Muzikale chaos bij Jett Rebel in het Chassé Theater

Kijkje in het brein van multi-instrumentalist Jelte Tuinstra

Tekst: Geneviève Smans, foto’s: Don Crusio ,

Jett Rebel stond begin vorig jaar solo in het voorprogramma van Chef’Special. Nu, bijna twee jaar later, heeft hij festivals als Pinkpop en Lowlands, een uitverkochte show in de HMH, een documentaire ‘Who The Fuck Is Jett Rebel’ en twee uitverkochte clubtours achter de rug. Een nieuwe stap in de carrière van de 24-jarige Jelte Tuinstra is de solo theatertour, genaamd ‘An Evening with Jett Rebel’. Donderdag 15 oktober stond hij in de Jupiler Zaal van het Chassé Theater.

‘An Evening with Jett Rebel’ moet een kijkje in de huiskamer van Jelte Tuinstra, a.k.a. Jett Rebel, voorstellen. Op het podium van de Jupiler Zaal staan een bank en een piano. Jelte, die gewoonlijk in uitbundige vrouwelijke kleding het podium betreedt, is vandaag gekleed in een spijkerbroek, wit t-shirt en gympies. Hij neemt na een kort praatje met het publiek plaats achter zijn piano en speelt een lang en indrukwekkend intro, dan zet hij ‘Dance Underneath The Sheets’ in.

Naast eigen materiaal van ‘Venus & Mars’ en ‘Hits for Kids’ speelt hij ook veel covers, waaronder een indrukwekkende versie van het Eagles nummer ‘I Can’t Tell You Why’. Na deze cover vraagt Jelte zich af of iemand in de zaal het nummer herkende, slechts enkele mensen reageren. “Toch zeker twee mensen! Kennen jullie deze dan wel?” Dan speelt hij nog ‘Don’t Want To Wait Anymore’ van The Tubes. Jett Rebel laat zijn muzikaliteit de vrije loop. Zijn nummers die normaal uptempo gespeeld worden, speelt hij nu als ballad of op een totaal andere manier met veel variatie en extraatjes. Dit zorgt voor interessante versies, al zou het soms fijner in het gehoor liggen als hij het zou doseren. Het publiek is divers. Muziekliefhebbers, jonge fans die elk woord van de hits van het tieneridool meezingen, stelletjes van alle leeftijden en groepjes vrouwen die de Rebel kennen van tv.

Tapijtjes, sfeerlampen, krukjes en instrumenten worden in de loop van de avond door Jett Rebel het podium opgesleept. Tussen de nummers door krijgt het publiek mee wat hij tegen zijn crew zegt, door het microfoontje dat vast zit aan zijn shirt. Geluidsman Arjan de Vree is ook te horen in de zaal. De conversaties tussen die twee leveren grappige momenten op. Daarnaast geeft Jelte op een komische manier ook info over de nummers die hij gaat spelen. “Het volgende nummer staat in G, maar ik speel het nu in E. Nu denken jullie natuurlijk: ‘Kleine terts droppen. Watje kan je er niet bij?’, maar ik wil de open snaren gebruiken voor de bas, snapje…?”

Jett Rebel speelt niet alles akoestisch, hij sleept een basdrum en hi-hat het podium op en gaat daarachter zitten met zijn elektrische gitaar. Als je niet zou zien dat hij alles in zijn eentje speelt, zou je denken dat er een volledige band op het podium staat. Na een korte muziekgeschiedenisles over het verschil tussen John Mayall en John Mayer speelt hij een gave versie van ‘Room to Move’ van “de koning van de blues” John Mayall.

“Ik mag nog één nummer spelen, maar in de trant van schijt ga ik er twee doen.” Jelte verwijdert de microfoon die aan zijn shirt vast zat en speelt ‘Do You Love Me At All’ onversterkt op ukelele. Het nummer heeft hij iets te hoog ingezet waardoor hij niet alle noten haalt, het publiek lacht en zingt met hem mee. Als afsluiter zingt hij a capella het nummer ‘Harmony”, terwijl hij als een soort priester op zijn piano staat en de Jupiler Zaal dirigeert.

Gezien: Jett Rebel. Chassé Theater, donderdag 15 oktober 2015.