ADE guerilla style: dubstep-rave onder de brug van het Vondelpark met een mannetje of 50. Stel dat je lekker gaat op crustendubstep, en dan het liefst die van de lelijkste soort, dan is de ingang van het Vondelpark waar je op dit moment zijn moet. (Ralph-Hermen Huiskamp)
ADE15: Liveblog Zaterdag
De redactie doet non-stop verslag
Het is dag 4 van het Amsterdam Dance Event en dus dag 4 van dit liveblog. De verslaggevers van 3voor12 bezoeken de dansvloeren en de conferentiezalen en houden je van uur tot uur op de hoogte van wat er gebeurt tot in de diepste krochten van het Amsterdamse uitgaansleven. Het is een soort Langs De Lijn van de elektronische muziek, een rondje langs de velden van het Amsterdam Dance Event.
6.33: ADE15 Guerilla style: dubstep-rave onder brug Vondelpark
6.31: Voorn sluit stevig en effectief af, kan Green Velvet hier @Gashouder overheen?
Voorn sluit af met zijn eigen track mpx309. Best een stevige set, soms wat voorspelbaar, maar zeer effectief. Het is half 7 en de Gashouder is nog steeds voor driekwart vol. Kan Green Velvet hier nog overheen? (Menno de Meester)
06.30: Maceo Plex is een zekerheidje
Met Maceo Plex weet je altijd precies wat je krijgt. Standaard four-to-the-floor-techno met nadruk op de baslijnen, en af en toe een vocal of synth om het luchtig te houden. Het werkt prima. Tegelijkertijd schuurt het nergens. De set kan na anderhalf uur wel een eigenwijze track gebruiken. Misschien heeft Barnt, die zijn hele publiek naar Maceo jaagde, er nog een paar over. (Pim Brasser)
6.12: Even temporiseren in Radion, batterij opladen en weer doooorrrrrrr!
Uitkomst: de temperaturen in Radion naderen standje Death Valley in juni, maar diep in het grote complex zit een ruimte verscholen waar je terug op temperatuur kan komen. En het beste is nog wel: de kleinste bar is hier waar je geen moment hoeft te wachten op je biertje. Dus even batterijtje opladen en weer doooorrrrrrr! (Bas van Duren)
6.06: Tale Of Us op het randje
Tale Of Us zoekt nog even die diepte, op de rand van hun laatste uurtje. Prachtige beatloze break met alle lichten aan. (Atze de Vrieze)
05.45 Barnt gooit de handdoek in de ring
Hier draait Barnt tot 6. Volgens de timetable tenminste, want hij is er zo te zien al een tijdje geleden mee gekapt. Best begrijpelijk als er nog maar tien mensen op de vloer staan. (Pim Brasser)
05.10: Barnt draait voor tien mensen @ Scheepsbouwloods
Michael Mayer begon diep en donker, maar eindigt nu met steviger werk. De koude Scheepsbouwloods is eindelijk opgewarmd, en de jassen kunnen uit. Dat geldt niet voor het kleine podium, waar Barnt zo veel geduld vraagt, dat er nog gênant weinig mensen zijn en de temperatuur hard daalt. Maar het deert niemand, want publiekstrekker Maceo Plex is begonnen. (Pim Brasser)
4.59: Slow techno in het Muziekgebouw
Recondite heeft zoals altijd maar een uurtje nodig. Extreme precisie, heel veel geduld en uiteindelijk leveren. Dit is een hele mooie slow techno avond aan het worden. (Atze de Vrieze)
4.50: Redacteur zoekt uitgang en vindt liefde in Paradiso
Een mij volstrekt onbekende jongen stoot me tegen mijn hoofd om te zeggen: "Het is moeilijk he?" Om me dan op m'n voorhoofd te kussen. (Timo Pisart)
4.49: Baas Max Cooper gaat voor de genadeklap
Wat is Max Cooper een baas zeg. Gewoon rustig een halfuur opladen voor een genadeklap van een kwartier. (Jochem Boom)
4.48: Tale Of Us breekt Muziekgebouw bijna in tweeën
Tale Of Us breekt het Muziekgebouw bijna in tweeën. Er komen uit het niets twee jongens voor me staan. De een in een geblokte blouse (met iPhone met filmmodus aan) filmt voor de thuisploeg, de ander maakt gebaren voor de volgende drop die zo komt. "De reden dat ik mijn kaartje heb gehaald is misschien wel om dit liedje. Heel even wachten nog en dan hoor je alleen maar BWUUUUAHM BWUAAHM!" (Matthijs Kuiper)
4.27: Publiek smeekt om ontlading, Max Cooper zegt nee
Max Cooper hitst de zaal op met een break met claps en een ratelende bastoon. Juichend smeekt het publiek om ontlading, maar ze kunnen het schudden. In plaats daarvan bouwt Cooper de spanning langzaam nóg verder op. (Jochem Boom)
4.17: Paradiso vol met rook pompen voor Evian Christ
Voor Evian Christ wordt de (inmiddels voor een derde volle) grote zaal Paradiso helemaal vol met rook gepompt. Genadeloos harde beats met een soort spookachtige gospelvocals. Of de stroboscoop staat vol open, of het is pikdonker. Extreem vervreemdend en vooral heel erg desoriënterend, wel heel intens. (Timo Pisart)
4.04: Paraplu boven draaitafels OT301
Het condens druipt zo hard van het plafond in OT301, dat er nu iemand paraplu-dienst boven de draaitafels heeft. (Ralph-Hermen Huiskamp)
3.56: Van kitscherige disco naar electrofunk naar lompe trap @ Paradiso
Eair Fifi gaat in de bovenzaal van kitscherige disco naar spierballentechnorammers naar electrofunk naar lompe trap. Een beetje schizofreen en het tempo ligt nogal hoog, maar het is erg hipsterproof. (Timo Pisart)
3.48: I-F sluit af @Radion met half uur darkwave
Allejezus mensen. I-F sluit zijn set hier gewoon even af met een half uur darkwave from ze eighties. Love it. (Bas van Duren)
3.35: Tijd voor Henrik Schwarz @ Awakenings
De mc bij Awakenings slaat een paar random lettergrepen uit waar nog net Henrik Schwarz uit te ontcijferen is. Waarschijnlijk is het ook zijn vierde nacht en heeft hij zijn articulatie op een ander feestje laten slingeren. (Menno de Meester)
3.29: Barnt gooit er een schep op @DGTL kleine zaal
Waar de grote hal van de Scheepsbouwloods tijdens deze DGTL avond is gereserveerd voor warme techno van Weval, Kölsch en Michael Mayer, mag het in de kleine hal wat duisterder. Uit de harde technokicks van Hunter/Game's liveset valt nog genoeg warmte te onttrekken om de link met het Kompakt label te snappen, maar het is duidelijk een andere tak van sport. Dat is op dag 4 van ADE eigenlijk best prettig. Nu is de beurt aan Barnt om er nog een flinke schep bovenop te doen. (Christiaan Walraven)
3.22: Bufiman doet een verdomd credible Safri Duo set in OT301
Nog geen Young Marco te bekennen, maar Bufiman blijkt in zijn eentje er een verdomd credible Safri Duo set uit te kunnen gooien. (Ralph-Hermen Huiskamp)
3.18: Verdinken in de diepe bassen van Stephan Bodzin @ Het Sieraad
Als je niet uitkijkt verdrink je in de diepe bassen die Stephan Bodzin uit zijn apparatuur tovert. Dankzij de drie verraderlijke treden die het monumentale Atrium in tweeën snijden, kun je daar echter maar beter mee uitkijken. De overstuurde melodieën die uit de Moog komen houden je overigens ook wel bij de les. (Jochem Boom)
3.11: Clubben in het Muziekgebouw met masters of suspense Mind Against
Clubben in het Muziekgebouw, werkt dat nou? Jazeker met de masters of suspense van Mind Against. Geweldig geluid ook. Zo gaat Recondite overnemen. (Atze de Vrieze)
3.03: Ron Trent pakt over met een hi-hat heavy house-set -> Rush Hour goes bonkers
Aan headliner Ron Trent de eer om het stokje over te nemen van Soichi Terada op Rush Hour. En dat doet hij feilloos met een hi-hat heavy house-set, waarbij de bijna neuriënde baslijn de hoofdtoon is. Klassieker 'Move Your Body' van Marshall Jefferson wordt er tegenaan gegooid en iedereen gaat compleet bonkers. (Bas van Duren)
2.42: Stoïcijnse IDM-tovenaar Squarepusher vuurt maniakale, razendsnelle breakbeats af
