De vrijdag van Ik Zie U Graag 2013

Dan San, Raketkanon, La Femme Belge, Sir Yes Sir, SX, Imaginary Family, Hong Kong Dong dj's

Tekst: Janna Schoonakker, Daniël Hereijgers, foto's: André Joosse, Daniël Hereijgers ,

Ik Zie U Graag, het Belgenfestival van Nederland, is dit jaar weer terug en beslaat weer drie dagen. Dit is ons verslag van de vrijdag, met onder andere: San, Raketkanon, La Femme Belge, Sir Yes Sir, SX, Imaginary Family en de allereerste dj-set ooit van Hong Kong Dong. En we gingen even kijken in De Pintelier waar Willem Jongeneelen gingen klappen met Sarah Yu Zeebroek en haar broer Boris erbij kreeg.

Dan San

De aftrap van het festival wordt vanavond gegeven door de Luikse groep Dan San. Het podium van het Mezz café staat gelijk goed vol met twee gitaristen, bassist, violist, drummer en toetseniste. Ze brengen sfeervolle indiefolk, en er zit veel variatie in hun nummers. Sommige songs, zoals ook hun singel 'Question Marks', klinken luchtig en opgewekt. Het doet wat denken aan Bon Iver, Isbells of onze Nederlandse Bart Constant. Andere nummers zijn meer theatraler met zelfs enkele postrock invloeden. De twee gitaristen nemen om beurten de zang voor hun rekening, maar er wordt ook veel meerstemmig gezongen waarbij ook de andere bandleden inzetten. Hun verschillende stemgeluiden vormen een harmonieus geheel. De teksten gaan veelal over de wat sombere dingen in het leven, maar doordat alles met enthousiasme wordt gebracht, wordt het nergens echt zwaar. Het zijn mooie luisterliedjes, die eigenlijk comfortabel in een bank gezakt het best tot zijn recht komen, maar het publiek doet in het begin van de avond ook nog erg zijn best om de nummers in zich op te nemen. (JS)

Raketkanon

De band heeft met Pieter-Paul Devos een frontman en zanger die je misschien kent van Kapitan Korsakov, in 2010 nog door ons beloond met een 9,5 op 10 op Breda Barst. Raketkanon is meer dan een bevriende band met dezelfde zanger. Meer dan een som van ongelijke delen als sludge metal, rock, hardcore en psychedelica. Net zo min als je een raket met een kanon kunt afschieten. Devos is hyperactief en springt, danst en valt over en van het podium. Soms moet hij er even bij gaan zitten. Spuugt dan weer de Jupilerzaal in en gebaart vooral dichterbij te komen. Toetsenist Lode Vlaeminck voelt halverwege de set een onontkoombare behoefte om elk bandlid, Pieter Dewilde op drums en Jef Verbeeck op gitaar en Devos een knuffel te geven. De rest van de band is dan nog altijd bezig met een stevig opbouwende, beukende beat die niet veel later overgaat in weer een ander ritme of zelfs genre. Raketkanon knalt recht in uw gezicht. Denk een hardere, minder goedverstaanbare variant van Mauro & The Grooms. Overtuigend hard, grillig en gewoon ruig, Raketkanon en zijn “composities”  zien we graag terug op Breda Barst, bijvoorbeeld in De Spaanse Kraag. (DH)

La Femme Belge is de eerste band die op het tijdelijke, kleine podium in de zaal zijn opwachting maakt. De repetitieruimtes waren toch wat aan de krappe kant en stonden bij de laatste twee edities van Ik Zie U Graag ook wel erg snel vol. De band bestaat uit twee gitaristen, een violist, een contrabassist en een zanger met elektrische gitaar. De vijf passen net op het kleine podium en brengen een set met americana, roots en zigeneurswing. Doet licht denken aan Absynthe Minded of plaatselijker, Rita Lynn, zonder mondharmonica dan. Zanger Sam Coenegrachts dankt na het tweede nummer het publiek “om zo stil te zijn,” en zet daarna in voor een instrumentaal ‘Excited Naked Chicken Dance’. La Femme Belge krijgt er meteen wat mensen mee aan het dansen. Het is een opgewekte set over whiskey, meisjes versieren in ‘In The Ballroom’ en hoe om te gaan met teleurstellingen als dat niet lukt in ‘Get Lost’. Sympathieke band en het geluid is top. La Femme Belge is op zijn best als Coenegrachts zingt en violist Rik Sturtewagen en gitaristen Frederic Evrard en Geert Van der Hallen de tweede en/of derde stem verzorgen. (DH)

