Weinig bands hebben zo’n treffende bandnaam als Cigarettes After Sex. De zoetgevooisde dreampopliedjes van de Amerikaanse band lijken precies voor dat ene moment gemaakt te zijn: emotioneel en een beetje sensueel, niet op een zwoele manier, maar eerder als een weeïge roes. Je zou er zomaar een sigaretje van op willen steken. En dan die stem die zo tot die van de vrouwelijke hoofdpersoon uit een film noir had kunnen toebehoren en zich nummer na nummer tegen je aanvlijt om smachtend in je oor te fluisteren. ‘Wanting your love to come into me / Feeling it slow, over this dream / Touch me with a kiss,’ zuchtzingt ze in ‘Heavenly’. Of nou ja, ze. Dat die stem niet aan een vrouw toebehoort, daar komen sommige fans pas achter als ze naar een show van de band komen met een bepaalde verwachting, om vervolgens verwelkomd te worden door de onmiskenbaar mannelijke spreekstem van Cigarettes’ bebaarde frontman.
Zelf vindt Greg Gonzalez dat maar al te grappig. Nippend aan z’n thee vertelt hij – in een leren jack gestoken en met een zwarte zonnebril op z’n neus, ondanks het feit dat de lucht buiten grijs is en we vandaag in een hotel in hartje Amsterdam zitten – over de eerste keer dat de band in Paradiso speelde, zo’n drie jaar geleden, op ontdekkingsfestival London Calling. Na de show stonden de bandleden buiten, natuurlijk met een sigaretje in de hand, toen een groepje tienerjongens op hen afstormde. ‘Ik dacht dat je een vrouw was!’, zeiden ze verwijtend. ‘Wat waren ze teleurgesteld,’ grinnikt hij. ’Ik denk dat ze een of andere opwindende fantasie hadden gehad over de zogenaamde frontvrouw, en dat die show de fantasie volledig had verwoest. Ze waren volledig van slag van het feit dat ik een man ben.’ Hij grijnst. ‘Maar soms voel ik me er ook wel rot over. Alsof ik ze aan het lijntje houd.’