Dat Awakenings de koning is van het ADE-bal bewezen ze vorig jaar al met een bizarre hoeveelheid evenementen in zowel de Gashouder als de Ziggo Dome. In het jaar dat het technofeest zijn vijfentwintigste verjaardag kent én een succesvolle nieuwe weekender in het leven riep, keert Awakenings terug naar ADE zoals het hoort: lasers, vuurwerk en in de nacht.

Coronamaatregelen doen we niet meer aan: tot in de vroege ochtend mogen alle remmen los op Amsterdam Dance Event. En dat begint voor Awakenings traditiegetrouw in de Gashouder op woensdagnacht, waar ze het startschot geven voor hun technomarathon met maar liefst zes feesten in de oude vertrouwde ronde zaal en nog eens drie in Ziggo Dome. Natuurlijk stijf uitverkocht. Maar voor wie denkt dat er bij Awakenings daardoor alleen ruimte is voor recht-toe-recht-aan big room techno heeft het vanavond bij het verkeerde eind. Hoewel het de basis vormt van de ronde zweethut is er meer dan genoeg ruimte om flink buiten de lijntjes te kleuren.

Stralend middelpunt
Bijvoorbeeld door een gare trance-remix van Madonna's Frozen er pardoes in te fietsen. Zoals de Tunesische Cera Khin, die zich onlangs bij de almaar uitdijende Awakenings-familie heeft gevoegd. Op een verregend Lentekabinet verzorgde ze één van de spannendste sets van het festival, niet veel later draaide ze de gloedjenieuwe Awakenings weekender in Beekse Bergen aan gort. Nieuwkomer of niet, vanavond wordt ze met open armen ontvangen. Met haar spierwitte lokken en outfit vormt Khin het stralende middelpunt van de gitzwarte stage. Snoeiharde techno, al zij het met hier en daar een lekker vocaaltje, waar je broekspijpen van gaan trillen en ronkende acid met een of ander maf orgeltje wisselen elkaar af. Waar het enigszins stoïcijnse publiek eerder vooral bezig was met elkaar, weet de Tunesische de stugge dansers los te wrikken. Een demonische stem schreeuwt ‘AND NOW YOU’RE GOING TO DIE’, de vuurbalkanonnen komen tevoorschijn en het aantal bpm schroeft ze op naar 150. En ja hoor, daar gaan de eerste feestgangers de lucht in.

Tekst gaat door onder de foto

Openingnight @ Awakenings

Woensdag van 23:00-08.00 in de Gashouder

Gezien: Nina Kraviz, Hector Oaks, Cera Khin, Paula Temple

Het hoogtepunt: Cera Khin die als een ijskoningin tussen de vuurballen danst

De sfeer: Stadskermis met raketjes

De plaat: Deze kneiterharde 90's hardtrance plaat 

Stadsboulevard
Ja, subtiel is het allemaal niet bij Awakenings. Maar goed, daar kom je ook niet voor. Het heeft eigenlijk wel wat van een kermis of een drukke stadsboulevard, zoals de massagestoelen (25 euro voor een zalig kwartiertje) pal naast het feestgeruis staan opgesteld en de lichtgevende waaiers driftig door de lucht zwaaien. Een kauwgomkauwer drinkt met trillende handjes van haar Red Bull, terwijl het vuurwerk in haar zonnebril weerkaatst en een herendispuut staat aan de rand van het publiek een soort line-dance uit te voeren.

De sfeer is gemoedelijk, en al helemaal gezellig is het achterin de zaal op de verhoogde tribune: ‘Pik, zit jij gewoon hier?!’, twee beste maten vallen elkaar in de armen. Wat opvalt is dat het publiek overwegend jong is. Voor velen is dit misschien wel hun eerste grote dancefeest óóit. Dat het vanavond niet alleen maar standje hard, harder, hardst is (uitzonderingen daargelaten voor Paula Temple) past dan ook goed.

Tekst gaat door onder de foto

Omstreden staatshoofd
Awakenings koningin Nina Kraviz gaat mee met de trend en kietelt het publiek voorzichtig met een klapperende acid track, pompt er zo nu en dan een uitgeklede technoplaat doorheen, maar houdt het overwegend luchtig en speels. Al voelt het wat gek dat ze hier staat. In het voorjaar kwam de Russische in opspraak omdat ze zich niet zou hebben uitgesproken tegen de Russische inval van Poetin. Het kostte haar een aantal headliner slots, zoals op het Haagse fesival The Crave, en een breuk met het Rotterdamse distributiebedrijf Clone Records. Awakenings wil haar echter niet laten gaan en zette Kraviz gewoon neer als headliner op hun weekender. Ook vandaag staat ze als prinses van het bal in de Gashouder.

Lekker uit de bocht vliegen
Interessant om te zien is hoe Hector Oaks na Kraviz het podium bestijgt. De Spanjaard draait al een tijdje mee in het circuit, maar beleefde tijdens het dieptepunt van de coronacrisis pas zijn echte doorbraak, waarin hij boegbeeld werd van de rebelse Georgische club Bassiani. Daar is hij resident, net zoals bij het gloeiendhete Berlijnse queercollectief Herrensauna, met wie hij afgelopen zomer op Dekmantel een bizarre b2b2b2b draaide en op Draaimolen het stof liet opwaaien in de ravekuil. Als onderdeel van een vrijgevochten community in zowel Tbilisi als Berlijn moet het dan toch een beetje schuren, het stokje overnemen van de omstreden Kraviz.

Maar goed, we zijn hier voor een feestje, niet voor een politieke discussie. En aan de klapperende kaken van menig danser te zien zal het ze een worst wezen wat de toestand in de wereld is op dit moment. Met zijn felrode hanenkam rijgt de Spanjaard driftig alles wat los en vast zit aan elkaar. Van een oldskool hiphop track naar volle bak rammen met gruizige techno. ‘Ja hij is raar man, draait gewoon alles door elkaar’, schreeuwt een gast in het oor van zijn buurman. En dat is me toch een potje leuk! Een kneiter hardtrance intermezzo met stuk voor stuk parels valt in goede aarde en als klap op de vuurpijl jast Oaks er gewoon Michael Jacksons Billie Jean doorheen. Al kan dat eigenlijk ook niet meer.