Jullie nieuwe album zou in september uitkomen, maar is uitgesteld tot januari. Is het af?
Diplo: "Op een paar mix-dingetjes na wel ja. We hebben net Jah No Partial uitgebracht, een single die volgens ons een lange adem heeft. Een album uitbrengen net voor de kerst is zelfmoord. Bovendien hebben we nog een sterke single klaar liggen voor als het zover is. Dus dit is het beste. Jah No Partial doet het geweldig. We hadden niet gedacht dat iets over Pon de Floor of Original Don heen komt als het om dansvloerimpact gaat, maar als we deze spelen, gaat alles ondersteboven."
Major Lazer was eerst een duo. Switch is van het toneel verdwenen. Waar is hij?
Jillionaire: "Switch is altijd aan het werk."
Diplo: "Hij werkt bijna net zo veel als hij drinkt. Major Lazer is een enorme verantwoordelijkheid. De muziek, de video's, de show. Voor hem was het meer hobby, voor ons werd het serieuzer. Veel tracks die ik met hem begonnen ben, heb ik in mijn eentje of met anderen afgemaakt. Maar we zijn nog familie. We komen nog steeds bij elkaar over de vloer."
Jullie grote hit dit jaar was een heel andere track dan we van jullie gewend zijn, een rustig nummer genaamd Get Free. Het werd hier in Nederland een gigantische hit. Hoe is het tot stand gekomen?
Diplo: "Op ons eerste album stond ook zo'n track, Cash Flow, een soort reggaevariant op een Weezer-liedje. Een van onze persoonlijke favorieten, maar door iedereen over het hoofd gezien. We maakten Get Free met Amber Coffman van Dirty Projectors. Ik had al een tijdje een idee in mijn hoofd - een reggaenummer dat werkt als een minimal technotrack - had een opzetje gemaakt met een geweldige Jamaicaanse muzikant, en daar ging zij mee aan de slag. Ze begon er meer overheen te schreeuwen dan te zingen, heel raar maar tof. We hebben haar en haar vriendje David Longstreth opgesloten in hun hotelkamer, een half uur later hadden ze de hook te pakken. Jillionaire kwam met de titel Get Free, die al snel het hart van ons hele album vormde. Get Free, de titel is een ode aan Jamaica, maar het gaat ook over het feit dat wij als Major Lazer vrij wilden zijn van wat mensen verwachten. In het kader van die thematiek is het wel grappig dat we de laatste track van Vybz Kartel (bekende dancehall-ster, momenteel achter slot en grendel wegens moord, red.) hebben voor hij de cel in verdween."
Op jullie eerste album werkte je voornamelijk met Jamaicaanse vocalisten, dat is Amber Coffman natuurlijk niet.
Diplo: "Klopt. Haar zangstijl in Dirty Projectors is sterk geïnspireerd door 90s r&b, wat weer van grote invloed is op hedendaagse reggae. En ze gaat heel experimenteel om met harmonieën. Dat is precies wat we willen met Major Lazer, reggae verder brengen, rare dingen doen. We hebben Shaggy, maar we hebben ook Vampire Weekend, en die track met Vybz Kartel heeft een Amy Winehouse-achtige vibe, met Lykke Li erbij. Nee, niet met Lykke Li erbij, schrijf dat maar niet op." (Zullen we dat dan maar met potlood als nieuws noteren?)
Was het bedoeld als single, als hit?
Diplo: "Niet echt. We hadden niet verwacht dat mensen er vol op zouden duiken. Sommige fans gooiden het zelfs direct in de prullenbak. Maar we zijn het wel gewend dat tracks tijd nodig hebben. Pon De Floor werd in Amerika genegeerd tot Beyonce het samplede. Deze week heeft Nicki Minaj een sample gecleard van Original Don, de track die we hier in Nederland maakten met Partysquad. Jullie Hollanders hebben een enorme invloed op dit project. De manier waarop reggae, hiphop en house hier samen komen is het startpunt van dit hele project."
Jullie hebben met Afrojack gewerkt op Pon de Floor, met Partysquad op Original Don, en nu ook met Boaz van de Beatz en Mr Polska?
Diplo: "Er is inmiddels een Yellow Claw remix van Get Free en van Jah No Partial (met Yung Felix, red.), en een van Express Yourself (een solo-productie van Diplo, red.). We hebben dezelfde benadering, meer crew dan band. Partysquad heeft me een jaar geleden voorgesteld aan Polska hier in Amsterdam. Deze jongen gaat groot worden, beloofden ze me. Ik vond het een grappig raar mannetje. Hij gaf me een usb-stick met zijn muziek. Ik geloof niet dat ik er naar geluisterd heb, maar we kwamen toch in contact via mail. En via Polska ontmoette ik Boaz. Ik zei ze dat ik in New York was en dat ze welkom waren. Ze zijn direct in het vliegtuig gestapt. Op dat moment werkte ik aan een track met Pharrell, die het album uiteindelijk niet gehaald heeft. Maar ik vind die track wel te gek, dus hij gaat absoluut binnenkort uitkomen. Ik houd van wat Boaz doet: hij gooit zes, zeven genres in een track. Niet in een album, zoals wij dat doen, maar in een enkele track. Met een heel punkachtige benadering, geweldig."
Wie staat er nog meer op je lijstje?
Diplo: "Flexican was de eerste die me hier Gregor Salto's muziek liet horen, die ik vervolgens grijs draaide in Baltimore clubavonden. Via Laidback Luke kwam ik in contact met Afrojack. We wilden een track maken die leek op Spastik van Plastikman (klassieker van de minimal techno pionier, red.). Het werd Pon De Floor. Verder houd ik van Sandro Silva, Chuckie, Quintino, Oliver Twizt. Iedereen met een hiphopachtergrond house maakt sowieso. "
Jillionaire: "Voor mij zijn het vooral de jongen met een achtergrond in de Carraiben, Suriname, de Antillen. Dat hebben ze in Europa geïntroduceerd."
