Het is voor het eerst dat de NVPI de cijfers van streamingdiensten meeneemt in de jaarcijfers. Vorig jaar bestond die ambitie ook al, maar beschikte onderzoeksbureau GfK nog niet over de data. Nu wel, en dat is niet onbelangrijk. Volgens de cijfers gaven Nederlanders in 2012 29,6 miljoen euro uit aan streamingabonnementen, ten opzichte van 8,9 miljoen een jaar eerder. Een significant aandeel in de totale markt van 189 miljoen euro. Daarbij moet opgemerkt worden dat Spotify in 2011 maar een deel van het jaar beschikbaar was in Nederland, Deezer zelfs helemaal niet. In deze cijfers zijn de inkomsten die labels halen uit advertenties op YouTube niet meegerekend. Het gaat alleen over directe consumentenbestedingen.
Het zou kunnen dat streamingdiensten de digitale albummarkt wat onder druk zetten. Die markt daalt in elk geval licht. De aanschaf van losse tracks als download blijft wel flink groeien, van 8,7 naar 11,4 miljoen euro. Daarmee is de streamingmarkt (29,6 miljoen) nu bijna de downloadmarkt voorbij (totaal 30,1 miljoen). Internationaal meldt branchevereniging zelfs een groei van 0,3%, het beste resultaat sinds 1998, en dus sinds het internettijdperk. In Nederland blijft de digitale markt iets achter op die in landen als Engeland en de Verenigde Staten.
NVPI: Streaming in 2012 nagenoeg downloads voorbij
Wereldwijde muziekmarkt ziet licht herstel
Nederlanders hebben opnieuw minder cd’s gekocht. De fysieke albummarkt liep terug met maar liefst 26%, flink meer dan vorig jaar (van 161 naar 119 miljoen). Daar staat tegenover dat de markt voor streamingmuziek met maar liefst 236% groeide (8,9 -> 29,6 miljoen). Nog niet genoeg om het verlies te compenseren: de totale audiomarkt daalde met 11,5%. Dat alles blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI.