Label Profile: Delsin

Marsel van der Wielen: "Ik ga mijn energie in andere dingen stoppen"

Daan Determeijer, ,

Als er één Amsterdams label is wat veel voor de dance en techno scene heeft betekend is het wel Delsin. Oprichter en labelbaas Marsel van der Wielen brengt sinds 1996 kwaliteitstechno uit, in alle vormen en maten. 3VOOR12/Amsterdam sprak met hem over zijn label.

Marsel van der Wielen: "Ik ga mijn energie in andere dingen stoppen"

Marsel van der Wielen woont sinds 1997 in Amsterdam. Een jaar eerder is hij Delsin begonnen, in eerste instantie om eigen muziek uit te brengen. Het begon met een tape release van 50 stuks van zijn alter ego Peel Seamus: Publik Draft. Sindsdien is Delsin uitgegroeid tot een van de internationaal toonaangevende techno labels. Naast het runnen van zijn label houdt Marsel zich bezig met muziek maken onder de namen Peel Seamus, Jon Slocum en binnenkort als Hal Varian. Verder heeft hij een vinger in de pap bij alle labels van het Nomorewords netwerk en werkt hij 20 uur in de week bij platenzaak Rush Hour. HET IS DUIDELIJK EEN SOORT SCENE RONDOM RUSH HOUR, IN HOEVERRE IS ZO'N NETWERK BELANGRIJK IN AMSTERDAM? EN IN WELKE MATE HEEFT RUSH HOUR IETS BETEKEND VOOR DELSIN EN VICE VERSA? Zo'n netwerk is zeer belangrijk, creativiteit golft zo meer door de stad en versterkt elkaar, en het vindt eerder een uitweg. Daarnaast is het ook erg gezellig. Qua betekenis voor elkaar, Delsin was het eerste label dat Rush Hour is gaan distribueren, waardoor zij dat hebben kunnen opbouwen. En vice versa ging het met Delsin pas voor de wind vanaf het moment zij het gingen distribueren. Dus op die manier heeft het beide in erge mate versterkt. WAS HET LASTIG OM IN DE AMSTERDAMSE SCENE EEN POOT AAN DE GROND TE KRIJGEN, ONDANKS DE STEUN VAN RUSH HOUR? Eerlijk gezegd voel ik me niet heel erg met Amsterdam verbonden. De meeste artiesten op Delsin komen ook uit het buitenland. Zoverre sprake is van een scene, ben ik vrij redelijk met open armen ontvangen. Mensen vinden het leuk als je creatief bezig bent, en dingen onderneemt. Maar ik heb me nooit erg bezig gehouden met het regelen van een avond in een bepaalde club of gewoonweg deejayen, met andere woorden ik ben 'geen concurrent' geworden. Misschien was ik anders tegen minder leuke dingen aangelopen. AMSTERDAM WORDT TOCH VAAK ALS EEN MOEILIJKE STAD GEZIEN VOOR ELECTRONICA EN TECHNO VERGELEKEN MET DEN HAAG OF ROTTERDAM. Ik weet niet of dat helemaal waar is. Ik ken beide steden niet goed genoeg, om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar afgaande op geluiden van enige mensen die ik uit Rotterdam ken, denk ik dat het ook in die steden hard ploeteren is. Sinds een half jaar doe ik eindelijk zelf weer feesten, en tot nog toe gelukkig met redelijk succes en veel enthousiaste bezoekers. WAT VIND JE EIGENLIJK VAN DE AMSTERDAMSE SCENE? Ik vind dat er momenteel weinig tot niets spannends gebeurt. Circa drie stijlen heersen, en ongeveer alle clubs hebben dezelfde sound en dezelfde deejays, het gaat allemaal erg op safe, vrij voorspelbaar. Daarom zouden er meer plekken moeten zijn als Pakhuis Wilhelmina, zodat meer mensen hun eigen ding kunnen doen. Er is in ieder geval meer behoefte aan avontuur en variatie. En meer creatieve talenten zijn altijd welkom, daar ontbreekt het ook een beetje aan. HEB JE HET GEVOEL DAT DELSIN INTERNATIONAAL MEER WORDT GERESPECTEERD DAN IN AMSTERDAM? Ja en nee, de ervaringen in het buitenland, die ik heb, waren tot nog toe erg positief, vooral Glasgow was een zeer warm onthaal. Maar daarnaast vertellen diverse Amsterdamse muziekfans dat ze toch ook wel een beetje trots zijn op Delsin. Maar