In gesprek met Klub Bulk

Tweede kerstdag groot feest in Mezz

Interview: Daniël Hereijgers ,

Klub Bulk is naar eigen zeggen “het creatieve feestje van Breda” en viert de afsluiting van het vierde seizoen op Tweede Kerstdag in de grote zaal van Mezz. Wat begon als logisch vervolg op het sluiten van de Boulevard en de Wasserette heeft de laatste donderdag van de maand de kleine zaal in Mezz een eigen gezicht gegeven. Dat wordt gevierd met een flinke line-up met live Julian Edwardes, Nadia Struiwigh en Julien Mier en dj’s Shourai, Kijk Een Ster, Tahko en Beverly Crush. Een goede reden om nog daarvoor eens te praten met Maarten Fransen, geestelijk vader van Klub Bulk.

Klub Bulk ontstond dus na het sluiten van de Wasserette en de Boulevard in 2012?
Maarten: “Elry Smits, ofwel Beverly Crush, en Marco Petersen, de programmeur van Mezz, deelden het idee om een paar jongens te bellen die actief waren geweest bij die plekken. Dat waren Thomas Ritzen, Thijmen Hoebink en ikzelf. Ik had toen een aantal conceptjes in het café van de Boulevard, een avond waar nummers werden gemaakt met jamsessies als een ‘’Muziekfabriek’’, een house-dansding met Joel en Tijme van Eb & Vloed genaamd Tijdmachine en een alternatieve rock avond met Arjan Heemskerk onder de noemer Paranoia. Thijmen deed Sex Na Schooltijd in het theather gedeelte en Thomas was zowel werkzaam bij de Wasserette als bij de Boulevard en actief met het organiseren van onder andere Sex Na Schooltijd en Long John Sunday’s. Thomas kreeg destijds ook de kans in het team te geraken, wat op dat moment samengesteld werd, om het voormalige Lokaal01 om te dopen tot Club Solo. Dat is trouwens echt een coole plek geworden! Ik wilde in eerste instantie doorgaan met de Muziekfabriek bij Mezz, maar na een aantal gezellige meetings ontstond Klub Bulk. We hebben het eerste seizoen Klub Bluk toen gedraaid met Thijmen, Elry en mij. Na het eerste seizoen verhuisde Thijmen naar Tilburg en ging hij erg lekker met Diskomatique. Sindsdien doe ik het met Elry en andere onzichtbare spinnen in het web zoals Stefan de Klein a.k.a Striets. Soms vraag ik ook aan de acts zelf of ze een te gekke act weten met wie zij het programma willen vormen. Het draait zeg maar op mijn netwerk en de spreekwoordelijke één hand-schud daarvandaan. We krijgen het budget van Mezz en we doen alles zo low key mogelijk omwille de gratis entree. Niemand doet het voor de centjes, dat is nooit de intentie geweest. We zijn gestart op het moment dat de scène als het ware net onderuit gehaald was. Veel organisaties en dj’s zochten nieuwe locaties, een verwarde sfeer. Ik denk dat we dat op dat moment wel een beetje op hebben kunnen vangen door lokale dj’s een plaats te bieden en organisaties een avond te laten hosten. Al moet ik eerlijk zeggen dat er bij de allereerste edities niet perse veel animo was qua bezoekersaantal, als er 50 mensen waren stonden wij te juichen haha. Het doet me goed om te zien hoe Breda zich met de tijd heeft herpakt en alsmaar meer open lijkt te bloeien. Fijn toch dat er weer veel leuke dingen gaande zijn? Als ik de kans heb, ben ik erbij hoor!”

Kersteditie
Klub Bulk op Tweede Kerstdag is de afsluiter van het  2e jaar, vierde seizoen en de eenentwintigste editie in totaal, Fransen mag voor de derde keer de grote zaal programmeren: “De eerste keer hadden we vooral ons geld ingezet op Kubus en Larry de Kat als headliners en 6 lokale acts waaronder Coco Bryce en Eb & Vloed. De tweede keer hadden we Filosofische Stilte, Anil Aras, U Know The Drill, opnieuw Coco Bryce, Dienarren en andere lokale dj’s. Als we de grote zaal hebben dan is dat meestal op een zaterdag. Behalve nu dan, omdat Tweede Kerstdag nou eenmaal op een vrijdag valt. De volgende is trouwens op een donderdag haha, de laatste donderdag van februari programmeren we samen met het StukaFest team hun eindfeest. Over het algemeen sluit Stukafest af in een poppodium en wij zitten toevallig net op die donderdag in Mezz, hun kwamen zelf met het idee om er een gezamenlijk ding van te maken. Dan is er voor de eerste keer entree, maar dat is dan ook omdat het absoluut niet anders kan. Een kaartje voor Stukafest in zijn geheel gaat vijftien euro kosten, inclusief eindfeest. De losse entree voor het eindfeest zal vijf euro bedragen. Begin juni staan we weer in de grote zaal op een zaterdag, daarnaast hebben we nog vijf maandelijkse edities in de kleine zaal tot en met juni, werk aan de winkel dus! Ik hoop dat het met Kerst een knallertje wordt, vooral gezellig dat is het belangrijkst. We maken zoals wel vaker een mix tussen stijlen, future beats, house en techno. Met Shourai die een live stream opzet en zelf de zaal opent het eerste half uur. Daar ben ik ook enthousiast over, dat hij geïnteresseerd was. Ik ga niet backstage chillen, maar gewoon meevieren. Het plan staat dan. Dan heb ik, maar goed ook, geen verantwoordelijkheden meer, de volgende dag bouwen we af met een kater.”
 
