ADE14 Opwarmen: Ivo Schmetz

Programmeur van OT301 blijft azen op grote namen

Robbie van Zoggel ,

In november bestaat OT301 vijftien jaar. Sinds de eerste dag programmeert Ivo Schmetz de muziek in de oude filmacademie aan de Overtoom. Ook tijdens ADE, en met succes. Verhalen over de allnighter van Jeff Mills in 2012 blijven rondzingen. Dit jaar moet het weer memorabel worden. Dankzij een avond van het Britse label Ninja Tune met Martyn en Actress en op vrijdag een hele nacht Ben Clock.

Hoe ga jij het 5 x 24 uur volhouden?
Dat blijft altijd een uitdaging en elke keer vraag ik mezelf hetzelfde af voor het ADE maar uiteindelijk lukt het altijd. Ik neem mezelf altijd voor rustig van start te gaan, niet teveel te drinken, wat slaap te pakken elke nacht, goed eten en dat soort dingen. Maar dat zijn voornemens, de werkelijkheid loopt altijd anders. Ik ben sowieso 5 avonden in de OT301 en heb overdag ook een vrij druk programma. Ik moet door, dus alleen op discipline red ik het al. En we hebben Fritz kola in de OT301, daar zit 4 keer zoveel cafeïne in als andere cola heb ik me eens laten vertellen.

Welke plaat moet absoluut gedraait worden tijdens ADE?
Ik kijk heel erg uit naar de Ninja Tune en Dutch Bass-avond in de OT301. Op beide avonden staan artiesten die ik supervet vind. Ik kijk erg uit naar de sets van Actress, Stray, Dismantle en de live set van Martyn. Een plaat kiezen vind ik heel lastig want wat mij betreft zijn er heel veel goede platen, het ligt alleen aan de plek en tijd of die dan ook werkt. We hebben op zondag de Ruiskamer van 12:00 tot 00:00 en daar gaan 12 dj's toffe gevarieerde sets doen. Ik hoop dat daar iemand tussen door effe een James Brown plaatje op zet en iedereen op de banken en bar gaan staan dansen.
Wat is jouw ADE moment?
Dat zal toch de 6 uur durende set van Jeff Mills zijn die we in 2012 op een Dekmantel avond in de OT301 hadden. Dat was ook op de zondag. Hij begon om 18:00 uur en stopte om 00:00 uur met een 10 minuten durende speech over techno. Iedereen die er was had al een flinke dosis ADE achter zijn kiezen maar het lukte Jeff om toch de hele zaal naar een enorme climax te brengen, iedereen was euforisch. Het zweet droop echt letterlijk van het plafond, het leek wel of het regende. Die avond was gruwelijk, en dat terwijl ik Jeff Mills al heel wat keren had gezien.

Meer dan 150 plekken hosten een event, maar wat is de leukste ADE-locatie?
Dat worden plekken waar ik nog nooit ben geweest. Ik ben wel benieuwd wat ze gemaakt hebben van de Marktkantine op de van Galenstraat. En de Warp/Lucky Me avond in de Paradiso lijkt me ook tof. En ik ben dus 5 dagen gelukkig in de OT301. Het toffe aan de OT301 is dat het nog steeds zo dicht mogelijk bij zijn idealen en ideeën van de begintijd probeert te blijven. Ook al zijn de tijden en situatie heel anders. Ik denk dat wij misschien de enige ADE-lokatie zijn waar wordt gewoond, gewerkt en publieke functie wordt uitgeoefend. Het is dus niet gewoon een club ofzo, het is een plek voor sub-cultuur waar enorm veel verschillende dingen gebeuren maar dus ook een podium heeft voor muziek. We runnen de OT non-profit: normale avonden zijn bij ons altijd tussen de 5 en 10 euro al naar gelang wat er voor een line up staat natuurlijk. Op ADE hebben we altijd wel 1 of 2 avonden die daar overheen gaan omdat we dan iets bijzonders willen doen. Dit jaar de Ninja Tune en Klockworks avonden, maar die gaan volgens mij dan ook wel weer legendarisch worden. Daar tegenover staat dat de zondag gewoon gratis entree is. Over het algemeen hou ik meer van wat kleinere plekken die het voor elkaar krijgen met weinig een hele goede kwaliteit neer te zetten en zich niet zo bezig houden met het stylen van hun plek om het er zo Berlijns mogelijk uit te laten zien.

Jullie zijn al een aantal jaren de intieme plek voor grote namen. Wat voor ADE-ambities heeft OT301 verder?
Als het aan mij ligt blijven we de komende jaren proberen om 1 of 2 avonden per ADE iets heel bijzonders neer te zetten. Echt van die avonden waarvan mensen achteraf nog jaren napraten zoals over de avond met Jeff Mills of de avond die we met Rush Hour deden en waar Moodymann onaangekondigd nog ff een setje kwam draaien omdat zijn vrienden Rick Wilhite en Juan Atkins op het podium stonden. Toen werd iedereen ook echt helemaal gek. Maar het blijft wat mij betreft ook heel belangrijk om lokale en kleinere labels een kans te bieden op een toffe avond dus die mix zal moeten blijven. Ik wil niet alleen maar grote namen gaan boeken omdat dat dan een garantie voor een volle zaal is. Maar er zijn nog wel wat dingen die ik graag eens in de OT zou willen zien. Ik weet dat het zo goed als onmogelijk is maar Burial zou fantastisch zijn volgend jaar op ADE in de OT301.