Burgemeester Paul Depla opent de derde editie van Popronde Breda in café Vulling met mooie en indrukwekkende woorden: “Wat mooi dat we de popmuziek laten winnen, zeker deze week na wat er in Parijs is gebeurd. We verslaan de revolvers met muziek. De popmuziek zal altijd overleven.” Het publiek reageert met applaus en gejuich. Vervolgens knipt hij het lint door en is Popronde Breda officieel van start gegaan. Midas zou aansluitend op de opening van burgemeester Depla optreden, maar door het slechte weer stond de band in de file.
Daniel Cane speelt de tijd vol tot Midas en band klaar zijn met opbouwen. Cane speelt veilige pop songs met zijn akoestische gitaar. Hij probeert met het laatste nummer dat hij speelt het publiek mee te laten zingen door een vraag-antwoord momentje in het nummer te gooien. De instructies zijn niet geheel duidelijk, het publiek weet niet precies wanneer ze wat moet zingen en dat zorgt voor een kleine irritatie bij Daniel Cane. Uiteindelijk kan hij er toch om lachen en wenst hij Midas succes met zijn optreden.
Na een korte soundcheck begint Midas in café Vulling. De band van de voormalige frontman van rockband The Fudge heeft een fijne sound met interessante muzikale wendingen. De muziek van Midas Treub valt het beste te omschrijven als eigenwijze melancholische folk. De 25-jarige zanger heeft een herkenbaar en verrassend stemgeluid met een indrukwekkend bereik dat onder andere te horen is in ‘Caroline’. De koortjes van de bassist en drummer zorgen voor extra opbouw en een mooie dynamiek. Voordat Midas de band voorstelt aan het publiek in café Vulling vraagt hij nog even een applausje voor zijn bassist in het bijzonder: “Hij vroeg onderweg steeds om een gehaktstaaf, maar hij heeft het toch volgehouden!”.
Popronde 2015: Midas verrast Vulling met melancholische folk
Verslagen van Daniel Cane, Half Way Station, Charl Delemarre en Keljet
Donderdag 19 november was het weer Popronde Breda, hoera! 3voor12/Breda was met drie duo’s op pad in de stad om verslag te doen. Schrijver Geneviève Smans en fotograaf Magnus Gommers trokken van Vulling naar PJ van Aalst, via SamSam naar De Engel, Mezz en De Bruine Pij. De bands? We zagen Daniel Cane, Midas, Early Adopters, Half Way Station, Charl Delemarre, Keljet en als bonusfotomateriaal The Dirty Denims.
Het gezamenlijke podium van Breda Barst en Popronde is in café SamSam. Half Way Station is de eerste band op dit podium. De set van de Rotterdamse band begint dromerig en psychedelisch. Zangeres Elma Plaisier zingt bij de hoge stukken alsof ze bezeten is, haar bewegingen zijn groot en theatraal, ze gaat helemaal op in de muziek. Tegen het eind van het optreden speelt de band meer poppy songs met een duidelijke kop en staart. Als verrassende afsluiter speelt de band akoestisch het nummer ‘Home’ van hun album ‘Dodo’ met banjo. Plaisier staat op de bankjes in SamSam en probeert iedereen in het publiek bij het nummer te betrekken, met succes. Een prettige afsluiter van een verrassende band die er nog niet helemaal uit lijkt te zijn welke muzikale kant ze precies op wil.
Met zijn blote voeten op een Perzisch tapijtje staat Charl Delemarre met zijn gitaar en elektrische gitarist in café De Engel. In het café heeft een handjevol mensen zich verzameld om naar de ruwe en gevoelige Nederlandstalige songs te luisteren van de singer-songwriter. Vooral bij zijn bekendste nummer ‘Zonder Jou’ hangt zijn kleine, maar fijne publiek aan zijn lippen. Het nummer heeft een aangrijpende opbouw, het publiek is zichtbaar onder de indruk. Delemarre legt veel gevoel in zijn songs en in zijn stem is die emotie te horen. De teksten van de nummers zijn niet altijd goed te verstaan doordat de zanger soms binnensmonds zingt of zinnen niet verstaanbaar afmaakt, dat is jammer.
Het dj-duo Keljet trapt in Mezz af op het 3voor12/Breda podium. De songs van Keljet zijn catchy en dansbaar, het publiek vermaakt zich dan ook tijdens het optreden. Het album ‘Transatlantic’, dat vol zit met funk- en disco-invloeden, schept hoge verwachtingen, helaas voldoet de live-performance hier niet helemaal aan. De twee mannen hebben allerlei instrumenten bij zich die ze over de dansbare tracks heen spelen. Hier is echter niet veel van te horen in de zaal en de toevoeging van deze instrumenten is ook niet helemaal duidelijk, want het blijft allemaal erg braaf en op de achtergrond. Marleen Langevoort, de zangeres die het duo vergezelt op het podium, zingt prima voor het poppy materiaal van Keljet, maar ook hier blijft het ontzettend netjes en soms voorspelbaar.
Fotograaf Magnus maakte tussendoor foto’s van Early Adopters bij tapijthandel PJ van Aalst. Hij pikte als toegift ook The Dirty Denims mee, afsluiter in De Bruine Pij en maakte bonusfoto’s van deze “lekker vuige rock and roll met vuurwerk!”
Gezien: Popronde Breda met Daniel Cane, Midas, Early Adopters, Half Way Station, Charl Delemarre, Keljet, The Dirty Denims. Binnenstad Breda, donderdag 19 november 2015.