Waarom noem je Klub Bulk ‘hét creatieve feestje van Breda’?
“Haha ja, die zin heb ik een paar keer gebruikt he? Creatief, zo’n woord wat je schoonmoeder gebruikt tijdens haar cursus bloemschikken. Maar goed, ik dacht: we werken elke maand samen met een kunstenaar, om onze grafische vormgever te voorzien van artwork, we hebben een creatief team qua decor, visuals en fotografie. Veel van onze bezoekers zijn studenten of afgestudeerd aan creatieve studies, we programmeren variërend en ongewoon. Dus toen de dames van marketing en communicatie van Mezz me vroegen om nou eens in een paar woorden te zeggen wat Klub Bulk nou eigenlijk is, kwam ik daarmee, haha. Ik zal het nooit meer gebruiken of pretenderen, sorry. Jean Paul Kocks, Studio Kocks heeft aan het begin van dit seizoen een dj booth ontworpen en gebouwd, die is vier meter lang en beslaat het hele podium van de kleine zaal van Mezz. Ik had hem meegeholpen voor een kunstopdracht die hij had voor MysteryLand, dus het was tezamen en als een soort van wederdienst. Het ziet er naar uit dat we zo nu en dan wat budget krijgen van Mezz om het decor steeds verder uit te kunnen bouwen. Ook is aan het begin dit najaar ons team versterkt met grafisch vormgever Jantiene den Hamer, die het elke keer weer flikt om prachtige affiches en FB-headers te maken van het ingezonden artwork. We hebben dit hele seizoen gedraaid met Janenk Kok erbij die met zijn vloeistofdia’s de sfeer versterkt. Voor de editie in de grote zaal met Tweede Kerstdag hebben we Kirsten Swensen, die hebben we gevonden via een bericht wat we geplaatst hadden in een Facebook-groep voor St Joost’ers. Daaronder werd ze getagd, verder kwamen er teleurstellend genoeg geen reacties op binnen. Waar we in het begin verschillende fotografen hun ding lieten doen, hebben we op een gegeven moment toch gekozen voor een vaste fotografe, namelijk Rosa Meininger. Daar zijn we heel blij mee en dankbaar voor, dat we professionele mensen in ons team hebben, omdat ze het zelf ook leuk vinden onderdeel te zijn van Klub Bulk.’’

Wat voor creatievelingen zoek je?
“Sowieso altijd kunstenaars die het leuk lijkt om hun werk te exposen in onze promo, dus aanmeldingen zijn absoluut weer welkom voor de komende zeven edities. Enthousiaste vj’s zijn wat moeilijker te vinden, dus laat je horen! Maar een of andere bewegende installatie zou ook best kunnen in de grote zaal, mensen met ideeën kunnen ze gewoon op tafel gooien bij me.”

