POBparade 2014: EKP Radio, MMMM, Powerized, Men On Wire

Rondje binnenstad op Eerste Paasdag

Tekst & foto's: Daniël Hereijgers ,

Eerste Paasdag 2014 en een bomvolle POBparade programmering. POB had niet zozeer paaseitjes verstopt in Breda, maar wel zoveel dat kiezen weer een enorme uitdaging was. Daniël Hereijgers ging op pad en koos EKP Radio in de Stadsgalerij, MMMM bij de Bad Kids Party in Mezz KZ, Powerized uit in de Mezz-zaal en afsluiter Men On Wire in De Speeltuin.

Graphic Design Festival en de Stadsgalerij aan de Oude Vest bieden vanavond podium aan Omi EKP, duizendpoot die we vooral kennen als rapper Omi. En die vertelt meteen maar even wat we kunnen verwachten van EKP Radio: “Ik ben vast niet de enige die vroeger, toen hij een jaar of zes was, zijn eigen radioprogrammaatje maakte,” om er aan toe te voegen: “dat doe ik nu nog steeds.” Goed concept, om maar even in kunstjargon te blijven, goeie locatie om het te doen ook. In twee uur tijd speelt Omi tracks uit de stal van Frietboerism, Fremdtunes en eigen producties, bijvoorbeeld uit de theaterproductie ‘Moeland’ die in de kassen van Zundert werd opgevoerd. Omi rapt zelf niet, brengt hoogstens af en toe een poëtische uitspatting en laat ook bevriende artiesten aantreden. Zo begint Koen de Wit op klarinet met een boeiende sessie en weet je dat Radio EKP een eigen plekje binnen het bomvolle POBparade gaat innemen. Daarna volgen nog Lamy Lame die gedichten brengt, soms iets te overenthousiast maar wel aimabel van een aanstaande plaat op Frietboerism, de "ingezonden brief" van Arnoud Vorstenbosch die komt voortdragen en Julian Edwardes. De laatste brengt 28 april zijn nieuwe EP ‘Rapalje’ uit bij Fremdtunes en speelt vanavond subtiel op een keyboard een paar nummers, waarvan het laatste met beats die Omi live inmixt, een samenspel dus. Tot slot gaat Omi nog los met andere Frietboerism tracks, met goedkeuring van Thijs ‘Frietboer’ van den Bosch. De toffe sessie Radio EKP zit er dan op, door naar Mezz.

De Bad Kids Party van voormalig radiovrienden Locals United is al even op gang als MMMM zijn opwachting maakt. En de electropunkband lokt het nodige volk van buiten naar binnen, wel ongeveer tegelijkertijd met die andere electropunkband in De Avenue: Disco In The Disco. Beetje vreemde logica, maar allez. De mad monkeys maken vanavond met zijn vieren muziek en weten een dansvloer voor elkaar te krijgen. ‘Heavy Metal Wolf’ wordt keer op keer herkenbaarder. Het wachten is nog op het album dat zou komen.

Uit de acht (!) acts die 3ThaHardWay in Mezz heeft geprogrammeerd, kiezen we Powerized. Dat had ook de Mexiaanse metalcoverband Pene Corrida kunnen zijn, uit Etten-Leur en Dordrecht of misschien Icon dat Metallica’s ‘Kill ‘Em All’ integraal kwam coveren, of een van de andere acts dus. Het werd Powerized en het vijftal biedt datgene wat je van Powerized kunt verwachten: enorm enthousiaste, bijna orkestrale powermetal. Zanger Nick Holleman, zoals je weet ook zanger bij Methusalem en de Amerikaanse band Vicious Rumors, is blij weer dichtbij huis te zijn en laat zijn stembanden weer de vrije loop. ‘My Creed’, ‘Master Of Deceit’, ‘Beware The Shadows’, Powerized heeft het materiaal en de energie ze goed te brengen. We zijn nog steeds benieuwd waar dat toe kan leiden.

Men On Wire uit Roosendaal sluit af in De Speeltuin, waar het binnen minder druk is dan buiten bij De Avenue (Lokaal Kabaal) of Mezz (3ThaHardWay en Bad Kids Party). Dat geeft niet, het zal nu ongeveer even druk zijn als bij een normale Friday On The Rocks in De Speeltuin. En dat is ook precies waar je bij Men On Wire, winnaars van de T-Strijd in Bergen op Zoom en runner up bij de tweede POB PopRock Bandwedstrijd van vorige week, aan denkt. Na wat geprul met de techniek rockt de band stevig. Men On Wire bestaat nog geen jaar, maar heeft al een aardige setlist opgebouwd, inclusief eigen versie van Technotronics ‘Pump Up The Jam’, een verplicht nummer bij de T-Strijd dat mocht blijven. Men On Wire moet wel uitkijken dat de herhaling van zetten, wat een kracht kan zijn, geen routine wordt. Zelfs de wat vinnigere uithalen leken een tweede keer al gerepeteerd. En dat wil je niet als je dEUS, Wilco en Biffy Clyro als referenties aanhaalt.