vanuit de gevestigde clubs en/of circuit is er nooit veel interesse geweest. JE BEGON VOORNAMELIJK MET 12 INCHES UIT TE GEVEN, MAAR NU OOK STEEDS MEER CD’S EN VOLLEDIGE LP’S, IS DAAR EEN REDEN VOOR? Ja, omdat een artiest dan beter tot zijn recht komt, en ook de muziek die ik met Delsin wil uitbrengen. En ook belangrijk daarnaast valt / viel aan cd's meer / wel te verdienen. EN IS HET NIET LASTIG OM IN HET HUIDIGE MUZIEKKLIMAAT CD'S UIT TE BRENGEN? HEB JE ÜBERHAUPT LAST VAN DOWNLOADEN? Ja, het laatste jaar is met name het uitbrengen van cd's ondoenlijk. Vinylverkoop merkt er minder van, maar juist het luistermateriaal heeft, in ieder geval bij mij, er onder te lijden. Of dit nu 123 door het downloaden komt, dat weet ik niet precies, maar dat het minder verkoopt, dat weet ik zeker wel. OP WELKE RELEASE BEN JE HET MEEST TROTS? Hmmm, moeilijke vraag - ik denk afgezien van bepaalde 12"es, zoals die van Cim, dan toch de eerste verzamel-cd "Going Thru Life", daar klopte zo ongeveer alles aan, en ook het feest was legendarisch. WELKE PLAAT HAD JIJ GRAAG WILLEN UITBRENGEN? Ongeveer elke Carl Craig plaat van voor een tijdje geleden... WELKE ARTIEST ZOU JE GRAAG OP DELSIN WILLEN ZIEN? Och zoveel, Kylie, Beyonce, - ik had ook Nubian Mindz op m’n verlanglijstje staan, en gelukkig stuurde hij ruimere tijd geleden veel materiaal toe. Daar kan ik wel een half jaar mee vooruit. ZIJN ER MISSCHIEN AMSTERDAMSE BELOFTES (BIJVOORBEELD VOOR 2005) DIE JIJ INTERESSANT VINDT?QUA ARTIESTEN MAAR OOK QUA LABELS, DEEJAYS EN ORGANISATIES? Ik ben zelf benieuwd naar de volgende release van Cinnaman, een vers uit Den Bosch geïmporteerd mannetje met grote mond. Daarnaast ben ik benieuwd hoe mijn Amsterdamse makkers Aroy Dee, 154 en Aardvarck zich verder zullen ontwikkelen. En naar nieuwe dingen van zowel Benny Sings als Comtron (aka Seymour Bits, Bastian) kijk ik ook wel naar uit. En zowel Steffi als KidGoesting roepen al een tijd dat ze muziek gaan maken, het zal me benieuwen.. En hopelijk komt nog ergens vanaf een zolder een nieuw getalenteerd persoon afdalen, you never know. WAT VIND JE OP DIT MOMENT HET BESTE AMSTERDAMSE LABEL? Goh, moeilijk als ik degene weglaat waar ik zelf bij betrokken ben, dan schieten er niet zoveel te binnen. Klakson en Rush Hour dan maar? WAT ZIJN VERDER DE BESTE INITIATIEVEN VAN DIT MOMENT IN AMSTERDAM? Club: Pakhuis Wilhelmina Winkel: Rush Hour Act: Comtron Dj: Aroy Dee HEB JE TIPS VOOR IEMAND DIE EEN LABEL WIL BEGINNEN? EN HEEFT HET NOG WEL ZIN OM EEN LABEL TE BEGINNEN, IS ER NIET EEN OVERKILL AAN LABELS? Als je zelf muziek maakt, zou ik eerst proberen je muziek bij bestaande labels kwijt te kunnen, met name omdat de markt inderdaad qua labels redelijk verzadigd is, dat veel distributeurs het niet meer bij kunnen houden. Maar altijd blijven proberen zou ik zeggen, dan merk je vanzelf wel hoeveel mensen erop zitten te wachten. WAT BRENGT 2005 VOOR DELSIN EN VOOR PEEL SEAMUS? Hopelijk veel rust.. Ik ga het voorlopig rustig aan doen qua muziek, heb het wel even gehad. Ik ga mijn energie in andere dingen stoppen. ---------------- Delsin Essentials: Cim – service pack Aardvarck – find the cow 154 – Strike $tinkworx – Los Gatos Lloros V/A – Going Thru Life Dynarec – User Input De volgende release is delsin nr 50, dubbel vinyl en cd album 'Planet Delsin' met enkel onuitgebracht materiaal van o.a. Vince Watson, Nubian Mindz, dj Yoav B, Aroy Dee, Dynarec en $tinkworx. ---------------- Zaterdag 5 maart Pakhuis Wilhelmina, Amsterdam Delsin Invites.. pt 1 special guest deejay: Anthony 'Shake' Shakir (Frictional, Detroit) deejays Hendrik (Delsin, Amsterdam) 154 (Delsin, Amsterdam) ----------------