Na Bingo Players ook Nicky Romero op nummer 1 in Engeland

Engelsen omarmen de Dutch house sound

Atze de Vrieze ,

Een paar weken na Bingo Players scoort opnieuw een Nederlander een nummer 1 hit in Engeland. Dj/producer Nicky Romero is samen met de Zweed Avicii met single I Could Be The One op de hoogste positie binnen gekomen in de Britse charts. De afgelopen tijd was de blik vooral gericht op Amerikaanse successen voor de Nederlanders, gaat nu ook die andere belangrijke popmarkt voor de bijl?

“Of er in Engeland speciale aandacht is voor de Nederlandse sound zou ik je niet kunnen zeggen”, verklaart Nicky Romero vanuit het vliegtuig op weg naar Griekenland. De 24-jarige dj uit Amerongen kwam afgelopen jaar op nummer 17 als hoogste binnen in de befaamde DJ Mag Top, het circus van populaire dj’s. Zweed Avicii scoorde al een gigantische radio- en clubhit met de track Levels. "Ik weet wel dat de scene daar heel levendig is. Ze zijn er altijd vroeg bij, tenminste zo ervaar ik het. Ik denk dat de Nederlandse sound op het moment over de gehele wereld een bepalende rol speelt, iets waar we mijns inziens trots op mogen zijn. Het feit dat een nummer meteen naar nummer één schiet is natuurlijk voor elke artiest een droom.”

Dat Nederlandse dj’s overal ter wereld succesvol zijn in de clubs, is een gegeven. De stap naar de charts – en dus naar het echt grote publiek – is weer iets anders. Volgens Romero begon het succes van de single net als altijd in de clubs. “Draaien is iets wat ik heel graag doe. De sensatie en het gevoel dat je krijgt, als je voor een volle zaal staat die helemaal los gaat als je een nieuwe track draait van jezelf, is onbeschrijfelijk. Zowel Avicii als ik draaien redelijk veel en met name op internationaal gebied, dus dat helpt om de buzz te verspreiden rond een track. Daarna is hij gereleased op een aantal specialistische downloadportals zoals bijvoorbeeld Beatport, waar hij een tijd op één heeft gestaan.”

De combinatie van upcoming producer Nicky Romero en gevestigde naam Avicii werkte kennelijk goed. “Tim (Bergling, Avicii, red.) en ik kwamen en komen elkaar vaak tegen op festivals en andere optredens. We zijn fan van elkaars werk. Gelukkig had mijn management een relatie met dat van Tim en omdat we sowieso al goed met elkaar konden opschieten zagen we allebei potentie in een collab. The rest is history.”

De cross-over naar de charts kwam door een ouderwetse licentiedeal met major label Universal. “Zij hebben een grote radiocampagne opgezet en ook een crossmediale push gedaan, waardoor we mede zijn waar we nu zijn. We proberen altijd te redeneren vanuit de kracht van de muziek, maar promotie is natuurlijk een wezenlijk onderdeel van de explotatie van muziek. Ik hou me daar niet heel erg mee bezig, hoor. Ik maak gewoon het allerliefst muziek en leg daar al mijn passie, emotie, ziel en zaligheid in."