Hoewel de zon net onder gaat als de band begint te spelen, brengt frontman Peter Solo direct een sfeer van verlichting in de donkere tent. Vaudou Game speelt een mix van zonnige Afrikaanse muziek en funk zoals je dat gewend bent van mannen zoals James Brown, Parliament en Maceo Parker. De repetitieve songteksten stammen van de voodoo-rituelen uit Togo.
Merk je daar wat van tijdens de show?
Nou en of! De hele show is gebouwd op het herhalen van Afrikaanse en Franse teksten, licks en zanglijnen. Zeker op het late uur werkt zoiets geweldig goed. Na het eerste nummer vraagt Solo of het publiek klaar is om te dansen? En hell yeah, dat zijn ze. Vaudou Game geeft je heupen geen moment rust en zet de ene na de andere swingtune in.
Hoe ziet dat er op het podium uit?
Voor je staat een ware sjamaan met witte tulband, jaren 70 broek met aflopende pijpen en versierd met grote kralenkettingen. Achter hem zie je zijn Franse bandleden het zweet op het voorhoofd werken. Met een spoedcursus heeft hij de mannen klaargestoomd om deel te nemen aan zijn ritueel.
En ging het publiek een beetje mee in die bedwelmende bende?
Om te zeggen dat de tent op z’n kop stond is misschien wat teveel van het goede, maar gedanst werd er zeker. Vaudou Game is een perfecte afsluiter voor een eerste dag op Down The Rabbit Hole. Met als grote hoogtepunt ‘Pas Contente’, waarbij zelfs de stijfste hark op het festival het niet kon laten om een bescheiden dansje te wagen.
DTRH16: Vaudou Game opent de nacht met bezwerend ritueel
Afrikaanse voodoo funk krijgt de heupjes wel los in Beuningen
Eigenlijk is de combinatie van Afrikaanse akkoorden en Afro-amerikaanse funk heel erg logisch. Het zit natuurlijk al in het woord verscholen. Vaudou Game weet precies hoe je die twee genres moet samensmelten tot een bedwelmend en extatisch geheel. Tegenover de diepgaande nummers van PJ Harvey staat in de Fuzzy Lop een band die het geweldig doet.