Vertel meer over die stem. Wat voor stem?
Als een kerkklok! Ook zonder microfoon zou het hem geen moeite kosten om verstaanbaar te zijn tot achter in de tent. Een zeldzaam authentieke en extreem krachtige stem, alsof je luistert naar een blueszanger uit begin vorige eeuw. Als je je ogen dichtdoet sta je bijna naast Robert Johnson op het kruispunt de duivel te ontmoeten. Maar dan wel de afgezwakte versie, want hij heeft die wijsheid alleen van plaat en niet uit het echte leven.
Hoe zit het met de tunes?
Best prima. Rag'N'Boneman is momenteel met ‘Human’ veel te horen op de Nederlandse radio, een op klassieke blues gebaseerde poptrack gemengd met wat electronica. Begin oktober komt zijn major label debuutalbum uit. En vandaag konden we live horen dat daar nog minstens twee andere potentiële hits op staan. En na de beheerste voetjes op de vlonder roffel op het einde is het duidelijk dat het publiek dat ook duidelijk heeft begrepen. Maar als je die tunes allemaal achter elkaar hoort, wordt het wel wat braaf en binnen de lijntjes allemaal. Zeker als je je bedenkt dat Rag'N'Bone Man jarenlang lid is (geweest) van een hiphopcrew en live een driekoppige band en een achtergrondzangeres meeheeft. Dit had veel meer peper kunnen hebben live.
Te netjes dus?
Ja, maar met een carrière die ineens major label-proporties en bijbehorende belangen aanneemt, is dat ook wel te verwachten. Hij heeft een paar goede tunes en de looks, de blues komt hopelijk vanzelf wel ergens onderweg op zijn never ending festivaltournee. Over twee weken staat Rag'N'Boneman als headliner op Into The Great Wide Open. Daar is hopelijk ook zon en ondertussen staan er dan vast ook weer voetbaluitslagen op Teletekst.