#PP13: Tom Odell krijgt 'm toch nog hard

Singer-softwriter minder zaaddodend dan verwacht

Door Timo Pisart, foto's Jelmer de Haas ,

Tom Odell het perfecte medicijn tegen je odol? 'Another Love' als zaaddodende apotheose van de opener van dag drie? Die grappen had u op deze plaats verwacht, hè? Maar dat zou te makkelijk zijn, want de 22-jarige singer-softwriter uit Engeland toont een stuk meer ziel dan je op basis van die ene radiohit zou verwachten.

CONCERT:
Tom Odell, Pinkpop 3FM stage, zondag 16 juni 2013

MUZIEK:
'I wanna cry and I wanna love / but all my tears have been used up / on another love, another love,' zo jammert Odell halverwege de set. Wat een ultieme slappe-piemel-pianoballade is de monsterhit 'Another Love' toch, zeg. Hij begint kwezelig en zachtjes, om uiteindelijk in een bombastisch gejammer uit te barsten. Hij kreeg er meteen na de show een gouden plaat voor overhandigd, maar het lijkt erop dat het ook voor Odell zelf een tikkeltje teveel pathos bevat, zo abrupt eindigt hij het liedje vandaag.

PLUS:
Gelukkig blijken de andere liedjes van Odell een stuk meer pit te bevatten, van de Beatles-cover 'Oh, Darling' via soulvolle barpiano-ballads tot een puike folk-stomper. 'Can't Pretend' bijvoorbeeld heeft een verheffend woordloos 'heee-heee-heeeeee'-refrein waar Elbow trots op zou zijn, in 'Hold Me' aait en streelt Odell zijn klavier niet, maar slaat hij erop alsof zijn leven ervan afhangt. Wanneer de band wat uit de band springt (en dat gebeurt meer dan eens), dan veegt hij zijn sluike blonde lokken uit zijn jongensgezicht, terwijl er een ondeugend lachje verschijnt. Dit is zo'n moment dat de meisjes smelten, toch? Ook is het geluid hier beter uitgedacht dan bij bijvoorbeeld Kodaline. De zang is telkens de focus, maar wordt uitstekend versterkt met tweede en derde stem, een zweverig gitaartje en een zware contrabas.

MIN:
Die soulliedjes die de show zo leuk maken, hè? Echt goed zijn ze ook weer niet. Tom Odell is bepaald geen Charles Bradley. Het blijft allemaal wat houterig, de stukjes bluesy barpiano die Odell tussendoor speelt klinken ingestudeerd en 'Oh, Darling' wordt puik uitgevoerd maar blijft een vreemde eend in de bijt. Paul McCartney omschreef alweer decennia geleden precies de problemen die Tom Odell bezingt, maar krachtiger en minder huilerig. 'Oh darling, if you leave me / I'll never make it alone. Believe me when I beg you / Don't ever leave me alone.' Bij The Beatles weerklonk daar wanhoop in door, maar ook kracht. Zelfs de liedjes van Odell die wél ballen hebben, daar krijg je toch een slappe piemel van het refreintje? 'Oh when you hold me, yeah I can feel your heart beating.' Eens een singer-softwriter, altijd een singer-softwriter, zullen we maar zeggen.

CONCLUSIE:
Of toch niet? 'Fuck all my friends,' zingt Odell in 'See If I Care'. Hij klinkt alsof hij het meent, pissig en groots, en zo krijgt hij hem op de valreep toch nog hard. Een Jeff Buckley is hij bepaald niet, maar laten we Odell niet afrekenen op die ene kwezelige kitschhit.

CIJFER:
6