Grappig hoe onbeweeglijk IDM-tovenaar Squarepusher zijn maniakale, razendsnelle breakbeats brengt, de benen gekruist en verstopt achter dat kenmerkende schermmasker. Achter zijn gelaat schieten computercodes voorbij, terwijl een grijzende man van minstens 55 vooraan bizar hard uit zijn plaat staat te gaan. Maar wie al drie lange nachten ADE in de benen heeft of dacht dat een kwartje XTC een goed idee was, gaat nu heel erg slecht in de grote zaal van Paradiso. (Timo Pisart)
2.13: Gas erop met Stephan Bodzin in Het Sieraad
Ripperton probeert met slotplaat Everything In It's Right Place nog een subtiel voorzetje te doen in de Atrium bij Het Sieraad, maar die negeert Stephan Bodzin volledig. Gas erop! (Jochem Boom)
2.09: Hard gaan op net iets te snelle techhouse Bambounou
Het is heerlijk om te zien hoe goed het publiek gaat op de net iets te snelle techhouse van Bambounou, het is eigenlijk nog meer smullen hoe funky en elastisch hijzelf staat te dansen. Zo koud en traag het beneden is, zo dampend, zweterig en heet is het in de bomvolle bovenzaal. Hij plaagt door af en toe heel even de kick erin te gooien, heel eventjes maar, en dan weer weg te draaien. Met speels gemak, tongetje uit z'n mond. (Timo Pisart)
2.08: Dansen met Delsing tot 3u live met tot slot Noisia live @Melkweg
Dansen met Delsing @3FM nog tot 3 uur live @ADE met zo een interview met Dave Clarke en tot slot Noisia live uit de Melkweg.
2.07: We willen dansen! Oeps, het geluid valt weg @DGTL
Oeps, het geluid valt uit bij Kölsch, alleen nog white noise uit de speakers. En hij is 2 minuten later terug, wel op half volume. ( Christiaan Walraven)
1.55: We willen dansen! Kölsch!
Best toffe liveset van Coma in de kille Scheepsbouwloods, met warme ambient en zang. Maar het is bijna 2 uur, we hebben al wat biertjes op en zijn wel klaar om te dansen. Gelukkig draait Kölsch nog een half uur op het grote podium, en is ie uitstekend op dreef. (Pim Brasser)
1.54: Hot Since 82 @Awakenings
1.40: Crea Bea strooit in wit asbestsanering-pak met liedjes @Paradiso
Bea1991 stond vorig jaar op dezelfde plek, toen na welgeteld één single op Soundcloud. Nu strooit ze in Paradiso met liedjes van twee EP's voor een volle bovenzaal. Met een fijne balans tussen spannend en kunstzinnig versus luchtig en vrolijk. Als je er met witte asbestsanering-pakken nog fashionable uit ziet doe je het sowieso goed. (Robbie van Zoggel)
1.34: Je voorhoofd afvegen met koffiefilters in snikheet OT301
Ondertussen is het zo warm in de OT301 dat er aan de bar koffiefilters worden uitgedeeld om je voorhoofd mee af te vegen. (Ralph-Hermen Huiskamp)
1.29: Cultheld Soichi Terada @Radion met zwoele house rond een bpmmetje of 100
Oh wat is het heerlijk beginnen met cultheld Soichi Terada in de Radion. Zijn goedlachse voorkomen maakt die dikke, dikke rij meer dan goed. 'Zwoel' is een understatement voor de diepe house die start rond een bpmmetje of 100. En alleen maar kenners hier die aan een paar noten genoeg hebben om te weten wat het is. Domo arigato Mr. Terada! (Bas van Duren)
1.27: Mary Go Wild flikt het weer, DJ Pierre sluit 3-daagse kelderrave in totale euforie af
Net als vorig jaar is de kelder van Mary Go Wild aan de Zeedijk overdag dé place to be. Tot een kwartier voor het einde staan mensen in een lange rij, om te zien hoe Tommie Sunshine en DJ Pierre de 3-daagse kelderrave in totale euforie afsluiten. (Sjoerd Huismans)
1.25: Agoria krijgt de eerste meisjes op de schouders -> Awakenings is los!
Agoria draait Opus van Eric Prydz en de eerste meisjes klimmen op de schouders van hun mannelijke gezelschap. Agoria vergeet de bas op het juiste moment weer open te draaien, maar wat maakt het uit, het feest is officieel los.
