Avalon Emerson neemt op de ADE-donderdag Paradiso over, en haar feest heeft de allerleukste vibe denkbaar: die van drie vrienden op een huisfeestje, die telkens de AUX-kabel bij elkaar uit de handen proberen te grissen om elkaar de leukste (en raarste) liedjes te laten horen.

Er bestaan nogal wat stereotypes over dj’s uit Berlijn. Ze zijn bloedserieus. Ze draaien loodzware techno voor de spelonken van de Berghain. En nee, op een grappig grapje zul je ze niet snel betrappen. In ieder geval niet terwijl ze in de dj booth staan.

Hoe anders is de vibe van Avalon Emerson en haar besties JASSS en Roi Perez. Allen emigreerden ze naar de techno-wereldstad, om er samen hun eigen superspeelse scene te creëren. En die scene nemen ze op donderdagavond mee naar Paradiso. Ze hebben ieder hun eigen benadering, maar een vergelijkbaar motto: dj’en moet vooral ook FUN zijn. Als jij niet met een dikke glimlach staat te swingen, dan doen we iets fout.

Kijk maar hoe Roi Perez daar onder die discobol tekeer staat te gaan om kwart voor acht ’s avonds! Hij kwam tot wasdom in de queer clubwereld van Tel Aviv, vond zijn thuis in de Berlijnse Panoramabar en heeft een nogal housey aanpak. Zijn platen zijn als Gompies, van die ijsjes met onderin zo’n dikke kauwgombal verstopt. De ene keer is de kauwgombal een weirde saxofoon, de andere keer een kolderiek melodietje of een disco-vocaaltje dat zo suikerzoet is dat je tandarts ‘m zou afraden. Zijn set klinkt supervrolijk en fris, maar heeft ook al de nodige drive. Dus wanneer hij met zijn vingers in de lucht wappert, juicht de zaal hem al toe. En Avalon Emerson staat al naast hem in de booth, te geinen, dollen en in zijn bil te knijpen. Doe mij nog zo’n Gompie, lijkt ze te zeggen. Dan zie je al: oh, zó’n avond gaat het worden.

Eventjes lijkt het erop dat de avond toch nog een andere wending neemt wanneer JASSS aantreedt, een Spaanse in de hoek van de superintense Herrensauna-feesten, die ook een graag geziene gast was in Amsterdamse club De School (en daar in maart 2020 zelfs de allerlaatste plaat óóit in de club oplegde!). Ze heeft echte rockster-looks, met een leren jasje en pikzwart haar wapperend in de windmachine. Ruw rukt ze aan de faders, ze gooit er pittige platen in die meteen een stuk minder gezellig en een stuk gemener klinken.

Maar hoor je dat? Is dat echt…? Ja hoor, opeens klinkt daar de stem van Britney. Zo heeft ook JASSS allerlei kauwgomballen onderin haar platen verstopt. Ze sandwicht het lieflijke ‘Level 5’ van Oklou tussen twee breakbeatplaten met metalige snares. Ze gooit haar platen in keiharde stroomversnellingen. Ze zoekt best wel grote contrasten op van duister en trippy naar zoetsappig en cute. En inmiddels slaat de huisfeestjesvibe totaal over op het publiek. Ze geeft haar drankje aan die ene guy die zich linksvoor al twee uur totááááál in het zweet staat te werken, krijgt een peuk aangeboden van een ander, staat keihard mee te playbacken met een italoplaat die zo fout is dat–ie weer goed wordt.

Avalon Emerson

Donderdag van 18.00-00.00 in Paradiso

Gezien: Ineffekt, Roi Perez, JASSS en Avalon Emerson

Het hoogtepunt: de verrassende kauwgombalcontrasten van JASSS.

De sfeer: een bestie-disco bij de dj-booth én in de zaal.

De plaat: een spookachtige edit van Springsteen's 'State Trooper' met telkens weer die ijzingwekkende schreeuw

(tekst gaat verder na de foto)

Avalon Emerson staat er fluitend naast en vliegt haar telkens weer in de armen. Emerson is de dj voor wie de meeste mensen zijn gekomen, een nerdy type met een indiehart dat sneller klopt van The Magnetic Fields en Postal Service, dat net zo graag een track van Björk draait als van Oceanic. Ze is geen giga-ster, maar wel eentje die een paar geweldig kleurrijke, vooruitstrevende clubbangers op haar naam heeft staan, deze maand op de cover van DJ Mag UK pronkt en ook de grote stages met gemak aankan.

Ze is een ontzettende whizkid achter de draaitafels, eentje die ook al uren kan praten over de manier waarop ze haar Rekordbox heeft ingericht (en dat is nog leuk om te lezen ook). Al die technische virtuositeit zou nogal kunnen afleiden, maar nee, bij Emerson zijn het alleen maar tools om van fun FUN te maken. Het is dan ook een genot om haar op de vingers te kijken. Dan zie je hoe ze met a capella’s speelt, hoe automatisch het laatste woord in de zin ‘life’s a bitch!’ in een loopje blijft hangen (‘Bitch! Bitch! Bitch!’, schelt het op de dansvloer), hoe ze dat woord vervolgens steeds meer vervormt totdat het een abstracte schreeuw wordt. Vervolgens werkt zelfs het spookachtige ‘State Trooper’ van Bruce Springsteen op de dansvloer (ja, echt!). Overal kauwgomballen!

Om half 12 ’s nachts bevindt Paradiso zich dus in een TOTALE sugarrush, en dan sluiten Roi Perez, JASSS en Nederlander/Emerson-überfan Ineffekt nog eens aan voor een epische b2b2b2b. Ze staan daar alsof ze op een huisfeestje staan. Alsof ze telkens de AUX-kabel bij elkaar uit de handen proberen te grissen om de leukste (en weirdste) liedjes te laten horen. ‘Oh, dacht jij dat die vieze electroplaat al raar was? Moet je deze trancekraker horen!’ ‘Pfff, alsof je mij kon verrassen met T.a.t.u.?! Dit is pas een belachelijk leuke plaat!’ Of dj’s uit Berlijn altijd serieus zijn? Nee joh, dit was de allergrappigste bestie-disco ooit.

Meer ADE21 in ons dossier.