Hiphop groeit in rockstad Den Haag

Recensie New Groove Habits – 1 juni 2003 – De Paap

Cok Jouvenaar, ,

Zou Den Haag eindelijk van zijn rockstad imago afkomen? Het gaat er op lijken. Andere stijlen worden steeds belangrijker in ons dorpje. De formatie New Groove Habits solliciteert nu al naar een plek op de Haagse KoninginneNach 2004.

Een mengeling van funk en jazz met een vleugje hip hop

Dat het goed gaat met de hiphop mag duidelijk zijn. Coup deVillz en NuClear Family staan voor steeds meer publiek. Ook funk is niet langer meer het ondergeschoven kindje van de regio. OctavePussY is de nummer één funksensation maar ook Soulz doet het lang niet slecht. Nu dan New Groove Habits. Beetje Brand New Heavies misschien. Of is dat weer te veel van het goede. Wie weet? Wel weten we dat café de Paap zeer goed gevuld was (en dat terwijl het buiten zo’n 30 graden was) voor de 500e CD presensatie van de laatste maanden (maar dat terzijde).

Op het podium staat de achtmansformatie New Groove Habits en ze hebben het publiek op hun hand. De laatste tijd gaat het goed met deze formatie. In no-time hebben ze elke zaal in de regio plat gespeeld. Wat wil je ook. Ze weten hoe ze hun publiek moeten bespelen. Zeker de bebaarde frontman Alfredo Pouwiel weet hoe je de harten van de mensen kan stelen. Als het instrumentale intro ‘All Blues’ (zoals gebruikelijk is in de funk, soul en jazz) begint zit de sfeer er al goed in. Als de drie rappers/vocalisten het podium betreden is het slechts een kwestie van inkoppen geblazen. Het staat als een huis, mag gezegd worden. ‘Hold on’, ‘Flow without a break’ zijn slechts opwarmertjes, als titelsong ‘New Habits’ begint te knallen lijkt er even geen houden meer aan. Het publiek springt, danst en laat de Paap schudden zoals het in tijden niet meer heeft gedaan. Ook voor deze jongere generatie bands blijkt iemand als Miles Davis van grote invloed. So What wordt ook hier verbasterd tot eigen materiaal. De intussen gek geworden menigte krijgt waar voor zijn geld als een duel tussen scratcher Tim Bos en rapper Alfredo voor de slagroom op de taart zorgen. Ook de zangkwaliteiten van Femmy Fischer mag niet onvermeld blijven. In ‘Mystery boy’ verzorgt zij de hoofdrol. Niet alleen haar stem maar ook de compositie doet denken aan Tyrone van Erykah Badu. Als deze New Groove Habits op deze voet doorgaan mogen ze zeker niet op KoniginneNach 2004 ontbreken.