1.10: Eerste rooksignalen in de Gashouder bij @Awakenings
De eerste rooksignalen zijn al gegeven door de machines bij Agoria. De Gashouder ontwaakt voor de derde Awakenings nacht, met onder meer Joris Voorn en Henrik Schwarz nog achter de coulissen. (Menno de Meester)
1.08: Darkstar met pastorale kerkorgels in aardedonker Paradiso
Het duo Darkstar begint stroperig traag in een aardedonker Paradiso, met pastorale kerkorgels in een soort abstracte dub-track. En dat fabriceren ze met twee tafels vol apparatuur. De ene zingt, niet al te verdienstelijk, overigens, en da's knap jammer omdat ze in de kern best popliedjes maken. Mensen proberen er vast wat op te dansen, maar daar is het nog veel te mellow voor. Wanneer ze een half tandje bijschakelen wordt het een soort slomo-zeedier-heupwiegen. (Timo Pisart)
0.54: Hap-slik-weg acid, easy listening en Tom Trago & Cinnaman bij Straf_werk
Straf_werk is bijna easy listening vergeleken met de afgelopen dagen. Simpele volumedynamiek wordt hier ontvangen als de beste spanningsuitbarsting van de week. Live-act Andre Bratten maakt fijne hap-slik-weg acid die best te beklijven is, maar die je ook vergeten bent nog voor de nacht voorbij is. Onze hoop is gevestigd op Tom Trago & Cinnaman, maar ook zij houden zich voor nu even op de vlakte en laten de gewaagde pareltjes vandaag in hun platenkoffer. (Jochem Boom)
0.52: Nigeriaanse funk en 80's disco vs. Justin Bieber @ OT301
Terwijl boven in de OT301 Afrobot en Tako de zaal steeds voller draaien met Nigeriaanse funk, 80's disco en vroege house staan er in de kelderbar zes meisjes luidkeels Justin Bieber's What do you mean mee te blèren. (Ralph-Hermen Huiskamp)
0.38: Weval pakt over van Patrice Bäumel bij DGTL
De ijskoude Scheepsbouwloods is al door Patrice Bäumel opgewarmd als Weval om middernacht aantreedt. Ze laten de energie die het DGTL publiek van Patrice gekregen had, vallen door een lange stilte en beginnen hun liveset uitermate traag. Het duo wil hun show duidelijk op eigen voorwaarden inleiden. Waar acts bij dergelijke livesets soms wordt verweten dat het altijd hetzelfde klinkt alsof er slechts op play gedrukt wordt, weet Weval na tien keer nog steeds te verrassen. Na een kwartiertje komt er meer energie in de show. De laatste avond DGTL is begonnen. (Christiaan Walraven)
0.30: Noisia live bij Dansen met Delsing @3FM
Dansen met Delsing is begonnen aan een ADE15 live-uitzending vanuit de Melkweg, met nu in de studio de Groningse bazen van Noisia. Straks nog interviews met Michael Mayer (Kompakt) en Dave Clarke en live-sets van Applescal, Felix the Housecat en What So Not.
23.08: Bittere ernst
Surgeon is in korte tijd een dj geworden die niet weg te denken is uit de hoek van de hardere techno. Hij draait de afgelopen jaren veel in Nederland zowel solo, als samen met Blawan onder de naam Trade. Op Dockyard op de NDSM werf geeft de Brit samen met Lady Starlight (bekend van haar werk met Lady Gaga) een hybride live/dj set in de ramharde maar toch organisch aandoende stijl die we van hem kennen. Zij staat er zo nu en dan nog bij te grijnzen, voor hem is het bittere ernst. Een afsluiter die uren zou mogen duren. (Christiaan Walraven)
22.26: Polska slaapt niet
Mr Polska heeft afgelopen nacht ongeveer nul uur geslapen. "Ja, ik heb het nu wel een beetje zwaar." Met een red bull slaat hij zich erdoorheen. Hij heeft een nieuwe single, 'Bazzooka', waarvan stiekem al een stukje onder een reclame van een hamburgergigant zit. In 3voor12 Radio geeft ie een voorproefje. Vanavond meer daarvan met z'n feestje in de Van Dyck Bar. (Timo Pisart)
22.22: Lekker veel nieuwe nummers van streaker magneet
