurlijk wel de vraag of dit de juiste manier is. North Sea Jazz festival weg uit Den Haag Het is de gemeente Den Haag dan toch eindelijk gelukt. North Sea Jazz festival is weg vanaf 2006. Geen gedoe meer met zoveel drukte in één weekend, moeilijkheden met verkeer, hotels die helemaal vol zitten, de nostalgie van een festival dat al ruim vijfentwintig jaar in je stad plaatsvindt. Nee daarentegen vanaf 2006 een lekker rustig weekendje, het tweede weekend van juli. Incense uit elkaar Één van de meest interessante bands in Nederland op de rand tussen alternative, noise en rock heeft besloten ermee te stoppen. Voor mij één van de dieptepunten van het jaar. Paard en live-muziek Wanneer gaat Paard van Troje nu werkelijk de concurrentie aan met concertpodia als Paradiso, Tivoli en Nighttown? Alle lof voor het feit dat ze een award winnen voor beste club. Maar hoewel ik in 2004 het live/concert programma al beter vond in vergelijking met 2003, blijf ik van mening dat er nog een groot braakliggend terrein ligt. Naast meer grote namen, zou ik graag weer naar de kleine zaal van Paard van Troje gaan om nieuwe dingen te zien. Ik weet dat er hard gewerkt wordt en dat het volgend jaar weer moeilijker wordt omdat er minder subsidie vrij komt, maar zie dit als positief aandachtspunt. Seven en Tacker Twee bands die Den Haag en rockmuziek aan elkaar verbonden houden. Toch vraag ik me af waar ze zijn gebleven. Seven is éénmalig gesignaleerd op Kaderock. En na een goede CD-presentatie in Paradiso (waarom in Amsterdam??!!) en een single, is de doorbraak voor Tacker uitgebleven. Om rock en Den Haag levend te houden hoop ik dat het grote publiek volgend jaar deze bands oppakt. Daarnaast lijken Atombox en Vertigo ook klaar voor de landelijke doorbraak. Kane en de boze buitenwereld Waarom wil het toch niet volledig lukken met Kane in ’t buitenland? Deze vraag zal Dinand en zijn band (ik noem band, omdat ik niet meer weet en wie er nou wel of niet in Kane speelt) zich wederom hebben gesteld. Grootste plannen, aardige contacten maar de doorbraak blijft uit. (In Engeland hebben ze wellicht de pech gehad dat er een bandje met de naam Keane aardig aan de weg timmert). Misschien is Kane wel gewoon de grote internationale rockband voor Nederland zelf. Laten we eerlijk zijn, de shows van Kane zien er goed uit en trekken telkens weer veel publiek. Cultuurnacht Over de Cultuurnacht kan ik kort zijn. Interessant uitdagend concept, maar ik miste teveel Haagse acts. Anouk in de Dr. Anton Philipszaal Haagser kan het niet. En wat was het goed. Voor mij één van de beste optredens van het jaar. Anouk op haar eigen wijze, maar nog nooit zag ik haar zo goed. De liedjes blijven acoustisch mooi overeind en het lijkt alsof Anouk nog beter tot haar recht komt. Één tip: laat de bijdehante mensen die uit de zaal roepen dat ze met je willen jammen, gewoon lekker zitten. Hoe spontaan ook, wat te prijzen is, was dit intermezzo een anti-climax van het goede optreden. Dit waren zomaar wat gebeurtenissen die me het afgelopen jaar zijn bijgebleven. Voor het nieuwe jaar hoop dat ik dat live-muziek zijn belangrijke rol in Den Haag blijft behouden, ondanks minder subsidie. Verder hoop ik op meer samenwerking tussen de verschillende instanties en podia van Den Haag. En dat we volgend jaar daardoor weer veel te melden hebben! Noot: Even voor de duidelijkheid. Mocht u zich door dit stuk in meer of mindere mate aangevallen voelen, dan berust dit louter op toeval. Aan deze column mogen dan ook geen rechten ontleend worden in de zin van bedreigingen aan het adres van de schrijver.