Bounty Island van tropische psychedelische klasse bij Popronde Breda ‘16

Verslag met ook Jo Marches, Jeangu Macrooy en The Stangs

Tekst: Daniël Hereijgers, foto’s: Sera Roth, Frank Bouwkamp ,

Donderdag 17 november was het weer Popronde Breda, hoera! 3voor12/Breda was met veel schrijvers en fotografen op pad in de stad om verslag te doen. Schrijver Daniël Hereijgers en fotograaf Sera Roth trokken van Proost naar O’Mearas en het 3voor12 podium in De Bruine Pij, daarna ging Daniël nog een pintje drinken in Mad Molly’s waar fotograaf Frank Bouwkamp al was. We zagen Jo Marches, Jeangu Macrooy, Bounty Island en The Stangs.

We beginnen met Jo Marches in Proost. Iets na half negen, want frontvrouw en zangeres  Johanneke Kranendonk is te laat, volgens haar als “een typische zangeres.” Die hooguit paar minuten maakt niets uit, het is ergens wel grappig om drummer Thomas Bosveld te zien bellen waar ze blijft. Het is lekker druk bij de start. De band uit Utrecht maakt synthpop met een sterk psychedelische en dromerige inslag in zowel spel als zang. Echte liedjes met veel variatie én herhaling. Jo Marches maakt veel indruk in discotheek Proost, dat een mooi podium biedt. Helemaal terecht vraagt Johanneke aan het slot nog om een applaus voor het licht. Dat is vlak na single ‘The Night’, die nog maar net begonnen is, met die bijzonder aanstekelijke single van Jo Marches.

Om half tien is O’Mearas bijna helemaal vol als Jeangu Macrooy start. De voorste helft luistert, de rest ouwehoert zoals dat gaat in een Ierse pub. Macrooy heeft geen introductie nodig en begint meteen aan zijn lied. De ruwe zang is sterk, zijn gitaarspel simpel en doeltreffend en soms zo minimaal mogelijk. Hij maakt folk met soul. Macrooy, 3FM Serious Talent, kwam twee jaar geleden uit Paramaribo om onder begeleiding van Perquisite zijn carrière door te zetten in Nederland. ‘Gold’ zet meteen de toon van zijn persoonlijke liedjes over opgroeien en ‘wie ben ik?’. ‘The Next One’ biedt een hoopvolle snik voor de liefde die hij net heeft verlaten. Macrooy houdt de aandacht vast, al worden de nummers na een tijdje te veel van hetzelfde. Met begeleidingsband is hij vast nog krachtiger.

Door naar Bounty Island, om kwart over tien op het 3voor12 podium in De Bruine Pij. De band uit Maastricht bestaat uit twee Duitsers, een Belg en drie Nederlanders, en het geluid kan zo de grens over. Het is psychedelisch, traag en relaxt en vet, met inspiratie uit de jaren zestig en zeventig en allerlei tropisch aandoende muziek zoals afrobeat. De bongo-speler speelt ook saxofoon. Het saxofoon-gitaarduel in de eindeloos lange finale is boeiend en zet aan tot dansen, eigenlijk is het een soort geplande jam met een steeds dwingendere KORG-beat. Lekker nonchalant, toegankelijk en enorm gevarieerd, want in die finale danst zanger en gitarist Arthur driftig rockend de Bruine Pij in.

We eindigen bij The Stangs in Mad Molly’s, nog zo’n volle Ierse pub, met Haags beat- en surfgeweld. Erg goed en energiek, zoals we al zagen bij Onderstroom Breda in maart. Ook vandaag valt de dune beat, zo uit de duinen van Den Haag, weer prima in de smaak. The Stangs brengt een prettige mix van swingende sixties rock, beat en surf en daar heeft Breda wel oren naar. Zanger en bassist Justin van der Weijde-Estacio voordat de band het slotnummer inzet: “Dit was het laatste Popronde optreden voor ons, het was magisch.” Tof bandje, in januari en februari op landelijke tournee met The Kik, alleen niet in Breda.