Album review: 'December Tapes' vol. 1

Bredase bands stappen uit hun comfortzone met akoestisch album

Tekst: Tessa Gorissen. Foto's: Memory Serves ,

'December Tapes' is een initiatief van Memory Serves (een samenwerking tussen There There en Tom Prevoo). Diverse lokale bands werkten samen aan een album dat in twee weekenden tijd werd opgenomen in de Popcorner. De opbrengst gaat naar het Jeugdcultuurfonds Breda. MacSwordfish, Awash en No More Jack zijn enkele namen die op de tracklist staan. Het bijzondere van het album: alles is akoestisch. Op 13 december 2015 presenteren de bands het album in Mezz. En nog meer goed nieuws voor luisteraars, want er komt een vervolg! De vier nummers die worden besproken in deze recensie geven het beste weer wat de rode draad van het verhaal is.

Bij veel van de bands denk je gelijk aan het hardere werk dat zij maken, maar dit keer zijn ze uit hun comfortzone gestapt. En met succes! Het album bestaat uit vele muzikale hoogstandjes. Beginnend met 'Dynamic Disco Monkey' van de funk/rockband Lost Lions of India. Een akoestische gitaar heeft in dit nummer de overhand. De stem van Tom Neven komt goed tot zijn recht. Een enigszins rauwe stem zingt “I would never become someone you know”, een tekst die goed past bij de rustige melodie. In het vierde nummer, 'Sunlight', lijkt het alsof er een andere band achter de microfoon staat dan Windup Space. De alternatieve gitaarrock is ingeruild voor een intieme ballad waarbij een voor de band zeldzame pianoklank te horen is. De band bewijst met dit nummer dat zij meer in huis hebben dan alleen scheurende gitaren en harde drums. Door te experimenteren laat Windup Space een heel andere kant van zich zien. Een artiest die meer bij zijn roots blijft, is The Martial. Deze pop/country zanger is met 'Green Light', het zevende nummer van December Tapes, een grote toevoeging aan het album. Het lied past perfect in de rode draad van de plaat: een singer-songwriter song met een gevoelige tekst. De tekst “I can't get you out of my mind” is precies wat er gebeurt: de melodie en tekst zijn niet meer uit je hoofd te krijgen. De Oosterhoutse No More Jack heeft de negende plek van de cd in de wacht gesleept. 'Madman' is een van de vele nummers die begeleid wordt met een gitaar, maar dit maakt het niet minder speciaal. In de categorie 'emotionele liedjes' staat deze veruit op nummer één. Het is hoorbaar dat de band met veel gevoel de opnames op zich heeft genomen om dit lied te laten slagen. De rockklanken zijn goed in de ballad terug te horen en 'Madman' zou zo op de nieuwe plaat van de band thuis kunnen horen. Hoewel de tracklist op de hoes tien nummers telt, weten de artiesten van 'December Tapes' de luisteraars te verrassen. Er is namelijk een elfde track toegevoegd, een cadeautje. Een pianostuk genaamd 'Vetur', geschreven door Jeroen Stoot, toetsenist van There There. Hiermee wordt 'December Tapes' in stijl afgesloten met een muzikaal hoogstandje.

'December Tapes' is een album die bij iedere muziekliefhebber in de smaak kan vallen. De bands weten de luisteraars te verrassen door nieuwe stijlen uit te proberen en een groot deel zou zo op een album van een van de bands kunnen komen. Het speciaal geschreven pianostuk is hierbij een geweldige toevoeging.

Tracklist:
1. Lost Lions of India – Dynamic Disco Monkey
2. MacSwordfish – Light Me Up