Na een eerste bescheiden, maar uitverkochte, kennismaking tijdens coronajaar 2021 beleefde PopMonument op zaterdag 26 november haar tweede editie in Breda. De eerste keer met optredens van onder andere S10 en Froukje beviel al enorm goed en ook nu was er meer dan voldoende om te ontdekken en genieten op ‘royale roots’ locaties in Breda. De organisatie koos bewust voor plekken en monumenten met een linkje naar het Nassau-verleden van de stad. Wij probeerden zoveel mogelijk mee te pikken, van Joep Beving tot De Likt.

Joep Beving

20.00 uur, Grote Kerk

Joep Beving

Joep Beving

Joep Beving

De galm bij de spaarzame bindteksten geven pianist Joep Beving een “machtig gevoel”. In deze “festivalset” speelt hij stukken uit de afgelopen acht jaar. Een kwestie van weinig praten en vooral ook weinig onnodig applaus tussendoor. Dat mag volgens Beving bijvoorbeeld aan het eind. Hij speelt ingetogen, minimalistische werken die beklijven. Om stilletjes naar te luisteren of rustig bij te overpeinzen. Het respect is er dan ook in de Grote Kerk: je hoort een enkel gekuch of een sporadisch “mooi…” Na een werk of zes neemt Beving weer even het woord om te vertellen over de laatste twee nummers: ‘Sleeping Lotus’ over zijn slapende dochtertje terwijl hij zich zorgen maakt over het vaderschap en een slotstuk waarbij Beving voor één keer wél uit de bocht vliegt en dat expres doet: “In het laatste nummer ga ik proberen deze piano in stukken te hakken.” Een prachtige opener.

Joep Beving

De Toegift

21.00 uur - Trouwzaal Stadhuis

De Toegift

De Toegift

De Toegift

De Bredase/Zeeuwse band De Toegift speelde eerder deze week nog het voorprogramma van Alt-J in AFAS Live en staat nu in de Trouwzaal van het Stadhuis op de Grote Markt. De band begon met voertaal Engels, als Little Symphonies, maar geboren Zeeuw en frontman Maxim Ventulé koos, geïnspireerd door Broeder Dieleman, toch voor het Nederlands. Die keuze bracht direct nieuwe nummers en een debuutalbum komt eraan in januari. De Toegift werd door 3voor12 al benoemd tot één van de talenten van de afgelopen Popronde en trad ook al op bij 3voor12 Radio. Dit is dan ook een thuiswedstrijd en de Trouwzaal staat vol. De band heeft veel dynamiek en wisselingen in geluid en instrumenten. Het merendeel speelt Ventulé op de toetsen, zoals bijvoorbeeld het mooie ‘Nollestrand’, maar geregeld schuift gitarist Tom Gudde aan achter de toetsen en speelt Ventulé gitaar, zoals bij de gisteren verschenen single ‘Licht Als Stof’. In het laatste nummer wissel bassist Jorie Slagmolen en Tom dan weer van instrument. Het Nederlands past de band goed en het optreden is heel sterk. Dat belooft veel voor het aanstaande album ‘De Toegift’.

De Toegift

Klangstof

22.00 uur - Mezz

Klangstof

Klangstof

Klangstof

“We speelden een van onze eerste optredens hier in Mezz. Toen nog onder de naam The Youth. Wie was erbij?” vraagt zanger Koen van de Wardt van Klangstof al vroeg in de set. Een leuk weetje over de band die al vroeg op de avond een volle Mezz weet te trekken. De alternatieve rockers hadden een goed jaar, met onverwachte invalbeurten op festivals als Down The Rabbit Hole en Lowlands en mochten op tour met de Pixies en een verse nieuwe plaat ‘Godspeed To The Freaks’. Reden genoeg voor een sfeervol en prettig optreden bij PopMonument Breda vanavond. De eerste vier nummers klinken heel goed en de band straalt vertrouwen en plezier uit. Dat is mooi. Wij moeten echter weer door, want het optreden van Aafke Romeijn staat exact na Klangstof en we verwachten drukte in de Trouwzaal van het Stadhuis, toch net wat kleiner dan Mezz Jupiler Zaal…

Aafke Romeijn x TEUN

22.45 uur - Trouwzaal Stadhuis

Aafke Romeijn werkte met modeontwerper Teun Seuren speciaal voor PopMonument samen aan de set ‘Aafke Romeijn x TEUN’. Teun ontwierp, geïnspireerd op de locatie en de thema’s waar Aafke Romeijn mee werkt, monumentale kostuums die volgens de website “machtsverhoudingen en genderdiversiteit voelbaar maken.” Dat klinkt ingewikkeld, maar is het niet per se. 

De deur naar de Trouwzaal blijft dicht tot vlak voor het optreden begint. En dat heeft een reden: Aafke heeft een grote zwarte, ballonvormige outfit aan waardoor ze eigenlijk statig op de plaats moet staan, met een doorzichtige sluier en een kroon met hoorns. Misschien zorgt dat er ook voor dat de toeschouwers pas klappen na het tweede nummer. Even wennen. Maar dat is niet erg, het is eerder interessant en boeiend. Romeijn wisselt tijdens het optreden vaker van uiterlijk door stukken van Teuns ontwerp toe te voegen of weg te laten. Alleen, met enkel een begeleidingstrack, stoer en breekbaar, brengt ze Nederlandstalige liedjes over vaak breekbare onderwerpen of onderwerpen die vragen om discussie. Denk aan ‘Piepschuim’, haar recente single over een slaapmiddel en het gevoel dat daarbij hoort als je middenin een depressie zit. Tussendoor draagt ze een gedicht voor uit eigen werk: ‘Dingen Zien Branden’. Het is een sterk optreden dat om aandacht vraagt, zowel visueel als tekstueel. Eén van de hoogtepunten van de avond.

Aafke Romeijn

Aafke Romeijn

Aafke Romeijn

Aafke Romeijn

De Likt

00.00 uur - Mezz

De Likt

De Likt

De Likt

Wie dacht dat het afscheid van De Likt in de regen in het Valkenberg Park bij Breda Barst in september was, had het verkeerd. De Rotterdamse rapgroep kondigde bij het verschijnen van de laatste plaat ‘Ctrl-Alt-Delikt’ meteen ook het einde van de groep aan. Het slotconcert in de Paradiso op 28 januari moet uitverkocht zijn en frontman Jordi Dijkshoorn laat dat aan het einde van de set (van een uur) nog even duidelijk weten. De afscheidstour wordt grondig aangepakt, een soort hiphop-in-de-club-theatershow: geprojecteerde videogame beelden over de nummers begeleiden de tracks, zo is bijvoorbeeld ‘Stadsduif’ een parodie op de klassieke Nintendo game ‘Duckhunt’. Of denk aan een 8 bit sample van Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ voordat Dijkshoorn bij zijn broer in zijn nek kruipt voor een rondje in de zaal bij ‘Bloed Aan De Muur’ of crowdsurfen bij ‘The Boys Are Back In Town’. Met een knipoog naar 2018 toen De Likt voor het laatst in Mezz was. Ja een echt hiphop show met de zaklampjes op de telefoon in de lucht en een onvermijdelijke sit down bij ‘Ja Dat Bedoel Ik’. Het publiek smult en danst vrolijk mee op de harde club beats van De Likt. Daarna verlengen de vaste De Likt dj’s Jipson & Yones het clubgevoel in Mezz.

De Likt

De Likt