Het is 28 april, de dag na Koningsdag, als Kyrre Gørvell-Dahll - Kygo - zich verschanst heeft op de 23e verdieping van het Okura hotel in Amsterdam. Petje achterstevoren, als een waar volgeling van Avicii, de man die hem op het spoor van de dansmuziek zette. Het restaurant hier heeft allure, net als het uitzicht. Je kunt vanaf hier net niet het Olympisch Stadion zien, waar Kygo gisteren optrad tijdens het Kingsday festival. Duizenden mensen had hij tegenover zich, en dat terwijl hij zichzelf anderhalf jaar geleden nog geen dj durfde te noemen. Dat krijg je, als je remixen opvallen. Ook platenmaatschappij Sony gelooft heilig in de jonge Noor. Nog ruim voor een debuutalbum verschijnt, heeft het Kygo al twee keer aan de pers voorgesteld.
Noors remixtalent Kygo heeft wél een deal met Marvin Gaye
Remixer ontdekte Seinabo Sey op The Hype Machine
Ineens is 'ie daar: Kygo, een 24-jarige Noor met de ene na de andere opvallende remix, subtiel en lichtvoetig. Hij knutselde met Coldplay en Marvin Gaye, hij zette Seinabo Sey op de kaart, en ook zijn eerste eigen singles doen het goed. Wie is deze jonge producer? En hoe kan het dat een Scandinaviër ineens de leider is van een golf die we ‘tropical house’ noemen?
Zwiepen van een toverstaf
De vorige keer was zijn naam in Nederland eigenlijk alleen nog maar bekend bij fanatieke volgers op internet. Het voorjaar van 2015 veranderde dat. Zijn remix van Seinabo Sey’s Younger werd een grote radiohit. Het zette allebei de artiesten op de kaart bij het grote publiek. Interessant wel, want de Zweedse soulzangeres leek op zich ook zelf sterk genoeg om op te vallen. Op Eurosonic bijvoorbeeld gaf ze een hele sterke showcase, en ook op SXSW zagen we dat het goed was. Toch was het de zomerse housevibe die Kygo aan haar single gaf die de oren definitief opende.
De vorige keer was zijn naam in Nederland eigenlijk alleen nog maar bekend bij fanatieke volgers op internet. Het voorjaar van 2015 veranderde dat. Zijn remix van Seinabo Sey’s Younger werd een grote radiohit. Het zette allebei de artiesten op de kaart bij het grote publiek. Interessant wel, want de Zweedse soulzangeres leek op zich ook zelf sterk genoeg om op te vallen. Op Eurosonic bijvoorbeeld gaf ze een hele sterke showcase, en ook op SXSW zagen we dat het goed was. Toch was het de zomerse housevibe die Kygo aan haar single gaf die de oren definitief opende.
De stijl van Kygo is heel opvallend: zijn producties zijn relatief traag in vergelijking met andere clubtracks, en hij is dol op lichte melodieën. Zijn noten laat hij regelmatig glijden, waardoor ze een aangename laid back sfeer krijgen. En zijn bekkens zijn misschien wel het grootste geheim van zijn sound. Ze klinken alsof het zwiepen met een toverstaf zijn, glinsterend en glamoureus. Angstaanjagend aangenaam, zomers ook. Tropical house noemen mensen het, een hilarisch begrip voor een Noor natuurlijk, maar hij kan er wel wat mee. “Het was Thomas Jack die de term bedacht”, zegt Kygo. “Hij is een producer uit Australië en een goede vriend van mij. Zijn producties hadden wel wat weg van de mijne. Zelf voelde ik helemaal niet de behoefte om een label aan mijn muziek te hangen - het is gewoon melodieuze elektronische muziek - maar hij kwam dus met tropical house. Het is een prima naam, het past, mijn muziek hoort bij het strand, bij tropische sferen.”
Onderhandelen met Marvin Gaye
Die remix van Seinabo Sey kwam tot stand zoals de meeste producties die Kygo maakte: hij ontdekte haar track via website The Hype Machine, een aggregator van de meest populaire tracks op de blogs. Kygo kent die als geen ander, want hij stond zelf ook een paar keer op 1 in de charts. “Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ik kon wel wat met dat nummer. Het origineel bestaat vooral uit vocalen en synths, daar kan ik zelf eenvoudig elementen aan toevoegen. Ik zette mijn remix online, en toen benaderde het team van Seinabo Sey me.” Het klinkt haast lachwekkend simpel, en eigenlijk is het dat ook. Kygo’s studio? “Een keyboard en een computer met Logic”, zegt hij. “Als ik een gitaar wil, vraag ik een gitarist die in de studio op te nemen.”
