Vet-lauwe opschepperij met zachte ‘g’

Extince in LVC

Marijn van Rijsewijk, ,

De Brabantse rapper Extince is terug! Met de mond vol raps en een ‘posse’ gedreven door ‘grooves’, bass en ‘flows’. Van rap moet je houden, maar het muziekcentrum aan de Leidse Breestraat zat op 2 april vol met liefhebbers.

Extince in LVC

De Brabantse rapper Extince is terug! Met de mond vol raps en een ‘posse’ gedreven door ‘grooves’, bass en ‘flows’. Van rap moet je houden, maar het muziekcentrum aan de Leidse Breestraat zat op 2 april vol met liefhebbers. De vooract verzorgd door ene DJ Bob was afgelast en dat kwam goed uit. Een opwarming heeft het Leidse publiek niet nodig als Extince ‘on the mic’ is. Het publiek bestond voornamelijk uit scholieren, gestoken in stijlvolle baggy pants en merk-T-shirts. Ook waren enkele na de studie achtergebleven studenten van de partij, die veel van de raps woordelijk meebrulden. Doordat het volume de verstaanbaarheid van Extince zelf in weg zat, was dat wel handig om de woordenvloed bij te kunnen houden. Bij rap heb je namelijk een scherp gehoor en een snel begrip nodig, helemaal in het geval van Extince, die vaak taalkundige vondsten met snelle ‘rhymes’ combineert. Extince werd geflankeerd door zangeres Thirza, die ook nog stijlvol met haar kontje draaide, DJ Red Code die op zijn platenspeler de begeleidende beats neerlegde, waaroverheen De Klopdokter de adempauzes van Extince opvulde en de achtergrond-raps verzorgde. Het optreden begon met ‘Hoge bomen, lage landen’, snel gevolgd door ‘Voorprogramma’, de nieuwe single. Uiteraard kwamen ook zijn oude hits ruimschoots aan bod, met de meesterlijke zinsnede: “…En al die chicks die j’er buiten mij op nahield, waarom deed je dat dan? Maar Julio Iglesias dan?”. Anderhalf uur later bleek de belofte “jullie gaan fuckin’ vet bouncen!” ten uitvoer gebracht te zijn. De uit het Brabantse Oosterhout afkomstige Peter Kops, want zo heet Extince volgens het geboorteregister, heeft na een albumstilte van drie jaar een nieuw album uit: ‘2e Jeugd’. De Exter-o-naldus, hoe hij zich ook noemt, heeft in zijn nieuwe geesteskind meer zin gelegd, minder remmingen. De Nederlandse ‘rap-scene’ is eigenlijk best braaf; zelden worden andere rappers te persoonlijk op de korrel genomen, racisme is ‘not done’ en het lijkt soms meer een uitlaatklep voor bozige jongeren die hun geiligheid onder woorden brengen. Maar toegegeven: dit is veel beter te verteren dan de oeverloze agressie van wat we van mannetjes als Eminem horen. De vraag is of Extince’s stijl anders was geweest als hij niet gekneed zou zijn door platenbazen. Die houden altijd de verkoopbaarheid van hun artiest in de gaten. Zou Extince daarom zo mild klinken?