Larry Gus, de man uit Griekenland, waar zomaar naakte mannen op je af komen rennen om hun piemel onder je oksel te steken, als we hem mogen geloven. De hyperenergieke samplekunstenaar maakt er weer een heerlijk opzwepend rommeltje van. Lekker veel nieuwe nummers. (Atze de Vrieze)
21.40: Sandrien gaat weer op huus an
21.15: Verlangen naar de stad
De avond valt boven de NDSM-werf, en stiekem krijgen we een beetje heimwee naar de lichtjes aan de overkant van het IJ. Voor zo'n kleine oppervlakte voelt Dockyard behoorlijk massaal, heel anders dan de intieme ADE-feestjes in de binnenstad. Dat past dan wel weer goed bij de muziek: wie een hele dag ongegeneerd wil beuken en zagen, is op Dockyard prima op z'n plek. (Cecile van Wijnsberge)
21.12: Gerd Janson neemt over
Gerd Janson neemt het over in de Rush Hour winkel. Zoals een instore in een platenzaak hoort te zijn is er veen ruimte voor cd's of USB sticks. Geen loopjes, geen hotkeys, gewoon ouderwets mixen. (Christiaan Walraven)
20.17: Vrouw blijkt man
In de Rush Hour winkel is het stokje overgegeven aan Suzanne Kraft. Toch nog een vrouw in de lineup van de Rush Hour winkel dit weekend dus? Nee hoor. Suzanne is gewoon een vent. En met een paar lichte acidplaten gooit hij het roer om. Antal en Interstellar Funk zien dat het goed is. (Christiaan Walraven)
19.50: Liters vocht kwijt
Je ziet inmiddels geen hand meer voor ogen in de Mary Go Wild, het zweet druipt van het plafond en de rookmachine is allang niet meer nodig. DJ Pierre laat 3 dagen raven in een kelder eindigen in totale euforie met 'Relight My Fire', maar moet nog een kwartier door. Iedereen hier is liters vocht lichter. Een kwartier voor einde staat er nog immer een rij voor de deur, ongelofelijk maar waar. De hele rij nu maar naar binnengelaten, wat maakt het nog uit. (Sjoerd Huismans)
19.47: Cuts, de menselijke hand en Orlando Voorn
Veteraan Orlando Voorn laat in Rush Hour zien hoe je ambachtelijk moet mixen, met veel cuts en ruwe overgangen waar je de menselijke hand in hoort. (Atze de Vrieze)
19.42: Gewillig meeslepen
Ondertussen maakt Deutsche diva Monika Kruse een bijna understated einde (bijna) aan haar set op Dockyard. De basis blijft stevig doordreunen, maar af en toe laat ze er een onverwachte enkele toon boven zweven, die wat meer lucht in het geheel brengt. De tent laat zich gewillig meeslepen. (Cecile van Wijnsberge)
19.36: Gratis bier en Michael Mayer
Al net zo heet en happening is de Kompakt-store even verderop, waar labelbaas Michael Mayer vast staat warm te draaien voor vannacht in de NDSM-werf. Hij draait de melodische warme techno waar Kompakt zich in specialiseert in een zweterige kelder, voor mooie mensen. Het geluid laat wat te wensen over, het gratis bier niet. (Timo Pisart)
18.57: Ondertussen bij Mary Go Wild
De b2b van ROD en Sandrien in Mary Go Wild zit erop, het was ietwat vriendelijker, groovier en meer old-school dan haar set even ervoor maar zeker niet minder opzwepend. Nu de beurt aan acid house-legende DJ Pierre, die zijn status eigenlijk al naar 10 minuten waarmaakt. (Sjoerd Huismans)
18.34: Beuken op de werf
Buiten is het koud en guur, maar in de grote circustenten van Dockyard op de NDSM-werf is het zweten en stampen geblazen. De weinig subtiele beuktechno van The Advent krijgt probleemloos de hele tent aan het wiebelen. Er staat hier zelfs een of andere gek in zijn blote bast. (Cecile van Wijnsberge)
18.30: ADE op 3FM
The Gaslamp Killer betuigt bij platenzaak Rush Hour zijn liefde voor Syriër Omar Souleyman. Meer vanavond daarover vanaf 00:00 in de uitzending van Dansen met Delsing op 3FM. Vanaf 21:00 hoor je 3voor12 Radio vanuit ADE met te gast o.a. Sjam Sjamsoedin (NBTD) en Mr. Polska. (Robbie van Zoggel)
17.53: Rug op
Nu b2b Benny Rodrigues/ROD met Sandrien!!!
