Ik Zie U Graag ’15 zondag met Tin Fingers en Ides Moon

‘Klappen met Willem’ als smakelijk vermaak in de ‘pauze’

Tekst & foto's: Daniël Hereijgers ,

De zondag, slotdag van deze zevende Ik Zie U Graag was ingeruimd voor twee jonge talentvolle Belgische bands én had ‘Klappen met Willem’, wat dit jaar uitdraaide op een plaatje-praatje van muziekjournalist Willem Jongeneelen met Waste My Records platenbaas Yves Vaes en bassist Tomas de Smette. Op zondag was de entree gratis en begon de muziek al om half vier.

Vijf Antwerpenaren met een voorliefde voor Mac Demarco, Grizzly Bear en ‘onze’ Jacco Gardner, dat is Tin Fingers. Samen met Ides Moon werden ze door Vibe (vi.be) en Mezz verkozen tot de talenten op deze Ik Zie U Graag slotdag. “Quasi psychedelische” indie rock met lef en nonchalance. Gitarist Quinten De Cuyper speelt ook toetsen. Toetsenist Michaël Lamiroy zingt en speelt viool. Bassist Simen Wouters speelt op blote voeten. Het is bij aanvang om 15:30 uur nog weinig druk in Mezz Kleine zaal maar dat is onterecht: de songs zijn vaak catchy en er gebeurt genoeg op het podium om de aandacht erbij te houden.

‘Klappen met Willem’ is al jaren een vast onderdeel van Ik Zie U Graag, de poptalkshow waarin muziekjournalist en België-kenner Willem Jongeneelen in gesprek gaat. Vandaag tussen de twee acts door, op het zijpodium van de Jupiler Zaal. Op de bank: Waste My Records platenbaas Yves Vaes en Tomas De Smet, bassist van King Dalton, Broken Circle Breakdown Bluegrass Band en in het verleden Zita Swoon. Het concept: Jongeneelen introduceert de gasten en neemt ze via fragmenten van 30 seconden, of iets meer, door hun carrière en muziekleven. Een interessant gesprek van een dik uur met fragmenten en verhalen van Vaes over Milow, Balthazar en Amatorski die hij bij Munich binnenfietste, Selah Sue (“die mikte vanaf het begin al hoger”) en Waste My (Munich) Records acts als Bed Rugs, King Dalton en Lyenn (“de plaat was onverkoopbaar, maar ik kreeg er een krop van in mijn keel”) en zijn veel besproken uitspraak over de superieuriteit van Belgische bands boven Nederlandse in Trouw: “zo zwart wit bedoelde ik het niet, als er een band van dezelfde kwaliteit komt als nu op Waste My Records en die band komt uit Nederland, dan teken ik ze ook.” En De Smet over de periode dat hij moest gaan kiezen tussen Zita Swoon en Think Of One, het inspelen van de baspartij op Magnus’ ‘Summer’s Here’ en hoe de Belgische muziekscene niet aan steden is gebonden: “ik ben vooral vaak aan het zoeken naar andere groepen om wakker te blijven.” En nog veel meer, maar dat is een geval van ‘erbij geweest zijn’, misschien een volgende?

Aan Ides Moon uit Gent de eer om alweer een prachtige editie van Ik Zie U Graag af te sluiten. Voor een welhaast volle Kleine Zaal. Frontman Klass Tomme vertelt na het openingsnummer over de EP “straks te koop” en zal er het hele optreden laconiek en terloops naar verwijzen. We zien gitarist en tweede stem Roel de Bruyne veel stemmen en ook Tomme gebruikt geregeld toetsen en een laptop om de indie rocknummers meer diepte en variatie te geven. We lijken de songs soms langgerekt waardoor de spanningsboog langzaam verloren gaat. De set van drie kwartier voelt daardoor langer aan. Tomme lijkt dat ook te merken en spreekt van een “lazy Sunday” waarin Ides Moon echt nog wel pit in gaat brengen. De band doet zijn best en de nummers hebben diepte, maar overtuigen doet het vanmiddag net niet. Gent blijkt overigens deze editie een enorme broeiplaats voor talent.