Daniël Hereijgers: Rock Werchter 2012: me verbijten bij een live stream, met een gebroken been zuur achter een laptop. Wat was dat goed én wat was het in Mezz goed! Het lijkt of de airconditioning in Mezz zich aanpast aan dEUS en consequent op standje zomers zwoel/zweterig overgaat. Tryout of niet, dEUS blijft dEUS en geeft live nummers altijd een afwijkende, meestal grillige draai waardoor ook de albumversies in een nieuw licht komen te staan. Dat is in 2013 met voorgeprogrammeerde drum pads meer gecontroleerd dan vroeger en de gitaar van Mauro Pawlowski en de viool van Klaas Janszoons lopen meer in de pas dan je misschien zou verwachten. Qua setlist is het één groot feest met vooral recenter werk, de nieuwe ‘festivaloutfits’ van ‘Sister Dew’, ‘Bad Timing’, ‘If You Don’t Get What You Want’ en ook ‘Instant Street’ zitten geweldig en uitsmijter ‘Theme From Turnpike’ is in de 'hahaha-versie' van Mauro subliem.
Lisa Ruskus: dEUS: geroemd om het oude werk, afgekraakt vanwege het nieuwe. ‘The Architect’ als opening bezorgt kippenvel, een spanning die de band behoorlijk lang weet vol te houden. Juichend worden klassiekers als ‘Fell Of The Floor, Man’ en ‘Sister Dew’ ontvangen, maar wanneer dEUS gaat freaken verliezen ze het publiek. ‘Bad Timing’ als afsluiter lijkt een wat ongelukkige keuze, het publiek was meer toe aan een ‘gouden oude’ en een nummer met iets meer kop en staart. ‘Theme From Turnpike’ als toegift is daarentegen een cadeau. Prima set, mooie show maar net te langdradig om te kunnen blijven boeien.
Ivo Koenen: dEUS in Mezz voor hooguit 650 man publiek. De ideale voorbereiding voor het festivalseizoen, zowel voor de band zelf als voor diegenen die deelgenoot waren. 'The Architect' blijkt ijzersterk als opener, waarna de nieuwere platen van 'Following Sea' en 'Keep You Close' toch wat weinig live-body hebben. Vanaf 'Nothing Really Ends' gaat de dEUS machine eindelijk los waarbij vooral 'Bad Timing' en 'Sun Ra' echt explosief zijn. Het geplande 'Roses' als afsluiter komt helaas niet en wordt on stage vervangen voor 'Theme From Turnpike' door een zichtbaar geïrriteerde en zoekende Tom Barman. Een tryout zoals een tryout bedoeld is. Strakke show, maar met de nodige mankementen. Wat losse kabeltjes, gekraak en meer van dat soort zaken. De deelgenoten die daar doorheen kunnen kijken hebben een geweldige avond gehad.
Vijf meningen over de tryout van dEUS in Mezz
Antwerpse band zien we graag in Breda
Mezz mocht een exclusieve tryout van dEUS voor het nieuwe festivalseizoen op het laatste nippertje organiseren en maakte plaats op zaterdagavond 15 juni, vlak voor een al langer geplande house-avond met Erick E. Antwerpen is immers niet zo ver en de band komt graag in Mezz. Wij zien dEUS uiteraard ook graag spelen. Pers was niet uitgenodigd, maar doorgewinterde muziekliefhebbers als we zijn, waren vijf van ons er op tijd bij om een kaartje te kopen: dEUS weer in Mezz! Wat vonden we ervan? De foto's zijn van Mezz-fotograaf Edwin van de Rijke.
Auke de Vries: dEUS had even wat moeite om erin te komen zo leek het. Er waren wat technische mankementen, maar “daar is een try-out dan ook voor”, aldus Tom Barman na opener 'The Architect'. Het meest verrassende moment van het eerste deel van de set is de uitstekende cover van Fleetwood Mac's 'Oh Well! (part 1)' en de aanwezigheid van 'Little Arithmetics' en 'Sister Dew'. Het uitblijven van 'Roses' en 'Suds & Soda' is ook noemenswaardig, maar door het omvangrijke en sublieme oeuvre van dEUS worden zij in deze set, die gedurende de show almaar door Barman wordt veranderd, niet gemist. Duidelijk is wel dat nummers van album 'Keep You Close' ook live het minst beklijven. Na een prima concert, met her en der wel wat slordigheidjes (en irritaties bij Barman?), sluit dEUS af met een verbluffende toegift 'Sun Ra', 'Fell Off the Floor, Man' en 'Theme From Turnpike' waarmee ze aantonen nog altijd tot de top van de Europese muziek te horen.
Nikkie Vinke: dEUS stapt na een korte pauze het podium weer op en is deze zomer op een aantal festivals te zien. Dat is natuurlijk weer even wennen. Gelukkig voor Breda brengt dat hen deze avond voor het eerst in vijf jaar terug naar de try-out-locatie-bij-uitstek: Mezz. De focus van deze ‘generale repetitie’ ligt op de laatste vier albums, waarbij de band een daadwerkelijk festivalwaardige setlist presenteert: stevig, vol hits en crowdpleasers, hier en daar een vreemde eend in de bijt die wonderwel goed smaakt (Fleetwood Mac cover, anyone?) en tegen het eind van de setlist een paar oude favorieten, zoals ‘Fell Of The Floor, Man’. Aandachtspuntje: de techniek. Helaas loopt daarom het altijd zo magische intro van ‘Bad Timing’ in de soep. Maar verder niet getreurd, volgens zijn “vrienden van Breda” zijn Tom Barman en de zijnen er wat hen betreft weer helemaal klaar voor.
Gezien: exclusieve festival tryout van dEUS. Mezz, zaterdag 15 juni 2013.