Rotterdam Beats door zonder Buma in de naam Rotterdam Beats door zonder Buma in de naam

Future is headliner op deze eerste zelfstandige editie

, Sjoerd Huismans

Rotterdam Beats door zonder Buma in de naam

Future is headliner op deze eerste zelfstandige editie

Sjoerd Huismans ,

“Superster Future hoofdact op jubileumeditie Rotterdam Beats”. Dat was de kop van het ronkende persbericht van urbanfestival Rotterdam Beats waarin de headliner Future bekend werd gemaakt. Alleen: waar is Buma ineens gebleven? Het festival is vijf jaar geleden opgezet om de ‘urban bass & beats’ evenknie van Eurosonic Noorderslag te worden. Nu vond Buma Cultuur het tijd voor een zelfstandig Rotterdam Beats, dat gedragen gaat worden door Saul van Stapele, Aldo Bruining en Roger Brouwn. Buma Cultuur blijft het festival wel financieel steunen. De stichting laat in het midden of het gebrek aan groei van Rotterdam Beats reden is om niet langer hoofdsponsor te willen zijn.

De vijfde editie van Rotterdam Beats, die op 14 en 15 november van dit jaar plaatsvindt, heeft een knaller van een headliner bevestigd met Future. Goed nieuws, zeker omdat de oorspronkelijke initiator Buma Cultuur zich een paar weken geleden terugtrok als hoofdsponsor van het Rotterdamse urbanfestival. Hoe gaat dat nu verder? Aldo Bruining van Rotterdam Beats: “Buma Cultuur is niet langer de hoofdsponsor van Rotterdam Beats. Dat betekent niet dat ze helemaal niet meer betrokken zijn. Buma Cultuur blijft wel partner, maar over hoe dat precies vorm gaat krijgen zijn we nog in overleg. Ze blijven in elk geval een financiële bijdrage leveren.”

Directeur Frank Helmink van Buma Cultuur: “Komende editie blijven we sowieso nog betrokken bij het evenement, al zal de fysieke organisatie nu vanuit Rotterdam plaats vinden. Denk aan financiële ondersteuning maar ook in programma en promotie.” Helmink laat vanaf zijn vakantieadres weten dat “de tijd rijp is” voor een zelfstandig Rotterdam Beats. “De organisatievorm waarin we betrokken zijn bij evenementen, wordt bij ons voortdurend geëvalueerd. Wat past het best bij ons en bij het evenement? Dat geldt ook voor Rotterdam Beats. De conclusie was dat het wellicht beter is het evenement nog nadrukkelijker vanuit Rotterdam zelf te gaan organiseren, meer autonoom, zoals we eigenlijk ook in relatie staan tot Eurosonic Noorderslag en het team in Groningen."
 
Rotterdam Beats gaat niet op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Bruining: “Het zou een beetje kort dag zijn om nieuwe sponsors aan te gaan trekken. Naast de bijdrage van Buma Cultuur krijgen we een bijdrage vanuit Rotterdam Festivals (bureau verantwoordelijk voor het uitvoeren van het evenementenbeleid in Rotterdam, red.) en bijvoorbeeld uit het Fonds Podiumkunsten. En we hebben minder overheadkosten omdat we nu alles zelf doen.” Er is dit jaar dus geen verschil met vorig jaar.” In de toekomst wil Rotterdam Beats wat minder afhankelijk worden. “Vanaf volgend jaar gaan we het commerciëler aanpakken”, zegt Bruining. Duurder wordt het festival in elk geval niet voor de bezoeker: kostte een passe-partout vorig jaar nog 60 euro, dit jaar betaal je 55 euro.
 
Samen met hiphopjournalist Saul van Stapele en Roger Brouwn (eigenaar van de club Twentysix) trekt Bruining nu de kar. “Wij zijn er alle drie sinds 2010 al bij betrokken. Het voelt een beetje als ons kindje, dat wilden we niet laten vallen. Het kost wat creativiteit om het zelf te doen, maar tot nu toe gaat alles goed. Saul en Roger zitten nog op dezelfde plek, ik heb als nieuwe general manager de plek van Richard Zijlma overgenomen.” Ook de doelstelling van Rotterdam Beats om de urban-evenknie van een showcasefestival als Eurosonic Noorderslag te zijn, blijft gehandhaafd. Daar hoort dus ook een conferentiegedeelte bij, dat dit jaar als hoofdthema de opkomende urban bass en beats-industrie in Europa heeft. Bruining: “We zijn nu druk bezig alle uitnodigingen te verzenden. Er zijn nog geen namen bekend.”
 
Feit is dat Rotterdam Beats de afgelopen jaren niet sterk gegroeid is. Werd er in eerdere persberichten nog steevast de groei ten opzichte van het voorgaande jaar gemeld  - van 500 conferentiebezoekers en 2100 festivalgangers in 2010, naar 600 conferentiebezoekers en “ruim 5500 bezoekers” in 2012, vorig jaar werd helemaal geen melding van bezoekersaantallen gemaakt. Desgevraagd zegt Helmink dat de conferentie weer 600 mensen trok, en het aantal bezoekers rond de 4500 lag:
 
“Interessant is dat het festival niet elk jaar een grote headliner heeft gehad en in de afgelopen edities afscheid moest nemen van een aantal Rotterdamse podia, maar dat het bezoekersaantal zo'n beetje hetzelfde is gebleven met zo'n 4500 man totaal. Daarbij ben ik trots op de positieve respons op Rotterdam Beats vanuit de hele wereld en de wijze waarop het festival nu al een zelfde functie heeft als bijvoorbeeld Eurosonic Noorderslag. Als je nu ziet welke acts bij Rotterdam Beats stonden en zijn doorgebroken, ben ik best trots.”

Nu op 3voor12