Zo zo, daar gaat Kendrick als ninja in de leer bij een grootmeester, om uiteindelijk na heel wat slapstick-knokpartijen te zien hoe de pussy zich aan hem openbaart. Het is wel even gniffelen bij de filmpjes die Kendrick Lamar de hele tijd laat zien: THE DAMN LEGEND OF KUNG FU KENNY. Wanneer de gouden fonkelende pussy in zicht is, geeft hij vanaf het giga-LED-scherm een speels knipoogje – die er in het echt vandaag overigens niet echt vanaf schijnt te kunnen.
Die video’s zijn hartstikke koddig, maar hij wil er natuurlijk wel wat mee zeggen. Allereerst is het een referentie naar de klassieke obsessie van hiphop met het Oosten (van Grandmaster Flash tot de Wu-Tang Clan), daarnaast wellicht een stiekem signaal dat hij enorm zijn best heeft gedaan om zijn skills aan te scherpen tot mythische proporties, om zo uiteindelijk zelf grootmeester te worden.
En dat is hij ook, als afsluiter van de Alpha en de eerste échte hiphop-headliner van Lowlands sinds de Beastie Boys (kom nou, ga jij N.E.R.D en Gorillaz hiphop noemen?). Het lijkt wel of iedereen hem wil zien vanavond. Er komt een oerkracht vrij waar zelfs het festival niet op bedacht lijkt: wanneer het eerste vak open gaat, beginnen mensen van buiten de rij als gekken te drukken en springen over het hek. Mensen raken bijna vertrapt, tientallen meisjes worden in tranen afgevoerd en verderop dondert zelfs een hek omver, nog voordat er een moshpit is.
Even van die schrik bekomen, en we zien alweer ‘Pulitzer Kenny’ op het scherm voorbij schieten. Dat is ook zo, hij won afgelopen jaar de Pulitzer-prijs voor muziek als eerste niet-jazz of klassieke artiest. Er zijn hele scripties over hem geschreven, er zijn mensen die het hoofd braken op de betekenis van zijn laatste album DAMN. (en daarna nog eens, toen bleek dat je ‘m eigenlijk achterstevoren moet afspelen?!), die op Genius achter elke adempauze wel een betekenis zoeken. Er is op het moment geen enkele rapper, wat zeg ik, muzikant, die op zoveel niveaus gaande is.