Bij 3voor12 hebben we al heel lang de Luisterpaal. Nog voor de streamingsdiensten hun opmars maakten, kon je daar terecht om muziek online te beluisteren. Bedenker Erwin Blom vertelt over de geboorte van de Luisterpaal: 'De kleine platenmaatschappijen konden er op zich wel in komen, maar de grotere stonden in eerste instantie niet te springen op het gratis aanbieden van muziek online.'
Nog iets meer dan een maand en we laten alweer een decennium aan muziekgeschiedenis achter ons. Er is veel gebeurd de afgelopen tien jaar, maar de jaren '10 zullen vooral in het teken staan van het streamingtijdperk. 3voor12 Radio gaf afgelopen week aandacht hieraan met The Streamingfiles.
Deel 1: De Luisterpaal
Deel 2: 22 tracks
Voordat het aanbod gecentraliseerd werd op een platform als Spotify, kon je op platform 22tracks al nieuwe muziek ontdekken. Muzikale smaakmakers cureerden er playlists met - je raadt het - 22 tracks, die regelmatig werden verfrist. Oprichter Vincent Reinders vertelt over het gat dat 22tracks vulde: 'Het fijne aan 22Tracks was dat je een one-click music discovery had. De kracht zat in het beperkte aanbod.'
Deel 3: Top Notch
Top Notch is het thuisfront van de Nederlandse hiphopscene, en wordt gerund door Vincent Patty, ook bekend als rapper Jiggy Djé. In de uitzending vertelt hij over tot in hoeverre er rekening wordt gehouden met streaming tijdens het creatieve proces. 'Natuurlijk kijken we wel naar statistieken - al is er wel al heel veel aan de voorkant duidelijk; bepaalde artiesten doen het beter dan andere. Ik durf wel te zeggen dat er in het creatieve proces 100% vrijheid is.'
Deel 4: Deezer
Frans streamingsbedrijf Deezer kondigde afgelopen september een grote verandering aan in de verdeling van inkomsten over artiesten. 3voor12-redacteur Atze de Vrieze vertelt over dit plan: 'Nu is het zo dat de grote pot met geld die verdiend wordt door de streamingdiensten wordt verdeeld onder de populairste artiesten naar hoe vaak ze afgespeeld worden. Maar dat is niet per se altijd eerlijk. Deezer gaat het nu aanpassen zodat dit wel het geval wordt.' En de kleine artiest, die gaat er daardoor alleen maar op vooruit.
Deel 5: Stersongwriter Savan Kotecha over de invloed van streaming
Zijn naam zegt je misschien niet zoveel, maar enkele songs die hij heeft geschreven ken je waarschijnlijk vanbinnen en vanbuiten. Savan Kotecha schreef onder andere 'Problem' van Ariana Grande en 'I Can’t Feel My Face' van The Weeknd. 3voor12-redacteur Timo Pisart vroeg Savan naar de impact van streaming op het vak van songwriter: 'Ik denk dat de betaalstructuur moet worden veranderd, zeker. Het is heel moeilijk voor een beginnende songwriter om ervan te kunnen leven als–ie geen grote hits maakt. Er zijn steeds minder kansen. Als ik in deze tijd was begonnen, weet ik niet of ik de eerste jaren had overleefd: Spotify betaalt de artiest en het label, maar de songwriter nauwelijks.’
Deel 6: JUKE
John de Mol's Talpa en Media Markt poogden in 2018 met hun eigen streamingdienst JUKE de concurrentie aan te gaan. Het had de grootste concurrent van Spotify moeten worden. Atze de Vrieze over de mislukking van JUKE: 'Vaak is het zo dat als er nieuwe diensten erbij komen, ze steeds bijna hetzelfde zijn als Spotify. Alsof er nu al een vaststaand idee is van wat een streamingdienst is. Namelijk: een abonnement voor een tientje en daar heb je tientallen liedjes voor die je in een playlist kan zetten. Ze dachten de markt nog wel te kunnen pakken”.