Waylon in een uitverkochte Grote Zaal van Mezz

'Heaven After Midnight' tour met nieuwe country songs

Tekst: Geneviève Smans, foto’s: Erik de Klerck ,

In 2008 kwam Willem ‘Waylon’ Bijkerk voor het eerst in de schijnwerpers voor het grote publiek met zijn deelname aan de talentenjacht Holland’s Got Talent. Een jaar later verscheen zijn eerste album ‘Wicked Ways’, dat uitgebracht werd onder het legendarische Motown-label. Inmiddels is de zanger, die zich naar countryzanger Waylon Jennings vernoemde, twee platen, ‘After All’ (2011) en ‘Heaven After Midnight’ (2014), verder en heeft hij een veelbesproken deelname aan het Eurovisie Songfestival achter de rug. Donderdag stond hij in de Grote Zaal van Mezz.

De zaal was afgeladen toen Waylon en zijn vijf bandleden opkwamen. Hij begon de show in Mezz met ‘Let It Pour’, het openingsnummer van het nieuwe album, 'Heaven After Midnight'. De dynamiek in dit nummer werd mooi opgebouwd, mede door de meerstemmigheid met andere bandleden. Vervolgens volgden meer songs afkomstig van het nieuwe album dat country gerelateerde songs bevat.

Halverwege de show verlieten de bandleden het podium en speelde Waylon solo een aantal akoestische nummers. Bij deze nummers kwam de eigen sound en de mooie, breekbare stem van Waylon goed over. Hierna volgde het “roept u maar een nummer en ik speel het”-gedeelte. In het publiek ontstond een splitsing, een gedeelte zong enthousiast mee met onder andere Beatles’ ‘Let It Be’ en Rod Stewarts ‘Sailing’, het andere gedeelte van het publiek zag dit als een geschikt moment om drinken te gaan halen of om even naar de wc te gaan. Na dit muzikale uitstapje midden in de show valt er over de geloofwaardigheid van Waylon als muzikant te twisten. Het leek te worden gebruikt als overbodige opvulling van de show.

Waylon hield van de aandacht van het Bredase publiek en praatte ook graag en veel tussen de nummers door. Zo blikte hij terug op afgelopen jaar en het Songfestival-avontuur: “Het was een gek jaar. Een hoop mooie dingen... En tja... moet ik uitwijden? Maar nu ben ik in Breda, lekker zelf de held aan het uithangen. Er was toch een hashtag: #waariswaylon? Nou, hier dus!” Het publiek genoot. Ook kwam de zanger terug op het veelbesproken artikel van afgelopen week waarin stond dat hij het liefst een vrouw heeft zonder ambities, die altijd thuis is. Waylon grapte tegen het vrouwelijke gedeelte van het publiek: “Jullie horen allemaal achter het aanrecht, wat doen jullie eigenlijk hier?” Vervolgens speelde hij een stukje van het neerbuigende ‘Put Another Log On The Fire’ van Tompall Glaser.

Hierna kwamen de bandleden terug op het podium en werd er weer gespeeld. Naast het nieuwe materiaal kwamen ook singles van de eerste twee platen voorbij. Het vocale bereik van Waylon was goed te horen op de oude songs als ‘Hey’,  hit ‘Wicked Ways’ en ‘Lose It’. Het contrast tussen het oude materiaal van pop en soul en het nieuwe viel op, maar bij enkele nummers werd er een ‘countrysausje’ overheen gegooid waardoor de show één geheel werd. Een prima optreden met mooi, nieuw materiaal. Al had het showmannetje in Waylon minder dominant mogen zijn.

Gezien: Waylon. Mezz, donderdag 20 november 2014.