Die remix van Seinabo Sey kwam tot stand zoals de meeste producties die Kygo maakte: hij ontdekte haar track via website The Hype Machine, een aggregator van de meest populaire tracks op de blogs. Kygo kent die als geen ander, want hij stond zelf ook een paar keer op 1 in de charts. “Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ik kon wel wat met dat nummer. Het origineel bestaat vooral uit vocalen en synths, daar kan ik zelf eenvoudig elementen aan toevoegen. Ik zette mijn remix online, en toen benaderde het team van Seinabo Sey me.” Het klinkt haast lachwekkend simpel, en eigenlijk is het dat ook. Kygo’s studio? “Een keyboard en een computer met Logic”, zegt hij. “Als ik een gitaar wil, vraag ik een gitarist die in de studio op te nemen.”
Op precies dezelfde manier maakte hij ook een remix van Sexual Healing, de klassieker van Marvin Gaye uit 1982. Opvallende keuze, maar ook weer niet zo’n gekke. Sexual Healing was in die tijd een van de eerste mainstream popnummers waarin geëxperimenteerd werd met een drumcomputer. Kygo werkte met een a cappella versie die hij op internet vond. “Ik aarzelde eerst, omdat het origineel echt geweldig is, maar ik ben blij met mijn versie.” De remix slingert al anderhalf jaar op internet, maar afgelopen maandag verscheen hij ineens op Spotify. Dat kan niets anders betekenen dan dat de erven Marvin Gaye deze jonge Noor gunstiger gezind zijn dan Pharrell en Robin Thicke. “We hebben er zes, zeven maanden aan gewerkt, maar uiteindelijk is het gelukt om de remix te clearen”, zegt hij.
Begrafenishouse
Dat had zomaar anders af kunnen lopen, maar dit is nu eenmaal hoe Kygo werkt, en hoe het voor heel veel ambitieuze thuisproducers werkt. Die Marvin Gaye remix bracht hem veel aandacht, net als zijn inzending voor een remix-wedstrijd, Syn Cole’s Miami 82. Net als zijn Seinabo Sey remix is die versie inmiddels populairder dan het origineel. En dan gaat het rollen. Coldplay vroeg hem, voor The Weeknd maakte hij een extreem trage remix, en hij bracht in korte tijd twee eigen singles uit, Firestone en Stole The Show. Gek genoeg zijn die min of meer net zo ontstaan als zijn remixen. “Conrad stuurde me een vocaal idee, ik heb daar omheen geproduceerd. Nee, we kenden elkaar niet.”
Dat had zomaar anders af kunnen lopen, maar dit is nu eenmaal hoe Kygo werkt, en hoe het voor heel veel ambitieuze thuisproducers werkt. Die Marvin Gaye remix bracht hem veel aandacht, net als zijn inzending voor een remix-wedstrijd, Syn Cole’s Miami 82. Net als zijn Seinabo Sey remix is die versie inmiddels populairder dan het origineel. En dan gaat het rollen. Coldplay vroeg hem, voor The Weeknd maakte hij een extreem trage remix, en hij bracht in korte tijd twee eigen singles uit, Firestone en Stole The Show. Gek genoeg zijn die min of meer net zo ontstaan als zijn remixen. “Conrad stuurde me een vocaal idee, ik heb daar omheen geproduceerd. Nee, we kenden elkaar niet.”
Het wachten is trouwens op de eerste brief die Kygo gaat ontvangen omdat iemand zijn nummer Stole The Show op de begrafenis van een jong gestorven fan draait. De tekst schreeuwt erom. “We used to have it all, but now's our curtain call / So hold for the applause, oh / And wave out to the crowd, and take our final bow / Oh, it's our time to go, but at least we stole the show.” Kygo zet de komende tijd stevig in op een eigen album, al kan hij niet beloven dat het dit jaar nog uitkomt. Hij is namelijk nogal druk met dj-optredens. Het geeft nog maar eens aan hoe vreemd het tegenwoordig kan gaan, als je hoog scoort bij de blogs. “Ik ben nooit een dj geweest. In eerste instantie heb ik alle aanvragen dan ook afgehouden, maar op een gegeven moment dacht ik wel: ik moet het leren. Ik heb een controller gekocht en weken geoefend. Mijn eerste dj-optreden was in januari vorig jaar in Parijs. Of ik goed genoeg was? Ik denk het wel, de reacties waren goed. Geloof ik.”