Zoals tijdens de eerste grote editie in de Avenue, is er extra aandacht besteed aan de video-teaser. Kan je iets meer vertellen over de totstandkoming van de nieuwe?
Maarten: “Met de evenementen van Broeikas willen wij laten zien dat het meer is dan alleen een plaats waar een dj en wat lichten te vinden zijn. Met de conceptfilm willen wij laten zien dat er een cultuur achter onze scene schuilt; de passie van het creëren en delen. De teaser van de ‘1 Year Anniversary’ ontwikkeld door de organisatie Native Art, die ik tijdens mijn stage bij Poema (club) in Utrecht heb leren kennen.”
Wat kan je over de line-up van deze jubileumeditie vertellen?
Mauro: “We beschikken dit keer over een locatie met drie zalen en daarom leek het ons om iedere zaal zijn eigen persoonlijkheid mee te geven. Broeikas is een house-concept, daarom dopen we de grote zaal van de Graanbeurs om tot de ‘Broeikas Stage’. Deep- en techhouse zullen daar centraal staan. Ikzelf, Mauro (Spxxk) zal vanuit traditioneel oogpunt de avond openen, waarna Niels Feijen het stokje overneemt.
Niels stond in alle clubs van Antwerpen achter de tafels en al vier keer mocht hij het podium betreden op Tomorrowland. Na Niels krijgen we een twee uur lange set van Marlon Hoffstadt; de headliner deze avond. Deze jonge dj/producer uit Berlijn gooit hoge ogen met zijn producties en reist de wereld over met zijn diepe funky sound. Wij willen ook graag de wat diepere kant van house vertegenwoordigen.
Als afsluiter hebben we een bekende opgetrommeld: Bram Fidder. Bram gaat op dit moment enorm hard. Daarnaast sloot hij vorig jaar onze derde editie af in de Boulevard met een set die veel indruk maakte. Met deze internationale line-up willen we vooral verrassen en de mensen iets geven wat ze nog niet eerder hebben gezien in Breda. Daarnaast gaan we er voor zorgen dat deze zaal die avond het meest euforische plekje van Breda is.”
Welke extra toevoegingen zullen deze keer op het evenement aanwezig zijn om mensen het naar hun zin te maken?
Koen: “Creativiteit en interactie zijn kernwaarden van ons. Naast een hele toffe dj booth, visuals en lichten, mogen we verklappen dat we een Snoeihoek hebben waarin twee kappers, vrienden van ons, haren knippen voor een prikkie. We hebben live art; er wordt live gedoodled, dit is het fenomeen wanneer je bijvoorbeeld aan het bellen bent en tussendoor tekeningetjes maakt. De Seeders, onze partycrew, zal de interactie met het publiek gaan zoeken. We hebben een verrassing midden op de avond, maar deze gaan we nog niet verklappen.”
Aftellen naar eerste jubileum Broeikas zaterdag
“We gaan ervoor zorgen dat de Graanbeurs het meest euforische plekje van Breda is”
Binnen een jaar tijd, heeft Broeikas zich bewezen in Breda als een feestconcept dat een vaste plek verdient. Vier uitverkochte Broeikas avonden in de Boulevard bevestigen dit. De vier heren: Koen Vaas, Maarten Schiering, Mauro Boer en Peter Roolvink nemen de volgende stap om te groeien; het eerste jaar definitief verzilveren met een jubileumeditie in de Graanbeurs.
Hoe zit het met de indeling van de andere zalen?
Mauro: “De Spock, de tweede zaal van de Graanbeurs, draagt de naam van ons nieuwe conceptje: Snoeihard. No nonsense techno zal hier door de speakers knallen, daarnaast zijn er acts uitgenodigd die back-to-back sets doen. Als afsluiter komen Maey en Visser langs om de zaal af te breken. Het wordt een donker ‘techohol,’ waarin iedereen even helemaal ongegeneerd kan ‘raggen’. Dan rest ons nog de derde zaal; het talentpodium. Daar zullen de winnaars van onze ‘Broeikas 1 Year Anniversary DJ contest’ ten tonele verschijnen. Wildcardwinnaar Marnix Camiel begint daar de avond, Swimp mag als tweede aantreden, Miss Melicious als derde en overall winnaar Rowan Pierot sluit af. Rowan was uit twaalf deelnemers de beste en wint naast de primetime set, ook een dj workshop, die mogelijk werd gemaakt door DJ School Roosendaal.”
Kan je iets meer vertellen over de samenwerkingen die jullie steeds meer aangaan met omliggende steden?
Mauro: “We hebben laatst ons eerste avontuur buiten Breda gehad. Samen met Brandstof, een concept wat is opgezet door Bruno Peters. Bruno wilde begin dit jaar erg graag een concept opzetten, maar hij had daar nog niet de nodige kennis en financiën voor. Via via kwam hij bij ons terecht en samen besloten we dit plan op te pakken. Op 29 mei staat de tweede editie op de planning en we hopen op wederom een uitverkochte zaal. Daarnaast doen we 30 mei voor het eerst samen met het Dance-concept van het W2 poppodium in Den Bosch, W2N8.”
Heb je nog praktische voorbeelden van hoe je de opgedane kennis, vanuit je stage bij Poema, weer in kan zetten binnen Broeikas? Zo ja, hoe precies?
Maarten: “Bij Poema ben ik mede verantwoordelijk voor de marketing van het bedrijf. Hierbij komt een hoop onderzoek kijken, waarvan de resultaten ook zeker voor Broeikas van nut zijn. Promotievoering, het inzetten op verschillende social media kanalen en onderzoeken wat het bedrijf wil uitstralen en op welke manier; dit zijn leermomenten die op elk bedrijf toepasbaar zijn!”
Waarmee onderscheidt Broeikas zich van andere organisaties?
Peter: “Er plezier in hebben, dit uitstralen en daar iets meer mee doen. Wij willen net dat stapje extra nemen, zodat de bezoeker volledig vermaakt wordt. Of het nou voor de promotie is of op het feest zelf, wij vinden het belangrijk dat alles klopt. Wij willen ook toegankelijkheid uitstralen, iedereen is welkom. Zo hebben wij een Broeikas familie, met wie wij eens om de zoveel tijd een gezellige borrel houden.”