17.29: Bier in je mik en opbouwplaten
Hooguit een paar opbouwplaten en een kleine terugschakeling halverwege, verder was het bij Sandrien alleen maar gas erop in de Mary Go Wild kelder. De sfeer blijft ongelooflijk, met hooguit een paar biertjes in hun mik gaan de gelukkigen die hier binnen zijn gekomen helemaal uit hun plaat. Aan Benny Rodrigues aka ROD Malmok de taak om het energieniveau net zo hoog te houden. (Sjoerd Huismans)
17.16: Postbode schrijft klassieker
Marshall Jefferson (56) praat ons vermakelijk door zijn carrière van dertig jaar. Hij werkte fulltime in een postkantoor toen hij in 1986 zijn house anthem 'Move Your Body' uitbracht. "Ik was naïef. Bijna mijn hele loon stopte ik in instrumenten maar had nog geen concreet beeld hoe deze te gebruiken. Geen referentiekader, geen geijkte productieskills"
16.50: Mensen die niet van dansen houden
20 jaar ADE, maar ook 20 jaar tegengeluid. En dus trok ook dit jaar weer een stoet van mensen op zoek naar een eigen vrijplaats door de stad. En ook dit jaar was er hardrockmuziek. (foto: Cecile van Wijnsberge)
16.46: Alles om je feest nog leuker te maken!
16.11: Toekomst komt niet
Ik blijf nog even hangen in het Compagnietheater voor een demonstratie van de techies van OWOW en ZES. Samen hebben ze een apparaatje gemaakt dat ZEStien effecten kan opslaan en met een snoertje op alles is aan te sluiten. Maar helaas: de niet-meer-gemaskerde post-dubstepproducer is afwezig vanwege 'redenen'. Geen demonstratie dus, maar volgens aanwezige Sam van den Berg van BANGANAGANGBANGERS (hoeveel hoofdletters heeft u inmiddels geteld?) is het hebbedingetje 'de toekomst'. (Bas van Duren)
16.07: Sandrien gaat wild, maar Tommie laat de zon schijnen
Bij Mary Go Wild was het feestje na 10 minuten al aan door held Tommie Sunshine die zijn set schaamteloos hard begint. Later draait hij funkier en sluit euforisch af met Chics 'I Want Your Love'. Aan Sandrien de moeilijke taak dat te toppen, maar ze doet meteen waar ze goed in is: omhoog weer die kicks, techno time. (Sjoerd Huismans)
15.33: LinnStrument maakt van dj een kermisklant
"Ik vind moderne muziek vaak repetitief en saai, waarbij het dance-element voorop staat en de muziek op de achtergrond." Boude woorden van instrumentenmaker Roger Linn (LM1, Akai MPC), maar hij is dan ook in het Compagnietheater om zijn 'LinnStrument' aan de man te krijgen, een woordgrap waiting to happen. Het MIDI-apparaat onderscheidt zich volgens Linn omdat er meerdere dimensies van aanslaggevoeligheid in zitten, die de solo terug in de popmuziek moet brengen. Het ding live gebruiken is een afrader, want de potsierlijkheid straalt ervan af als de Amerikaan zijn creatie met een gitaarband om doet. Doe maar niet. (Bas van Duren)
15.05: Sluwe Vos onthult sluwe werkwijze
Slechts een paar gelukkigen passen in de Studio met De Sluwe Vos, de rest (zo'n drie verdiepingen aan wachtenden) moet het doen met de teleurstelling. Tijdens de sessie in de nok van Felix Meritis vertelt Sluwe welke sounds en tools hij graag gebruikt, en bouwt hij en passant nog even een track. "Ik maak mijn beste tracks in zo'n twee uur. 'OG Anthem' maakte ik gewoon in de trein van school naar huis." (Cecile van Wijnsberge)
14.00: Tommie Sunshine opent de zaterdag bij Mary Go Wild
Het voelt als een afterparty hier, maar wel met alleen maar frisse mensen. Of nou ja, katerig misschien. Na tien minuten heeft Tommie het feestje al gaande. (Atze de Vrieze)
14.00 Metallica en Toto op het ADE? Het kan bij Axwell & Ingrosso (ex-Swedish House Mafia)
13.58 In de rij voor De Sluwe Vos
Grote drukte voor In de studio met De Sluwe Vos. De hele wannabe DJ Mag top 100 2020 staat hier. (Cecile van Wijnsberge)
12.59 Dj's over de tol van de roem
Eigenlijk is het panel The Other Side of Fame één grote waarschuwing: jonge dj, kijk uit dat je geen burnout krijgt. Aanwezig zijn onder meer ervaringsdeskundigen en dj's B-front en Bart B-More. "Vergeet niet dat je ook een normaal mens bent. Je gaat ook gewoon naar huis naar je vriendin of je katten om een normaal leven te leiden. Dat moet je niet uit het oog verliezen," luidt het advies van de laatste. (Cecile van Wijnsberge)
