Anna Rune opent vanmiddag als een one woman band, met vooral liedjes op de piano en ze bespeelt ook zelf de drumcomputer en -pedaal. De jonge zangeres was de eerste vrouwelijke winnaar van het programma De Beste Singer-Songwriter in 2015. Anno 2022 heeft ze een nieuw album uit: ‘For Monumental People’ met zeer persoonlijke nummers over problemen (‘The Secret’) en het overwinnen van het altijd kritische stemmetje in je hoofd (‘The Critic’). Mooie nummers, gevoelig gebracht. Een uitstekende opening van deze zondagmiddag.
In het halfuurtje overbrugging tussen Anna Rune en The K. pikken we weer een Klappen met Willem mee, waarbij Willem Jongeneelen rockgroep RHEA op de bank heeft. RHEA vertelt over de start en plotse opgang van hun carrière waarbij zanger Jorge aanhaalt niet zoveel op te hebben met de vergelijking met Royal Blood: “In de lage landen doen wij dat veel te vaak, vergelijken met internationale namen.”
Noiserock trio The K. wist al eerder te verbluffen op Breda Barst, al is spelen om 17.00 uur, terwijl het buiten lekker weer is, toch wel een opgave. Desalniettemin zet The K. een brute en gruizende set neer, met heerlijk werk van ‘Amputate Corporate Art’ uit 2020. Zanger/gitarist Sébastian schreeuwt de longen uit zijn lijf, over de rauwe, pure punksongs. Het einde is hilarisch met Sébastian die door het publiek trekt en al zingend onder het podium kruipt. Tot de volgende!
De rockers van RHEA gaan hard in België en heeft voor de rest van het jaar een volle agenda, met als voorlopig hoogtepunt een plek op het hoofdpodium van Rock Werchter. En dat geeft zelfvertrouwen: de band geeft een effectief, zelfverzekerd rock ’n roll optreden en heeft met hits ‘Ready To Rumble’ en ‘Rather Be Nothing’ natuurlijk sterke troeven in hun handen. Voor op Rock Werchter of bijvoorbeeld Breda Barst in september. En sorry, die Royal Blood vergelijking klopt wel aardig.