Sir Yes Sir is een nieuwe band onder leiding van Tijs Delbeke. Het lijkt wel of alle (ex) dEUS-bandleden zich ontpoppen tot multitalenten. Anderzijds, eenmaal bekend van dEUS kun je bij de Belgen ook weinig fout meer doen en beschik je daarnaast waarschijnlijk over een boel connecties. Dus een beetje experimenteren is dan best plezant en daarin is Tijs Delbeke dit keer ook aardig in geslaagd. Samen met vier andere andere jongeheren is een muzikaal gezelschap gevormd dat zeer goed op elkaar is ingespeeld en het vooral bij de dames goed doet. In de muziek zijn zeker invloeden van dEUS hoorbaar, maar ook wat stonerrock invloeden. De saxofoon geeft er echter een eigen swingende draai aan en de zwoele hoge stem van Tijs heeft een hoog popgehalte. Ook bij de wat rustigere nummers blijft dit eigen geluid in stand. De band moet alleen oppassen dat het niet te veel varieert binnen de nummers en de kop en staart overeind houdt. (JS)

SX

Een band waarover je wellicht al eerder hebt gehoord, is het veelbelovende SX uit Kortrijk. Zo stond de band recent nog op Eurosonic-Noorderslag en werd in het najaar de single 'Gold' van hun debuutalbum uitgebracht. Dit is meteen de opener van de set van vanavond. Stefanie Callebaut is de frontvrouw van de groep. Ze leeft zich erg op het podium uit, net als landgenote Selah Sue dat ook zo kan en heeft een zeer sterke en doorleefde stem. Denk bijvoorbeeld aan Alison Goldfrapp. De zang wordt ondersteund met veel etherische electronica: bezwerende synths en opzwepende trommelgeluiden uit de drumpad. Er klinken invloeden in door van Yeasayer tot Santigold. Dit alles bij elkaar vormt een expressief, modern en zeer dansbaar geheel. Erg overtuigend als je het mij vraagt, echter in de zaal is iedereen toch vooral met elkaar en het bier bezig. (JS)

Imaginary Family

Joanna Isselé, oftewel Imaginary Family, kent geen gemakkelijke start, in haar eentje op het kleine podium. De mensen die na SX zijn blijven plakken, willen zo graag naar het meisje met haar gitaar luisteren dat ze continu “ssstttt…” tegen elkaar zeggen. Isselé krijgt met moeite het eerste nummer afgespeeld omdat ze daarvan steeds moet lachen. “Je kunt je dan alleen herpakken door voor iedere nummer even naar de grond te kijken en opnieuw te beginnen,” legt ze later uit in Mezz Café. “Ge moogt praten hoor, maar niet te luid graag,” is wat haar tijdens het optreden weer op weg helpt. Met liedjes over onder meer een ruzie met een professor, een rare buurman die continu vanuit zijn raam naar buiten kijkt en twee toegiften, eerst een kinderliedje over een pinguïn en daarna nog eentje over de kredietcrisis. “Die twee zijn eigenlijk nog niet klaar, maar de mensen vooraan bleven vragen om meer.” Zonde van de start en het nog wat weinige materiaal dat echt af is, want wie Imaginary Family het schone ‘The Bird Watcher’ heeft horen zingen, mag hopen op meer van dit soort pareltjes. (DH)

Klappen met Willem / Hong Kong Dong dj-set

Speciaal voor Ik Zie U Graag bouwde Mezz een tent over het terras en doopte hem De Pintelier. Je kunt hier plaatjes en merchandise kopen en speciaalbiertjes drinken. Ook houdt muziekjournalist Willem Jongeneelen er iedere Ik Zie U Graag avond drie interviews in een “intieme setting”. We namen een kijkje bij het derde gesprek, waarbij vooral de snijdende kou en de warmtelampen vooraf de aandacht trokken. Jongeneelen ging in gesprek met Sarah Yu Zeebroek, over haar band Hong Kong Dong, haar artistieke werk als kunstenaar en het artiestenbestaan in het algemeen. Broer Boris schoof ook aan, want toch al aanwezig voor de afsluitende dj-set, en zo werd het een aardig interview met de Zeebroeken.

Het had drukker kunnen zijn in De Pintelier, als het er maar niet zo koud was en je er alleen vanuit buiten naar binnen kon, de rechtstreekse ingang naar het Mezz Café was gesloten. In datzelfde Mezz Café was de ontmaagding van Hong Kong Dong als dj-duo en dat pakte al snel succesvol uit. Jongeneelens verwijzigingen naar Soulwax’ overstap als familiedj’s werd vooralsnog weggelachen door de Zeebroeken zelf, het dansende overgebleven publiek toonde deze eerste avond in ieder geval aan dat Ik Zie U Graag ook zonder ‘nachtprogramma’ in de zaal kan, maar dat er in het café nog voldoende ambiance was. (DH)