Jeroen Kant steelt de show tijdens Rauw, Hees, Teder

Vijfde editie van singer-songwriteravond kenmerkt zich door intimiteit en humor

Tekst: Lisa Ruskus ,

Deze zomerse editie van Rauw, Hees, Teder biedt een gevarieerd programma van een zeer goede zangeres, een fantastische kleinkunstenaar en een hoop goede nummers. De avond lijkt met weinig volk te beginnen maar halverwege zijn er stoelen te weinig!

De Tilburgse Stephanie Heine bijt vanavond het spits af. Haar zangkwaliteiten zijn van ongekende hoogte. Heine bewijst zich vanavond als een goede singer, maar een wat mindere songwriter. Haar teksten zijn wat cliché. Ze lijkt erg zenuwachtig en dat komt haar gebabbel tussen haar nummers door niet ten goede. Ze is echter wel zeer ontwapenend. Heine heeft altijd in bands gezongen, maar focust zich nu op haar eigen werk. Helaas is dat eigen werk niet zo sterk en blijkt ze vooral een bijzonder goede zangeres.

Gedeukte bekkens, een rode wekker, het kakgedicht, een spuuglelijke baby; alles komt voorbij in een optreden ven Jeroen Kant. Singer-songwriter, dichter, performer; Jeroen Kant is het allemaal en weet muzikaliteit, taal en humor te combineren tot een weergaloos optreden. Staand op zijn houten krat, bewijst Kant zich als een taalkunstenaar. Zowel zijn songteksten als zijn gedichten zijn doortrokken van humor en hebben een tragikomische thematiek. Het grappige openingsnummer ‘Het Halve Zolenpad’ lijkt een bijna melige toon voor de avond te bepalen, maar Kant bewijst met nummers als ‘Haleluja’ en ‘Liza’ ook een heel gevoelige snaar bij het publiek te kunnen raken. In elk lied schuilt een verrassing en het publiek loopt met hem weg. Na een goede drie kwartier en een vroegtijdig aflopende wekker is het helaas voorbij.

Marten de Paepe heeft deze avond de ondankbare taak om na het spetterende optreden van Jeroen Kant deze editie van Rauw, Hees, Teder af te sluiten. De Paepe is een singer-songwriter met kleine liedjes in zowel het Nederlands als het Engels. Pop en folk komen samen in rustige nummers over liefde, het leven en openbare kunst. De Paepe heeft een vlotte babbel, maar praat meer over zijn nummers dan dat hij daadwerkelijk aan het spelen is, en helaas steelt ook tijdens dit optreden Kant de show met een goed geplaatste opmerking. Het repertoire van De Paepe is wat saai, maar zijn warme stemgeluid en zijn charmante, sympathieke voorkomen maken veel goed. Met een mooie versie van ‘Johnny 99’ van Bruce Springsteen sluit Marten de Paepe deze avond af. De volgende editie van Rauw, Hees, Teder is 16 oktober en staat dan geheel in het teken van Bredase singer-songwriters.

Gezien: Rauw, Hees, Teder: Stephanie Heine, Jeroen Kant en Marten de Paepe. De Grott, vrijdag 29 juni.