DI-RECT is een van de meest stabiele factoren in de Nederlandse poprockscene van de laatste twintig jaar. Ze kwamen opzetten als pubers, vonden zichzelf opnieuw uit nadat zanger Tim Akkerman uit de band stapte, en werden vervolgens populairder dan ooit met diens opvolger Marcel Veenendaal.
En ze lieten zich niet bepaald kisten door de coronacrisis. Sterker nog: ze bleken relevanter dan ooit. In 2020 begonnen ze al gauw ambitieuze pay-what-you-want-livestreams op te zetten. ‘We wisten nog niet wat we konden verwachten, dus we hebben een aantal dingen schaalbaar gemaakt’, vertelde manager Tim van der Zalm daarover in podcast De Machine. ‘We hebben het heel klein opgezet: laten we een productie opzetten die we ook kunnen betalen als honderd man een tientje overmaakt. Het eerste idee was vier camera’s op een statief zetten. Prikken we de audio in, lampen van het huis en we gaan ervoor. Hoe meer mensen er tickets kochten, hoe uitgebreider we het konden doen. Het werden eerst twee cameramannen, toen vier cameramannen, daarna ook een kraan en afstandsbestuurbare camera’s erbij.’ Uiteindelijk was zelfs een man of 30 aan het werk voor die eerste serieuze livestream in 2020. En zo deed Di-rect over de afgelopen twee jaar nog veel meer streams, waarmee ze eigenlijk non-stop zichtbaar bleven én een streaming businessmodel introduceerden waarvan eigenlijk niemand vooraf zeker wist of dat wel levensvatbaar zou zijn. Want, zo werd gedacht, wie betaalt er nou voor een livestream?!
Ondertussen groeide hun song ‘Soldier On’ in 2020 uit tot de soundtrack van de coronacrisis. De boodschap: hou vol. Het nummer was een slowburner (die zelfs al in februari werd uitgebracht, nog voor de eerste lockdown) maar groeide uiteindelijk uit tot hun allergrootste radio- en streaminghit. Voor het nummer won de band een 3FM Award, voor het eerst sinds 2006. ‘Na twintig jaar is het wel gaaf dat niks vanzelfsprekend is’, aldus Bas van Wageningen tijdens de 3FM Awards. ‘Dat als je net zo hard werkt de zalen ook een keer minder vol zijn. Over het hele plaatje gezien kun je daar juist dankbaar voor zijn, dat er beweging in zit en dat dit wordt gezien en er erkenning voor is. Dan ben je daar extra dankbaar voor.’ ‘Soldier On’ was in 2020 bovendien de hoogste nieuwe binnenkomer van de Top 2000.
Ter ere van de winst doet DI-RECT zondag 23 januari een take-over van Vera On Track, van 20.00 tot 22.00 op NPO 3FM.