Eerste release Ghetto Chords op nieuw Amsterdams label just edits verschijnt medio augustus Eerste release Ghetto Chords op nieuw Amsterdams label just edits verschijnt medio augustus

Winnaar Vinylized 2014 ziet droom uitkomen en krijgt eerste plaat plus boel extra 'cadeau'

, Jouko Peters

Eerste release Ghetto Chords op nieuw Amsterdams label just edits verschijnt medio augustus

Winnaar Vinylized 2014 ziet droom uitkomen en krijgt eerste plaat plus boel extra 'cadeau'

Jouko Peters ,

Nederland is weer een nieuw platenlabel rijker: just edits (met kleine letters). Verwacht daarop vooral dampende house, rammende drumcomputers en gesamplede vocalen. Het geesteskind van Martijn Wijsmuller (Ghetto Chords), Gijs van Willigen en Paul Veen (L'Atelier) debuteert in augustus met de eerste EP van Ghetto Chords - inclusief een remix van Kid Sublime - genaamd Theory. Aan de vooravond van de lancering spraken wij met het trio over het ontstaan van het label, de verdere plannen en de lange wachttijden die horen bij het persen van vinyl anno 2015.

We hebben op donderdagavond afgesproken bij Hendrix in de Amsterdamse De Clercqstraat, een tent van een bekende van het stel; zo lieten de mannen van tevoren al weten. Als eerste komt Martijn Wijsmuller iets voor de klok van 21.00 uur rustig binnenlopen, iets later - fashionably late - druppelen ook de twee heren van L'Atelier binnen. Al snel wordt duidelijk dat laatstgenoemden flink gesloopt zijn. Gijs van Willigen komt al snel met een passende verklaring: "We hebben vannacht op een studentenfeest in een loods in Groningen gedraaid en waren vanmorgen vroeg pas weer terug in de stad. Het was een redelijk heftige avond, maar dat hoort erbij.” Na wat Groningse ervaringen te hebben gedeeld met elkaar, vier Zattes van Brouwerij 't IJ te hebben besteld, en gesproken te hebben over hoe de rest van de festivalzomer eruit komt te zien, vragen we het trio naar het ontstaan van hun eigen label. Waarom beginnen de heren eigenlijk een label in een periode dat nieuwe labels - evenals organisaties overigens - als paddenstoelen uit de grond schieten? Is er wel voldoende ruimte voor? Hoe zit het met de levensvatbaarheid en hoe val je op tussen al die andere labels?

Wijsmuller: "Om een heel lang verhaal kort te maken, ik heb de Vinylized contest van afgelopen jaar gewonnen. Daarmee won ik een vinylrelease met daarbovenop nog een heleboel moois. Ik speelde al wel een tijdje met de gedachte om zelf iets op te zetten, maar door het winnen van die wedstrijd is dat allemaal in een gigantische stroomversnelling geraakt. Het leek mij ontzettend leuk om Gijs en Paul daarbij te betrekken." Winnaar van de Vinylized wedstrijd dus, een contest georganiseerd door de Amsterdamse stichting GRAP; de organisatie voor de Amsterdamse popmuziek. De wedstrijd van afgelopen jaar was alweer de tiende editie van Vinylized. Eerdere bekende deelnemers zijn onder anderen Arjuna Schiks, Daniël Zuur en Olaf Stuut, die de contest in 2013 op zijn naam schreef. De wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd om danceproducers een kans te geven zich te presenteren aan de industrie, pers en publiek. Een mooi initiatief volgens het trio.

"In de jury zaten onder anderen Michel de Hey, De Sluwe Vos, zijn manager Martijn Mischgofsky (Misc Agency) en Estroe", laat Wijsmuller a.k.a. Ghetto Chords weten. "Ik won uiteindelijk met mijn track Ghetto Theory. Daarin heb ik gebruikt gemaakt van drum loops, gesamplede blue notes, funky vocalen en een rauwe baslijn. Door het samplen van jazz-, soul-, en bluesplaten geef ik graag mijn eigen interpretatie van het rauwe geluid uit de ghetto's van Detroit, Chicago en New York. Het commentaar was lovend, dat heeft me wel verrast. Positief uiteraard."

Naast de winnende track Ghetto Chords zijn er op de eerste EP van Wijsmuller nog twee tracks van hem te vinden. Verder bleek Kid Sublime bereid om een remix voor het label te maken. Het trio is uitermate content met de eerste release, zo laat Paul Veen weten. "Wat ik er zo tof aan vind, is dat het een mooi geheel wordt. Dat vind ik toch altijd wel belangrijk bij vinyl, dat er iets extra's bij komt kijken. Natuurlijk staat de muziek voorop, maar ik hou bijvoorbeeld wel van mooi artwork. Dat draagt bij aan het geheel. Ik kan niet wachten om het uiteindelijke product in mijn handen te hebben. Eigenlijk zou de plaat er al een stuk eerder zijn, maar dankzij de wachtrijen die er zijn bij de perser, wordt ons geduld aardig op de proef gesteld. Dat is echter niet anders. De testpressing hebben we al even binnen en die klinkt super; is goedgekeurd."

Naast de release won Wijsmuller met zijn housetrack Ghetto Chords eveneens studio-uren met een engineer bij het SAE Institute, KRK-monitorspeakers, en wordt just edits gepresenteerd als winnaar tijdens ADE Next. Gevraagd naar de toekomst, is het trio eensgezind. Van Willigen: "We zien dit label als een mooi platform om Nederlands talent een podium te bieden. Het is niet zo dat we alleen maar eigen releases uit willen brengen op just edits. Voor release nummer twee hebben we bijvoorbeeld al een hele toffe track van een nog onbekende Amsterdamse producer binnengehaald. Waarschijnlijk komt er ook een track van Paul en mij (L'Atelier, red.) op, dus dan wordt het een soort verzamel-EP. Uiteraard zullen we na het cadeautje in de vorm van deze eerste release - daar worden er 300 van geperst - zelf moeten gaan investeren, maar doordat de eerste release ons niks heeft gekost, en we de opbrengsten uiteraard wel mogen houden, hopen we een kleine buffer te creëren. We willen het dus zeker niet laten bij deze eerste release."

**Ghetto Chords' Theory EP is medio augustus onder andere verkrijgbaar in de betere platenzaken en via online handelaren als Juno, Decks en Deejay.de. De première van de remix van Kid Sublime volgt aanstaande maandag (20/07) via de just edits Soundcloud.

nu op 3voor12