Johan van Roy, marketing manager van Deezer in de Benelux: “Wij gooien onze API (application programming interface, red.) vrij, zeg maar het DNA van ons systeem. Als een ontwikkelaar een goed idee heeft kan hij dus binnen ons systeem iets bouwen. We zijn benieuwd wat voor creatieve oplossingen gebruikers aandragen, en hopen hiermee onze slipstream te verbreden.” Eerder maakte concurrent Spotify namelijk al een soortgelijke move. Voor de Zweedse concurrent zijn inmiddels apps beschikbaar van onder meer Pitchfork, Rolling Stone en Last.fm. Volgens Van Roy gaat Open Deezer wel een stap verder dan de concurrent: “Bij Spotify vind je de grote media. Ze maken gebruik van een advertise model, terwijl wij juist veel belang hechten aan het lokale niveau. Wij stellen voor eenieder ons systeem open. Tot nu toe zochten we binnen onze community naar nieuwe ideeën, nu kijken we daarbuiten om naar nieuwe muziekervaringen te zoeken.”
Om nieuwe creatieve geesten bij Deezer te betrekken, organiseert het bedrijf twee zogenaamde “Hackatons”, een weekend in Parijs van 25 tot 27 mei, en een in Berlijn van 6 tot 8 juli. Van Roy: “Daar kunnen mensen zich voor inschrijven. Een commissie beoordeelt hun ideeën. Als een applicatie uiteindelijk op onze shortlist terechtkomt, krijgt de ontwikkelaar een beloning van €10,- voor elke nieuw ingeschreven gebruiker.”
Ondertussen zit de concurrentie ook niet stil. Spotify bracht gisteren een app voor de iPad uit. De app is – net als de andere mobiele versies van Spotify - alleen beschikbaar voor gebruikers van de streamingdienst die €9,99 per maand betalen voor het Premium abonnement. Rdio, een andere concurrent op de streamingmarkt, maakt vandaag bekend in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uit te komen. Deezer is inmiddels in 50 landen uit. Eergisteren maakte 3voor12 bekend dat het bedrijf met T-Mobile in zee gaat om zijn netwerk te vergroten.