Lowlands: Years & Years komt niet los

Bomvolle tent leeft pas op bij de hit

Tekst Norbert Pek, foto's Jelmer de Haas ,

Years & Years heeft deze vrijdag de eer om de een na grootste Lowlands-tent Heineken (voorheen Grolsch) te openen. Terwijl de zon buiten brandt, laat de benieuwde opeengedrukte massa de temperatuur binnen hard stijgen. De Engelse band onder aanvoering van Olly Alexander heeft het afgelopen jaar flink naam gemaakt, niet in de laatste plaats door de dikke hit ‘King’. Het publiek hoopt het eerste electropop-dansfeestje van het festival mee te maken.

HET CONCERT:

Years & Years, Lowlands Heineken, vrijdag 21 augustus 2015 

DE ACT:

Years & Years heeft één gezicht: Olly Alexander, die ook filmster had kunnen zijn. Hij speelde onder andere de hoofdrol in God Help the Girl, de musicalachtige film van Belle & Sebastian-frontman Stuart Murdoch. Muzikaal werd hij bekend met de catchy electropop van zijn Years & Years. De radiovriendelijke nummers hebben dikke r&b-stempel en zijn vooral héél fris. Maar het werk van het dit jaar verschenen debuut Communion is ook erg soortgelijk.

HET NUMMER:

Hoe groot de pakkende hit ‘King’ is? Groot genoeg om een ingedutte Heineken-tent volledig tot leven te brengen. De afsluiter wordt tot op de achterste rijen woord voor woord meegezongen. Alexander weet hoe hij een goed liedje moet schrijven en ‘King’ is z’n prized possession.

HET MOMENT:

Olly Alexander zelf. De frontman oogt al weinig masculien en dan is de likely lad ook nog eens gekleed in Adidas-shirt en Adidas-shorts waar zijn blote benen sportief onderuit komen. Zijn ketting zit soms tussen zijn tanden terwijl hij z’n slangenmens-meets-yoga-dansje doet. Grappig gastje, die Alexander.

HET PUBLIEK:

Ook al is het festivalterrein nog net open, de Heineken is zo bomvol dat menigeen een verplaatsing naar de Alpha wenst. Tegelijk kan het ook extra feestelijk zijn, met z’n allen plakken en dansen. Alleen komt het niet los. Het gejuich na de eerste nummers is nog keihard, maar de beentjes blijven tijdens de nummers waar ze staan. Sommige nummers als ‘Desire’ worden wat gretiger opgepikt, bij ‘King’ heerst dus grote euforie.

HET OORDEEL:

Olly Alexander weet hoe hij een radiohit moet schrijven, maar net als op debuut Communication blijkt het materiaal ook eenvormig. Maar het ergste is dat het wordt gespeeld als sorry-dat-ik-besta-electropop. De tegen Justin Timberlake en Michael Jackson aanleunende zang van Alexander zit vol op de voorgrond, maar weggedraaide drums en softe synts maken de muziek flinterdun op ‘We’re Going To Ibiza’-niveau. Tegen nummers die desondanks aardig overeindblijven als ‘Shine’ en ‘Take Shelter’ staan ook wat onbeduidende broeders plus enkele ballads die tussen Coldplay en elke boyband inzitten. Het slaat vanmiddag bij Years & Years vaak naar de verkeerde kant uit. Het meest positieve is de beleefde Alexander zelf, die een aangename likeability over zich heeft. Maar hij kan niet voorkomen dat het gros van zijn nummers in de Heineken wegwaaien in het niets.

DE FOTO: