Student van het leven Talib Kweli brengt wijsheid naar Breda

Tekst: Hugo de Graaf, foto's: Francois de Jonge ,

Talib Kweli, letterlijk vertaald waarheidsstudent, bracht een klein stukje hiphop geschiedenis naar Breda op dinsdag 27 maart. De rapper uit Brooklyn was door Boogiedown naar Mezz gehaald ter promotie van zijn laatste album ’Gutter Rainbows’ en werd voorafgegaan door Gery Mendes, voorheen beter bekend als GMB.

Zoals gebruikelijk is bij hiphop concerten, en misschien ook wel door het vroege aanvangstijdstip, begint Gery Mendes een half uur later aan zijn optreden dan gepland. Gery Mendes was tot voor kort vooral bekend onder zijn alias GMB, een afkorting van zijn volledige naam Gery Mendes Borges. De in Rotterdam geboren en getogen rapper maakt al sinds jonge leeftijd raps voordat hij in 1996 wordt aangenomen bij het collectief Rotterdams Lef. Hij werkte onder andere samen met Opgezwolle, Duvelduvel, Bahamadia en Common en leverde een bijdrage op het ’Mystery Repeats’ album van Pete Philly & Perquisite. Toch verdwijnt hiphop naar de achtergrond tijdens het optreden in Mezz, zijn Kaapverdiaanse roots komen naar boven wanneer op gitaar het publiek bespeelt.

Normaal gesproken treedt Gery Mendes op met band, maar deze avond is hij alleen vergezeld van gitaar, dwarsfluit (!) en sampler zoals bijvoorbeeld KT Tunstall die ook gebruikt. Het valt op dat voor een hiphop avond het publiek snel ontdooid is, wellicht omdat Talib Kweli vrouwvriendelijke en niet al te agressieve hiphop maakt. Gery Mendes doet hier en daar denken aan Wyclef Jean en wisselt het rappen en zingen heel natuurlijk af. Als hij zijn dreadlocks nog had, hij verloor ze in zijn clip 'Mr Entity', had het zo de Nederlandse 2.0 versie van Bob Marley kunnen zijn. Zijn teksten gaan over verloren liefdes en zijn jeugd als Kaapverdiaan in Rotterdam, protestliederen zonder ook maar een enkel moment belerend over te komen. Na een ietwat rommelige song, mede door een iets te enthousiaste loopmachine maakt Gery het podium vrij voor Talib Kweli.

Na een korte dj set van dj EZD vol 90's hiphop kondigt gastheer K.W.I.S. met trots en enige nervositeit de rapper uit Brooklyn aan die daarna, verscholen achter een grote zonnebril en onder een grote hoodie, de zaal al snel enthousiast krijgt. De uiterst intelligente rapper Talib Kweli was eind jaren negentig een van de grote namen op het underground hiphop label Rawkus en werkte daarna samen met andere grote namen uit de hiphop en R&B scène. Zijn album met Mos Def onder de alias Blackstar geldt nog altijd als één van de hoogtepunten uit de "Golden Era of hiphop". Talib Kweli is sinds die jaren nauwelijks afgeweken van diezelfde sound die voor het grote publiek het beste te vergelijken is met de sound van De La Soul en A Tribe Called Quest. Tijdens zijn optreden komen nummers voorbij uit zijn gehele carrière, van de ’Definition’ tot ‘Palookas’ van zijn Gutter Rainbows album. Meer dan een uur staat hij op het podium en brengt met zijn typerende stemgeluid naast de bekende nummers veel tracks van zijn nieuwe album ten gehore, waar onder ander ’I'm On One’ er uitspringt door een nogal ander geluid wat men gewend is van de rapper uit New York.

Talib Kweli werkte met veel verschillende producers en rappers samen en soms is dat te horen in de instrumentals waarover hij rapt, zijn stem is constant en goed verstaanbaar, dat kan helaas niet van alle muziek gezegd worden. Ook zonder back-up MC is Talib Kweli lyrisch sterk en wendt zich continue tot het publiek zonder te vervallen in het afgezaagde "Hee Hoo". Hij grijpt op juiste momenten terug naar de hiphop geschiedenis van weleer met verwijzingen naar de Beastie Boys, G.U.R.U., Big L, J Dilla en Boogie Down Productions. Naast hiphop maakt de MC ook een dikke knipoog naar The Beatles met het nummer ’Lonely’, het is heel makkelijk om het nummer ‘Eleanor Rigby’ te verkrachten, maar Talib Kweli heeft er een super sterk nummer van gemaakt. Na een korte pauze komt Talib gewillig terug voor een toegift en sluit af met ‘I Try’, een van zijn grootste hits met Mary J Blige en ‘Get By’ waarbij zwarte vredesstrijders op het videoscherm worden getoond. Het optreden van Talib Kweli is een goed optreden, het vliegt geen moment uit de bocht. Misschien is dat ook wel de reden dat hij bij het hele grote publiek nooit is doorgebroken, hij is altijd veilig bij zijn roots gebleven: "Positieve muzikale protest hiphop". Deze keer is dat geen schande, een volle bak in Mezz bewijst het wel, Boogiedown Brooklyn naar Breda!

Gezien: Gery Mendes, Talib Kweli. Mezz, dinsdag 27 maart 2012.