Zou Klub Bulk overal kunnen?
“Dat vraag ik me weleens af. Er zijn wel verschillende Bredase organisaties die uitbreiden naar Tilburg, Eindhoven of Den Bosch. Ik kom zelf uit Sint Oedenrode, tussen Eindhoven en Den Bosch dus ik kan niet zeggen dat ik daar nooit over na heb gedacht. Zeg nooit nooit. We hebben dit jaar wel een pop up Klub Bulk gedaan in samenwerking met Ravanello in de Stadsgalerij met Koningsdag. Bart Selier deed een dj set namens Klub Bulk op festival Club Tropicana, dat soort dingen vinden we sowieso leuk. Met dank aan Marco van Mezz mocht ik afgelopen jaar wat Bredase bandjes wegzetten op de ‘rond het kampvuur’ stage op Down The Rabbit Hole, waar tussen de acts op de grote stages het vuurtje brandende gehouden werd. Laatst dacht ik wel onder het mom ‘brutale lieden hebben de wereld’, zal ik een voorstel mailen naar de directeur van DTRH, wiens mail nog in m’n adressenboek staat haha. Als in: geef me een handvol festivaltickets en misschien nog wat reiskostenvergoedingen en ik kom met een Klub Bulk stage in een container en ik neem coole guys mee. Grote mond, klein hartje. Misschien zijn we wel te eerlijk, weet je, we hebben geen promoteam, geen tien mensen die alles liken wat we posten. Dat vertraagt alles natuurlijk wel een beetje, dat we niet hypen op iedereen z’n tijdlijn op FB. Wie weet verzamel ik binnenkort wel even mijn moed om dergelijke posities proberen te verkrijgen, lijkt me wel waanzinnig vet namelijk! We hebben trouwens wel een beetje de afspraak met Mezz dat we trouw blijven aan hun, ze hebben ons enorm geholpen met het opbouwen en helpen nog steeds met het uitbreiden en behouden.”

Hoe selecteer je de acts?
“Ik doe het boeken vrijwel altijd op een persoonlijke manier, geef bij acts en dj’s aan hoe ik hoop dat mijn plan zich uitpakt en dat het een gratis avond is. Vaak zijn de acts bekenden van elkaar, waardoor het mes aan beiden kanten snijdt. Deze keer heb ik voor de grote zaal niet direct naar een boekingskantoor gebeld om een headliner binnen te slepen als Kubus. Door nu mijn verhaal en plan neer te leggen bij acts die ik niet persoonlijk ken, waarop ze enthousiast reageerden, hebben we nu veel kwaliteit in de avond. Dit zijn in mijn ogen eigenlijk allemaal headliners, misschien niet in die van iedereen, maar met een ondergrondse bril gezien zijn dit rake acts. Ik wil ook een beetje de controverse opzoeken, die ruimte wordt me ook geboden door de bezoekers en de ambiance van de zaal. Het dak gaat er zelden echt helemaal vanaf, iedereen vind het ook vooral gezellig elkaar allemaal weer te zien. Het is dus deels dans en deels een sociale aangelegenheid en netwerk. Mede daardoor ben ik ook wel meer kijk-en-luister  en showcase-achtige acts gaan wegzetten. Bijvoorbeeld live rap en live acts zijn niet altijd even dansbaar, maar wel interessant om naar te kijken en luisteren. De ene keer trekt de zaal dat beter dan de andere keer, je vraagt dan soms ook best veel van je bezoeker. Zeker omdat we ook nog eens wisselen tussen stijlen als breakbeat house en techno, is niet iedereen voorbereidt op experimentele beats. Die ongewone dingen zitten er wel in ja, een soort muzikale opvoeding en dan maar hopen op een open minded instelling. Ik zei muzikale opvoeding, maar ik bedoel: buiten de hokjes programmeren. Met Kerst zijn de drie live acts ook aardig diep of experimenteel, het is elke keer extra spannend hoe de zaal daarop reageert. We hebben ze nu een soort van expres om en om gezet met de dj’s, niet dat die dan als pauze dj’s ofzo dienen trouwens, die zijn ook kneiterhard.”

Vraag je doelgericht acts uit de buurt?
“Met die intentie zijn we begonnen, lokale acts een plaats bieden. Dat is de basis van Klub Bulk en dat zullen we ook nooit verloochenen. Door het stijgende bezoekersaantal is het nu wel mogelijk om verder te kijken door wat meer te besteden budget. Al zal dat altijd gepaard blijven gaan met lokale acts. Wel vind ik het soms lastig te kiezen uit al die lokale dj’s die op al die verschillende plekken en feestjes staan. We doen ons best om elke keer een deel van de bezoekers een plezier te doen met het gekozen programma en we hopen dat iedereen erbij is Tweede Kerstdag, want dan hebben we echt iedereen nodig om die grote zaal gezellig te maken!”
 
Klub Bulk met Julian Edwardes, Nadia Struiwigh, Julien Mier, Shouria, Kijk Een Ster, Tahko en Beverly Crush is op Tweede Kerstdag, vrijdag 26 december in Mezz. Voor zeer uitgebreide informatie over de acts, check de Facebook van Klub Bulk.
 
Wat ideeën betreft, raakt Fransen nauwelijks uitgepraat. Het opzetten van een hip hop avond bij zijn nieuwe werkgever Pier15 kriebelt bij hem. Podium Bloos nam onlangs contact met hem op of hij zich niet mee wil gaan buigen over Blik & Bloos, maar als dat echt gaat gebeuren is dat nieuws voor volgend jaar. Dikke kans dat we hem binnenkort weer aan het woord laten.