Marktstruinen op Pinkpop 2012

Van doodskopstokken tot penisspray

Bas van Duren ,

Voor de Pinkpopganger die tijdens het festival een bandshirt wil scoren, is er meer dan genoeg aanbod op de markt. Wie verder kijkt dan de verplichte klerenwinkels en tattoozetters, valt van de ene verbazing in de andere. Een dwarsdoorsnede van de wat vreemdere stands die de bazaar rijk is.

Bij een rek sweatshirts en jumpsuits kijkt Claudia (23) naar de kleren die er nogal warm uitzien. De Zwitserse (studeren doet ze in Deventer) dacht aanvankelijk ook dat met dit weer de kledingstukken voor het nodige zweet zouden zorgen, maar bij nadere inspectie is de stof behoorlijk dun. De naam van het merk, California Christiania Republic, spreekt haar aan, want zij gelooft in Jezus, zo laat ze weten.

Een misvatting: 'We hebben weinig met het Christelijk geloof te maken,' vertelt Stevie Hartmann van het kledingmerk. 'De oorsprong van onze kledinglijn ligt in Vrijstad Christiana in Kopenhagen.' Hartmann geeft toe dat de kleren wat warm zijn met dit weer, maar voor de avond is het ideaal: 'Als je vanavond klaar bent met douchen, hoef je alleen een jumpsuit aan te doen, niets eronder, dan krijg je het lekker warm.'

Verderop verkoopt de Brit Dave (58) een heel scala aan snuisterijen: doodskopstokken, bierblikhouders voor aan je riem en een hoop accessoires waar de gemiddelde biker zijn vingers bij aflikt. Dave maakt het meeste allemaal zelf in zijn 'little shed' ergens in Engeland. De doodskopstokken doen het goed, ook al worden ze niet op het terrein toegelaten. 'Dat mag in Engeland dan weer wel,' verklaart hij.

Dat is niet het enige verschil tussen Nederland en zijn land: 'Mijn Nederlandse klanten zijn lekker normaal, de Engelsen lijken allemaal een psychisch probleem te hebben.' Over de Duitse festivalbezoekers doet Dave een boekje open: 'Dat zijn net Engelsen, maar dan met een gebrek aan humor.'

Ongetwijfeld hoogtepunt van de markt is de Freshim-stand die zich hard maakt voor een hygiënische spray voor de jongeheer. Een gat in de markt volgens bedenker Tibor Korozsi en dat blijkt; sinds de lancering in oktober is de penisspray te koop in acht landen waaronder Israël, Verenigde Arabische Emiraten en Japan.

Bezoekers met ballen mogen gebruik maken van het testhokje in de stand en dat is op de vroege zaterdagmiddag drie keer gebeurd. Korozsi: 'Je hoort van mannen dat met dit warme weer in de broek wordt gezweet. Dan biedt dit een uitkomst.' Wie de spray in Nederland wil kopen, moet bij De Tuinen zijn. 'Tussen de geurkaarsen en de kruidenthee.'