Nederland festivalland: aantal evenementen stijgt weer Nederland festivalland: aantal evenementen stijgt weer

Dancefestivals in 2013 29% gestegen ten opzichte van 2012

, Atze de Vrieze

Nederland festivalland: aantal evenementen stijgt weer

Dancefestivals in 2013 29% gestegen ten opzichte van 2012

Atze de Vrieze ,

Na een klein dipje in 2012 is de Nederlandse markt voor kunst- en cultuurevenementen het afgelopen jaar weer gestegen. Dat meldt de Vereniging Voor Evenementenmakers (VVEM) op basis van eigen onderzoek. De 774 festivals (alleen festivals groter dan 3000 bezoekers tellen mee) trekken in totaal 21,5 miljoen bezoeken (een weekendbezoek aan Lowlands geldt als drie bezoeken). Dance-festivals groeien het hardst: in 2013 waren er maar liefst 29% meer dan het jaar ervoor.

Nederland is nog niet festivalmoe. Sterker nog: de agenda van de popmuziek lijkt alleen maar meer bepaald te worden door grote evenementen. Cijfers over 2014 zijn er uiteraard nog niet, maar ook dit jaar weer zijn het festivals die alle aandacht opeisen, veel meer dan een paar jaar geleden. Het zijn snelkookpannen waar bezoekers veel acts tegelijk kunnen zien, en waar carrières gemaakt of gebroken worden. Dit jaar deed Pinkpop het (vooral dankzij de Stones) uitzonderlijk goed, was er het nieuwe Down The Rabbit Hole en breidde Awakenings Festival uit tot tweedaags evenement. 
 
Ook Amsterdam Dance Event gaat in 2014 weer een tandje groter. Dit jaar wordt zelfs voor het eerst de Amsterdam ArenA bij het festival betrokken. Met zo’n 60.000 bezoekers per dag was Amsterdam Dance Event in 2013 al het grootste in de categorie entreevragende festivals, nog voor giganten als Lowlands, MysteryLand en Zwarte Cross. Het grootste festival van Nederland is Parkpop, dat in 2013 maar liefst 250.000 bezoekers trok. De VVEM constateert een gestage groei van kunst- en cultuurfestivals over de laatste negen jaar. Sinds 2005 is het aantal bezoeken 29% gestegen. 
 

Dat heeft uiteraard grote invloed op de manier waarop mensen muziek (en ook andere kunstvormen) beleven. Festivals vragen immers een flinke investering (zowel in tijd als in geld) van de bezoeker, de muzikant moet strijden om de aandacht van het publiek. Clubs zijn het kind van de rekening. In het voorjaar van 2013 (het jaar waarop deze cijfers gebaseerd zijn), luidden de poppodia al de noodklok op 3voor12. Zij zien hun concurrentiepositie verzwakken, omdat grote festivals op tal van manieren het aanbod bepalen. Veel bands laten de route van hun tour afhangen van het feit of ze al of niet op een belangrijk festival geboekt worden. Andere festivals houden met (begrijpelijke) exclusiviteitsbepalingen acts uit het clubcircuit weg. 

Robert Meijerink van Doornroosje in Nijmegen: "Vorig jaar hadden we 11 shows in maart, dit jaar waren dat er 6, en ik heb voor alle namen moeten knokken. Het aanbod was nooit zo laag als dit jaar." De verklaring? "Bands willen zo snel mogelijk naar de top, en zo snel mogelijk effectieve plekken aandoen waarmee ze meer publiek krijgen. Het management vindt festivals interessanter omdat ze hogere gages krijgen dan in clubs, een groter potentieel publiek en meer media-spin-off. Daar is bijna niet tegenop te concurreren."

nu op 3voor12