12.29 Hoe regel je een boeking op Mysteryland?
Hoofdboeker Olga Zegers van ID&T krijgt voortdurend aanvragen van volkomen onbekende acts die op Mysteryland willen spelen. "Maar zo werkt het niet. Wij zijn doorgaans niet het beginpunt. Te veel artiesten denken dat ze vanuit het niets naar de festivals kunnen. Begin gewoon in de clubs en bouw daar aan je netwerk en reputatie."
Voor Spinnin' Records werkt het anders. Zij werken eerder met producers dan met dj's. Meindert Kennis: "Neem KSHMR. Die is mateloos populair op internet, terwijl ie drie maanden geleden nog nooit opgetreden had." (Atze de Vrieze)
12.12 Midden op de dag is het nog pikdonker bij The Breakfast Club
Het is gezellig vol bij Breakfast Club in de veelal pikdonkere Closure en we zijn zojuist een uur lang de weg kwijtgeraakt bij de live-set van Terekke a.k.a. Matt Gardner. Zijn geluid dromerig, warm, maar toch met een rauwe rand, Terekke had van ons nog een uur door mogen gaan. Of twee. Levon Vincent neemt de boel nu over in zijn trainingsbroek. (Jouko Peters)
11.26 De hardcore feestgangers staan nog op de dansvloer bij Canvas
Zo in het pikkedonker denken we Stephan Bardem en Dino Levy achter de draaitafel te herkennen. In de tweede b2b-set van de avond gaan we lekker diep en een klein beetje weird, met af en toe een spookhuisachtige synthkronkel. Er zijn al wat mensen afgetaaid, maar voor de echte hardcore feestganger betekent dat alleen maar meer ruimte op de dansvloer.(Cecile van Wijnsberge)
10.00 Een back 2 back mayhem in Canvas
Next up in Canvas: Maceo Plex en de Danny Daze. Er is ons "back 2 back mayhem" beloofd en deze diepe, melodieuze set is daar het eerste teken van. Hoewel, de sfeer is eerder die van een relaxte cooldown dan een ziedende climax. Desondanks wil Canvas nog best wel even door. (Cecile van Wijnsberge)
9.51 AT5 bericht over drugsdode op ADE
08.55 De after in Canvas is begonnen
Het karakteristieke uitzicht vanaf de zevende verdieping heeft Canvas voor de Audio Obscura afterparty afgeplakt. Zonder binnensluipend daglicht is het des te makkelijker is het om te doen alsof er niet allemaal mensen al lang op hun werk zijn. De eerste set is van Agents of Time, ook lekker donker en meeslepend. (Cecile van Wijnsberge)
8.06 Ben Klock maakt het af bij Dekmantel
Na bijna 3 uur het Westergas theater afgemat te hebben, gooit Ben Klock tot slot Envoy's Dark Manoeuvres erin. Strijkers, maar alsnog techno. En met het refrein van Freak Like me is de cirkel rond. "You need a freak like me to make love to your body". Dekmantel had inderdaad een freak als Ben Klock nodig om het tot 8u vol te houden. (Ralph-Hermen Huiskamp)
7.54 Wachten op de after bij Canvas
Met het nachtzweet nog onder de oksels is het best fris wachten in de rij voor de Audio Obscura after party in Canvas. De deuren zijn nog dicht, nog geen woord over de lineup. (Cecile van Wijnsberge)
7.09 In de North Sea Jazz Club is het beste eraf
Een paar uur geleden was de airco in de North Sea Jazz Club nog broodnodig, maar inmiddels is het er zo leeg dat het ijskoud is. (Ralph-Hermen Huiskamp)
7.06 Mr Jones neemt over in de Melkweg
De genadeloze Perc & Truss worden afgelost door Mr Jones, die snapt dat de tijd voor subtiliteit allang voorbij is. Wij pakken hier nog even door, en gezien de danspasjes pakken veel mensen er nog wat bij. Je zou zweren dat we nog niet eens halverwege zijn. (Pim Brasser)