Heb je Rotjoch nog gevraagd: waarom begreep je het niet?
‘Nee, want ik weet het antwoord al. Mijn omgeving was er in 2009 ook niet klaar voor. Feis rapte zelfs op Hard Van Buiten: “Ik vond die hele So So Lobi tori kut eerst, maar besef bij mezelf dat dat de stap naar geluk is.” Ik zat op een frequentie waarop nog maar weinig mensen zaten. In 2009 was mijn grote wens in vervulling gegaan: ik had mijn debuutalbum uitgebracht, ik won de State Awards voor beste artiest, beste album én beste sessie. Dit was de shit waar ik jarenlang van had gedroomd, maar toen ik er eenmaal was? Toen voelde het als een fata morgana.’
‘Ik ging bij mezelf te rade: waarom voelt dit zo? Mijn conclusie was: het draait niet om de bestemming, het draait om de journey, om wat jij doet met je fifteen minutes of fame. “Als dit mijn piekmoment is, als de mensen nu naar mij kijken… wat wil ik ze dan vertellen?” Nou, ik wilde ze vertellen dat er niets belangrijker is dan liefde. De hiphop-community is vaak de zondebok, maar het gaat ons om eenheid. En als je de wereld wil veranderen, you gotta be the change you wanna see. Ik denk dat we allemaal verbonden zijn. Als het slecht gaat met jou, dan gaat het slecht met mij. En toch leven we allemaal op eilandjes, we praten over ons tegen zij, kamp tegen kamp.’
Elf jaar later is er een tweede So So Lobi.
‘Gee – van Patta – en ik waren al met elkaar aan het DM’en: misschien is het tijd voor een deel 2. We zagen wat er op straat gebeurde, we zagen het wapen- en messengeweld. Daar kwam de Black Lives Matter-movement nog eens boven met de onrust die het veroorzaakte. Die zette me aan het denken: hoe kan ik van meerwaarde zijn in deze situatie? Ik werd gebeld door tv-programma’s en journalisten om mijn zegje te doen, maar ik wil niet de ervaringsdeskundige gaan uithangen. Akwasi was er om mensen tegen de schenen te trappen, niet om anderen pijn te doen maar om de aandacht te krijgen. Dan moet iemand het stokje overpakken om een dialoog te starten. Ik ben een bruggenbouwer, dat is mijn rol. Dat wilde ik met deze tape doen, en met de opbrengsten van de muziek kunnen we de soldaten op de frontlinie empoweren. Alle inkomsten van de tape gaan naar een fonds dat gericht is op het aanpakken van geweld tegen zwarte meisjes en zwarte vrouwen.’
Vooral Yung Nnelg speelt een belangrijke rol op So So Lobi 2. Herken je jezelf in hem?
Hij lacht. ‘Sterker nog, ik zie gewoon mezelf. Dat is heel grappig. We komen uit een soortgelijke omgeving, een achterstandswijk, maar we zijn allebei heel zachtaardig gebleven en niet bang om onze kwetsbare kanten te laten zien. We proberen een hoger doel te dienen. Je komt niet vaak in deze industrie tegen dat het zo tot uiting komt. Heel fijn als je met iemand in een sessie zit en dat niet hoeft uit te leggen.’
Er staan meer dan dertig artiesten op het album. Hoe zorgde je dat iedereen op die frequentie zat?
‘Ik heb met iedereen een talk gehad, verteld wat mijn drive was voor dit project en welke emoties ik op dat moment voelde. Als je jezelf kwetsbaar opstelt, volgen mensen dat voorbeeld. Ik had Nnelg en producer Bnnyhunna er al vroeg bij betrokken, en wist dat als zij in de ruimte zaten, ze de energie met mij konden bewaken. Als je allemaal alpha-mannetjes in de studio hebt, kan heel makkelijk een toxic vibe ontstaan. Dan ga je botsen. Dat wil ik niet, ik wil mensen in de modus krijgen waarbij ze hun guard down laten. Dan gaat het masker af en kun je bespreken wat erachter verscholen gaat. De sessies waren therapeutisch voor iedereen. RBDjan liep de deur plat, Zwangere Guy appte me telkens: “Dit is echt hiphop, dit is waar ik het voor doe.”’