De Raaff legt in de 3voor12 Talkshow het grote verschil uit tussen labels en muziekuitgeverijen: "Met platenmaatschappijen ging het ontzettend slecht, maar muziek uitgeven is toch een heel ander vak. Platenmaatschappijen kunnen veel meer verdienen aan de verkoop van cd's, maar die hebben ook veel grotere risico's. Ze moeten opnamekosten van cd's betalen: in Nederland 20 tot 100.000 euro per cd, maar internationaal bij een grote artiest ruim 1 miljoen." De tijd dat de successen de missers compenseren is echter voorbij. "Bij muziekuitgeverijen zijn de belangrijkste kostenposten personeel en voorschotten. Labels betalen dat ook, maar ook nog eens opname- en marketingkosten. Daarom zijn wij veel makkelijker door de crisis gekomen. Sterker: we hebben wereldwijd zelfs groei gezien."
Hoe is De Raaffs bedrijf zo groot geworden? "Toen wij in 2008 met het pensioenfonds begonnen kwamen net de rechten van twee van de grootste uitgeverijen van de wereld op de markt: BMG Publishing en Universal Publishing. Universal kocht BMG Publishing maar kreeg geen toestemming van de Europese Commissie, tenzij ze vier elementen van de nieuwe combinatie verkochten." Bij de veiling sloeg De Raaff voor zo'n 125 miljoen pond toe. Het ging daarbij om 80% bestaande rechten (zoals musicals die nog veel uitgevoerd worden), maar ook een contract voor drie toekomstige albums van de Kaiser Chiefs. En het houdt niet op. "Sinds dat gebeurd is krijg ik elke week wel een telefoontje van iemand die zijn uitgeverij wil verkopen. Het is echt handel."
Luister hieronder wat De Raaff nog meer vertelt over muziekpublishing, waarom deze investering voor ABP zo interessant is, het afschilderen van publishers als geldwolven en uit de school klappende Buma-bestuurders. Bekijk alle 22 talkshow-items in onze YouTube-playlist.
#ESNS13 Talkshow: André de Raaff: "Imago uitgevers en Buma geschaad door affaires"
Waarom muziekuitgevers de crisis niet voelen en labels wel
Het is een onderbelichte beroepsgroep: muziekuitgevers. Feitelijk zijn het handelaren in de rechten op liedjes (publishing). Ze vertegenwoordigen componisten, proberen hun liedjes te exploiteren, en ontvangen in ruil daarvoor een derde van de inkomsten. André de Raaff had al een hele carrière achter de rug, toen hij in 2008 het bedrijf Imagem oprichtte, nu de grootste independent uitgever ter wereld. De belangrijkste investeerder: pensioenfonds ABP. In tegenstelling tot labels gaat het met uitgevers een stuk beter, maar het imago van de beroepsgroep is wel geschaad door de affaire Jochem Gerrits, een serie Volkskrant-artikelen en uit de school klappende Buma-bestuurders. De Raaff: "Dat heeft het vak een enorm slechte naam gegeven."