Diplo: "En Munchi, de gekste man in deze muziekwereld."
Er was laatst een raar incident rond Munchi, een van de internationale pioniers van het moombathon-genre. Hij was boos op de vuilbekkende rapper Azealia Banks, die zonder toestemming een beat van hem had gebruikt op haar single. Hij wilde er geen grote som geld voor hebben als goedmakertje en sprak zich er openlijk over uit. Ze kregen het zelfs aan de stok op Twitter. Je kent ze goed. Hoe keek je daar naar?
Diplo: "Ik ben groot fan van hen allebei en heb met hen allebei gewerkt. Wat ik zo leuk vind aan Azealia is dat ze echt een punkhouding heeft. Maar als er iemand een grotere punk is, dan is het Munchi. Hij kan de boel echt opschudden en hij volgt hij eigen pad. Hij was erbij toen ik met Pharrell werkte, en heeft niets anders gedaan dan hem baile funk laten horen. Later heb ik hem nog uitgenodigd toen ik met Beyonce in de studio was. Hij kwam niet opdagen omdat hij een show had. Hij kwam gewoon niet. Hij maakt echt muziek voor de straat, en respect is heel belangrijk voor hem. Soms moet je strategisch denken, vind ik. Maar ik ga hem niet vertellen hoe hij moet werken."
Heb je hem gebeld en gezegd dat dit zijn carrière kan schaden?
Diplo: "Nee, dat weet hij zelf ook wel. Ik weet wel uit ervaring dat het uiteindelijk vaak loont om te kiezen voor de 'verspreiding' van je werk. Als ik andere keuzes had gemaakt dan ik heb gemaakt, had ik misschien nooit de track Climax met Usher kunnen maken. Maar vergis je niet: Munchi's muziek is heel invloedrijk. Hij beheerst ieder genre en maakt ondertussen iets eigens. Wat Boaz en Yellow Claw doen zou ik post-Munchi willen noemen."
Wat is de grootste bittere pil die je ooit hebt moeten slikken?
Diplo: "Poe, na het tweede MIA album heb ik heel wat pillen moeten slikken. Maar zonder MIA en Switch was ik absoluut niet waar ik nu ben. Er zijn wel meer akkefietjes, opvallend genoeg vaak met de dames, maar ik zal niet te veel in detail gaan. Ondanks alles kan ik de platen maken waar ik trots op ben. Met Usher, met No Doubt, de reggaeplaat van Snoop Dogg. Ondertussen zijn we als Major Lazer een sterker collectief dan ooit. Dat zag je bij de Cultureclash vorige week. We leken wel een Olympisch team, zo graag wilden we winnen."
Die Cultureclash, dat was een heel groot evenement in Londen, met vier teams die om de winst streden. Jullie verloren van grime-crew Boy Better Know. En jullie waren de slechtste verliezers ooit.
Diplo: "Oh verdomd, we hadden zo graag willen winnen. Wij denken dat we als enige de regels volgden, we hadden Pharoahe Monch bij ons, Usher, we hadden een dubversie van Nirvana, Johnny Osbourne (dancehall zanger die op Jah No Partial gesampled wordt, red.) was erbij. Kom op!"
Dat klinkt als een Kanye West momentje. Mijn video kostte een miljoen, jullie KUNNEN niet winnen!
Walshy: "Haha, liefde aan alle andere crews, maar ik weet nog steeds niet wie hun gasten waren."
Diplo: "Je kunt onze teleurstelling proeven."
Hoe kijken jullie aan tegen de grootste doorbraak van trap music op de dubstep-dansvloeren? Ook een genre dat oorspronkelijk uit de hiphop komt.
Walshy: "We komen oorspronkelijk uit Florida, waar trap gedraaid werd op de feestjes waar je je op het ergste moest voorbereiden. Het publiek was daar zo rauw, net als de beats en wat je door de mic hoorde. Het was muziek die je fysiek raakte, waarvan je niet anders kon dan je vuist in de lucht steken. Ik vind het echt geweldig dat die muziek nu ineens over de hele wereld gaat, totaal onverwacht. Je kunt nergens meer komen zonder trap-remix van je platen. En overal waar je die muziek draait gaan de mensen net zo los als op de 'hoodest hoodest party'."
Diplo: "Het belangrijkste element van dat geluid is de aloude 808 drumcomputer. Hoeveel er in de loop der jaren ook ontwikkeld is, dat geluid blijft goud. De harde snares, de diepe sub-kicks. Mijn eerste album Florida was erg geïnspireerd door dat soort muziek. Ik groeide ermee op. Original Don was in eerste instantie een soort ode aan hardstyle, maar die track heeft een nieuw leven gekregen door de trap-remix van Flosstradamus. Het werd ineens een anthem in een ander genre. Geweldig."
Major Lazer: "Track met Boaz van de Beatz en Pharrell komt binnenkort uit"
Producer Diplo over de grote invloed van Nederlandse producers
Afgelopen vrijdag zette dancehall-project Major Lazer Paradiso op zijn kop. Zonder Switch, met Diplo, die zich tegenwoordig laat flankeren door Walshy Fire en Jillionaire, maar die zelf creatief gezien duidelijk de touwtjes in handen heeft. Eerder dit jaar scoorden ze onverwacht een grote zomerhit met Get Free (genomineerd voor de Song van het Jaar), en nu is het wachten op het nieuwe album. Jamaica blijft de 'thuisbasis' voor het project, maar ook Nederland is van grote invloed op producer Diplo. "De manier waarop reggae, hiphop en house hier samen komen is het startpunt van dit hele project."