De grootste uitdaging die de panelleden zien voor EDM is het creëren van een cultuur in de Verenigde Staten. Moderator Tommie Sunshine betoogt die er nog niet is. De voorlopers van wat nu EDM heet, zijn in Amerika uitgevonden, maar zijn, zo meent Sunshine, 'om zeep geholpen'. 'Techno komt uit Detroit, house uit Chicago. We moeten dat erfgoed bewaren.' De vraag die tijdens de discussie centraal staat is hoe je dat doet zonder ‘het grote geld’ de boel overneemt. Want dat wil niemand hier vandaag, onder geen beding. Sunshine: 'EMD moet een voorzetting zijn van waar het oorspronkelijk vandaan komt, maar tegelijkertijd ook een evolutie doormaken.'
ADE12: "Er is nog geen cultuur voor EDM in de VS"
Paneldiscussie over het bewaren van het Amerikaanse dance-erfgoed
EDM (electronic dance music) is geëxplodeerd in de Verenigde Staten. Daar is het panel dat vanmiddag de stand van elektronische danszaken in Amerika bespreekt het over eens. Maar hoe bewaar je als genre en industrie de integriteit zonder dat de commercie toeslaat? 'EMD moet een voorzetting zijn van waar het oorspronkelijk vandaan komt, maar tegelijkertijd ook een evolutie doormaken.'
Sunshine, die om de zoveel tijd een gepassioneerd half betoog afsteekt, zegt dat de reden dat er nog geen cultuur is, komt omdat EDM nog maar net bestaat. 'It’s only been around for a hot second. De kids die nu EDM ontdekken, denken dat de stroming op party-eiland Ibiza is uitgevonden door Swedish House Maffia.' Ook lijken ze in Sunshine’s optiek geen oog te hebben voor de origine van het genre. Daar is Mikhail LaPushner (Onebeat.TV, online streamingkanaal voor elektronische muziek) het niet mee eens: 'Hoezo? Andere kids in bijvoorbeeld Japan en het Verenigd Koninkrijk onderzoeken toch ook waar hun favoriete muziek vandaan komt?'
De onderkop van deze paneldiscussie is ‘where money meets music’. De business dus. Uit de discussie blijkt dat in elke sector van de muziekindustrie mensen bang zijn dat succesvolle undergroundacts die mainstream worden onder invloed van veel centen slechte muziek gaan maken. Hoe ga je om met merken die zich aan jouw artiesten willen verbinden? LaPushner: 'Je moet echt oppassen met lui die, pardon my French, ‘whores to the money’ zijn.' Lee Anderson (boekingskantoor AM Only): 'Uiteindelijk draait het om de kwaliteit van de muziek. Ik noem geen namen, maar ik heb onlangs nog een hele stapel platen gekregen van een platenmaatschappij die zei "dit gaan wij groot maken!" terwijl het echt hele grote troep was.'
Hoe de toekomst eruit ziet voor EDM in de VS is voor iedereen zonder glazen bol moeilijk te voorspellen. Echte concrete voorstellen komen er dan nog niet uit dit panel. Volgens Anderson is deze explosie van het genre pas het begin. 'Sponsoren weten hun weg nu nog niet te vinden, maar dat zal ook veranderen.'