Al eerder speelde de Spaanse superster ROSALÍA in Nederland, maar in de AFAS Live speelt ze haar allereerste headlineshow. Wat blijkt? Met z'n waanzinnige choreografieën, camerawerk en een waanzinnige setlist is het de spannendste, meest overrompelende popshow van heel 2022.

Is dat nu... Is dat echt..? Ja hoor: opeens biggelen de tranen over ROSALÍA's gezicht. Net kreeg de Spaanse superster van haar dansers een dramatische flamencorok met een meterslange sleep aangereikt van haar dansers, nu barst ze los in 'De Plata', een vrij klassieke flamenco-ballad van haar eerste album Los Ángeles, vandaag uitgevoerd met hardrockgitaren. De temperamentvolle uithalen zijn al weergaloos, en het is onmogelijk om niet ontroerd te raken door die biggelende tranen, door hoe ROSALÍA zelf óók totaal overmand lijkt te zijn door emotie en ontroering. Wow.

Daadwerkelijk iedereen krijgt het mee vandaag, of je nou voor de barriers staat of mijlenver van het podium op de tribune. Dat is de verdienste van de cameraman, die de hele avond recht voor ROSALÍA's neus staat te filmen en iedere blik en beweging vangt voor de giga-schermen links en rechts van het podium. In de eerste instantie lijkt zo'n cameraman prominent op het podium afleidend, maar het blijkt vandaag ROSALÍA's grootste troef. Zelden wordt een popshow zó goed in beeld gebracht, zelden kun je een show in de AFAS Live zó precies volgen. En dan zijn er nog de selfiecams van ROSALÍA en haar dansers, die als FaceTime-beelden op het scherm worden geprojecteerd. Zo zien we hoe ROSALÍA de hele avond haar emoties op haar gezicht draagt: cheeky glimlachjes en sassy uitgestoken tongen, opperste concentratie en ontroering wanneer ze met gesloten ogen haar fluisterfalset gebruikt in gitaarballad 'Dolerme', en wanneer middenin de show een Hagenees zijn nietsvermoedende vriendin ten huwelijk vraagt en de zaal uitbarst in euforisch gejoel, hobbelt ROSALÍA met een cheeky lachje en gigantische pretoogjes langs de barriers. Cuuuuuuuute!

Het maakt dat ROSALÍA weinig props en attributen (en slechts een toetsenist weggestopt in een nisje) nodig heeft om een weergaloze show neer te zetten, die werkelijk iedere popshow van 2022 ver achter zich laat en ROSALÍA neerzet als de meest spannende, veelzijdige en eigenzinnige popster van het moment. Haar roots zitten in de traditionele flamenco. In 2018 brak de Spaanse door met El Mal Querer, een mengeling van experimentele pop, klassieke flamenco en elektronica, om vervolgens door te stoten naar de mainstream met een rits reggaetonhits in de hoek van J. Balvin. Ze werkte met namen als Billie Eilish en Travis Scott tot aan de experimentele elektronica-producer Arca, en haar dit jaar verschenen MOTOMAMI is al helemaal een opmerkelijke plaat, waarop ze zigzagt tussen reggaeton, experimentele elektronica, bachata, jazz, en flamenco, en die - naast die The Weeknd-samenwerking in principe weinig obvious hits bevat.

Klinkt als een lastig repertoire om in één setlist te vangen, maar haar show heeft een schitterende dynamiek die steeds de energie opvoert om die ook weer terug te schroeven. Speelt ze in haar toegift de cheeky nonsens-reggaeton van 'CHICKEN TERIYAKI'? Dan komt haar kristalheldere stem in het schitterende flamenco-ballad 'SAKURA' nog drie keer zo hard aan. Wordt er middenin de show, na een lange focus op MOTOMAMI, opeens omgeschakeld naar een blokje reggaetonhits? Dan veer je er meteen door op (jammer alleen dat je door het geluid de bassen niet in je borstkas voelt trillen, zoals je zou willen bij zo'n flokje schaamteloze FUN). Schakelt ze na reggaetonhit 'Despecha' terug om vervolgens in een schitterende choreografie, op de ruggen van haar dansers, haar ingetogen cover van synthpop-megahit 'Blinding Lights' te spelen? Dan voel je die nog drie keer zo sterk.

Met die dansers bouwt ROSALÍA bovendien continu schitterende beelden. Wanneer de afslaande motoren van 'DE AQUI NO SALES' omslaan in de flamenco-ritmes van 'BULERÍAS', beginnen haar in zwart en mesh gestoken dansers om haar heen te cirkelen, totdat ze allemaal eindigen in een soort matador-pose. Bij 'MOTOMAMI' kronkelen en kruipen ze over elkaar, tot ze samen een motor vormen die ROSALÍA berijdt. Middenin de show vlammen ze aaneengesloten door reggaetontunes 'Relacion', 'TKN', 'Yo x Ti, Tu x Mi' en 'DESPECHA' (met flardjes Daddy Yankee en 'Papi Chulo'!) en wordt haar entourage (en wat fans?!) op het podium getrokken, zie je haar dansers vogue'en en ballroom-dansen en klieft één van de dansers met waanzinnige backflips en sprongen door de lucht. Van begin tot eind een schitterende show, nee, zeg maar gerust: de mooiste popshow van het hele jaar.

Setlist


1. SAOKO
2. CANDY
3. BIZCOCHITO
4. LA FAMA
5. Dolerme
6. DE AQUÍ NO SALES / BULERÍAS
7. MOTOMAMI
8. G3 N15
9. Linda
10. LA NOCHE DE ANOCHE
11. DIABLO
12. HENTAI
13. PIENSO EN TU MIRÁ
14. PERDDÓNAME
15. De plata
16. Abcdefg
17. LA COMBI VERSACE
18. Relación
19. TKN
20. Yo x ti, tú x mi
21. DESPECHA
22. AISLAMIENTO
23. Blinding Lights
24. CHIRI
25. COMO UN G
26. MALAMENTE
27. DELIRIO DE GRANDEZA
28. CON ALUTA
29. CHICKEN TERIYAKI
30. SAKURA
31. CUUUUuuuuuute