Na eerdere dappere pogingen tijdens de corona periode kon eindelijk Belgenfestival Ik Zie U Graag ook weer doorgaan. Dit keer ook weer op zondag, als cadeautje. Het hele weekend stond Mezz bomvol Belgische muzikanten en was er van alles te doen en te beleven zoals exposities, het kleinste Le Grand Café en Klappen met Willem. Dit is ons verslag van de zaterdag, met optredens van HEISA, Wolf Vanwymeersch, Meskerem Mees, Meltheads, SONS, Tessa Dixson, Stikstof en Borokov Borokov.

Met HEISA schiet de vroege zaterdagmiddag al meteen snoeihard uit de startblokken. Zeer hard, zeer gevarieerd en zeer overtuigend. De drie maken noiserock die vaak rustig, bezwerend begint en onherroepelijk, maar gecontroleerd, uit de bocht kan vliegen. Echt heisa in de Kleine Zaal van Mezz.

In de grote tent op het voorplein, naast Le Grand Café (van één vierkante meter) zijn de Klappen met Willem interviewsessie terug, Meskerem Mees neemt plaats tegenover Willem Jongeneelen en vertelt over haar carrière die heel snel een grote vlucht nam. En ze speelt een lied dat niet in de set zit straks.

Wolf Vanwymeersch speelde eerder met The Van Jets en Elefant al in Breda en is nu met zijn solodebuut ‘The Early Years’ terug op de planken van Mezz. Dat album is deze maand verschenen en heeft een foto van zijn dochter op de cover. De singer-songwriter wisselt rustige, melancholische nummers vol nostalgie af met meer onheilspellende liedjes, versterkt door twee muzikanten. Die variatie houdt het boeiend.

In de grote zaal maakt Meskerem Mees duidelijk waarom ze in België als zo’n groot talent wordt gezien. Bijgestaan door een cellist laat doet ze het publiek zwijgen. Iets dat voor haar onverwacht goed uitkomt als ze gedicht ‘Great Dandelion’ brengt, of een eigenzinnige versie van ‘Let It Be’. Het respect en de stilte zijn meer dan terecht, de vaak folky liedjes zijn mooi en echt om naar te luisteren.

Meltheads op het zijpodium is een smakelijke opwarmer voor SONS. De vier mannen maken psychedelische, vrolijke garagepunk en doen dat goed. Met name zanger Sietske is beweeglijk en zeer expressief, maar met z’n allen trekken ze de kar. Nummers als 'I Wanna Be A Girl' en 'Sweet Monica' gaan er goed in en het Nederlandstalige ‘Ik Ben Niet Naïef’, als dat de titel is, springen er vandaag uit. 

Heisa

SONS knalt! Simpel gezegd, wel waar. De garagerockers maken hun reputatie van Breda Barst jaren terug immer waar, met pakkende, uitgesponnen harde rocknummers. Er zijn wat Vlaamse fans mee en het is gezellig, de zaal is mee. Album ‘Sweet Boy’ is net een maandje uit en klinkt live al even goed als voorganger ‘Family Dinner’ met hits ‘Ricochet’ en ‘Waiting On My Own’.

Het is even afwachten wat Tessa Dixson op het zijpodium kan brengen na het gitaargeweld van SONS. Dubbel spannend, want haar nieuwe EP ‘Unspoken’ is gisteren verschenen. Het duurt even voordat de zaal gewend is aan de alternatieve, dark pop maar met nummers als ‘Creep’ en ‘Forget U’ weet ze te boeien en de cover van Robin S’ ‘Show Me Love’ trekt nog wat extra dansers op de vloer.

Het is ‘Familie Boven Alles’ bij Stikstof vanavond. Letterlijk want het neefje van een van de mannen mag de moshpit opwarmen. Hij wil pogoën. Voor het zover is, leggen rappers Zwangere Guy en Jazz, bijgestaan door Astrofisiks en dj Vega, de nadruk op serieuzere hiphop. Met name de bekentenissen van Guy en Jazz zijn sterk. Pas ruim over de helft van de set, bij ‘Ambras’ gaat de fik echt in de zaal.

Voor het mooie zou Borokov Borokov direct na het hiphopfeest van Stikstof doorpakken met zijn catchy dansmuziek. Maar helaas, er moeten toch nog wat kabels naar het zijpodium. Jammer voor de weglopers, want deze Nedertronica, electronica met Nederlandse teksten, is plezant en creatief en de drie losbollen maken er een leuke show van. Niet in ieders ‘Comfort Zone’, een fijn “oudje” uit 2017. Maar wel fijn in deze ‘Moeilijke Tijden’ (2022), ‘Godverdomme’ (2019).

SONS