Boogiedown Breda 2012: de avond

Met Postmen, Elzhi, Big K.R.I.T, Fresku en Public Enemy

Tekst: Piet van den Boer, Hugo de Graaf; foto's: Daniël Hereijgers, Victor van Zutven ,

We zijn aangekomen bij de avond van een dag die inmiddels een behoorlijk briljant hiphopfeestje begint te worden! Na een middag vol met de finest few van de vaderlandse scene, is het nu de beurt aan de Amerikanen Elzhi, Big K.R.I.T. en levende legendes van Public Enemy. Ook Nederland is nog vertegenwoordigd, met de herboren Postmen en Eindhovens übertalent Fresku.

Postmen

Inderdaad, Postmen en niet Postman. Anonymous Mis heeft zijn oude maatje Shyrock er weer bijgehaald en treedt dus tegenwoordig weer op in het meervoud. Samen met zangeres Alyssa vormen ze het nieuwe Postmen, dat op Boogiedown gelukkig ook veel oude klassiekers ten gehore brengt. Postmen is de eerste act van de dag die met een liveband optreedt, en dat klinkt erg goed. Uitgebreide versies van klassiekers als 'Crisis', 'U Wait' en 'Happy' passeren de revue, en ook een aantal tracks van Postman’s laatste album 'Apples And Oranges' wordt gespeeld. Alhoewel een groot deel van het publiek te jong is om de hoogtijdagen van Postmen bewust te hebben meegemaakt, lijkt dit de ideale act op dit moment van de dag. Relaxte, vrolijke muziek die voor de meesten gemakkelijk mee te zingen is. En dat het niet alleen voor het publiek leuk is om Postmen weer bij elkaar te hebben, blijkt wel uit het plezier dat het trio heeft tijdens het optreden. Het is te hopen dat Postmen snel een album uitbrengt in deze nieuwe samenstelling. (PvdB)

Elzhi

Als directe afgezant van de 'Golden Era of HipHop' brengt Elzhi zijn show voor een vol Boogiedown Breda. Met een mix van tracks van zijn laatste wapenfeit 'Elmatic' (zijn interpretatie van Nas' legendarische album 'Illmatic') en zijn werk uit de Slum Village-tijd, gaan de handjes en masse omhoog. Met de Bredase dj EZD achter de draaitafels neemt Elzhi tijdens zijn optreden Breda even mee naar Detroit. Met een mix van nieuwe en oude tracks en de beat van onder andere de legendarische J Dilla, spreekt Elzhi een breed publiek aan: naast de jonge hiphoppers gaan ook de 30-plussers uit hun dak. Een ideale mix en een uitstekende delivery maken het optreden van Elzhi compleet. De punchlines vliegen ook acapella krachtig over Boogiedown. Op de eerste editie van dit festival stond Elzhi op het podium met Slum Village en ook in 2012 heeft hij nog niets aan kracht verloren. Ook zonder backup MC is hij een perfecte act voor de jubileumeditie. Voor Slum Village-fans, maar ook degenen die Elzhi van 'Elmatic' kennen, nodigt dit hopelijk uit om zijn oudere werk te gaan ontdekken. (HdG)

Big K.R.I.T

In het zuiden van de Verenigde Staten zal de dirty south van Big K.R.I.T. heel goed werken, maar in het zuiden van Nederland komt het maar amper van de grond. Het optreden van de rapper uit Mississippi is in zijn vorm best oké: de beats klinken dik, de punchlines komen aan, maar het publiek gaat geen enkel moment helemaal uit zijn dak. Het kan liggen aan de dj, die zijn beperkte scratches te hard instuurt. Of is zijn vinger blijven plakken op het knopje met de Jamaicaanse misthoorns? De algehele sound van zijn recente album 'Live From The Underground' heeft het erg goed gedaan in de Amerikaanse iTunes chart, maar Breda verkiest blijkbaar de restauratie van het festival. We weten niet zeker of de rapper zich heeft vergrepen aan de Dutch herbs, maar de muziek klinkt zo loom als een gabberplaat zonder ballen. De liefhebbers op het beton gaan in beperkte mate van links naar rechts wanneer Big K.R.I.T. het vraagt, maar naar de visie van ondergetekende gaat het niet van harte. Misschien dat Big K.R.I.T. beter op zijn plek was geweest in het Amsterdamse. Breda wordt er ondanks de doorbrekende zon niet warm van. (HdG)

Fresku

“Handen langs je lichaam. Benen tegen elkaar. Schudden met je hoofd. En springen!” Een paar duizend man springt als een lintworm op het commando van één van de headliners van vandaag: Fresku. Het is tekenend voor de hele show van deze man. Hij dirigeert het publiek vanaf de eerste minuut, van de handen in de lucht en schreeuwen, tot springen als een lintworm. Dat Fresku een rasechte entertainer is, blijkt daarnaast uit zijn cabareteske praatjes tussen elk nummer. Imitaties van Amerikaanse rappers en interactie met het publiek in een plat Eindhovens accent zorgen voor veel gelach. Deze show is muzikaal goed, maar vooral erg gevarieerd: van grappige tracks zoals ‘Kutkop’ en ‘Hedde Druksop’ tot serieuze en gevoelige tracks als ‘Twijfel’ en ‘Brief Aan Alicia’. Nadat het hele publiek uit volle borst ‘Nieuwe Dag’ heeft meegezongen en Fresku alle sterke mannen bij het podium heeft verzameld, is het tijd om de show in stijl af te sluiten: crowdsurfend. (PvdB)

Het verslag van het optreden van afsluiter Public Enemy lees je hier.